Ruitensproeiers verstellen

asto

Lid
Hallo,

Zijn er die ervaring hebben met het verstellen van de ruitensproeiers op
een OI? Die van mij staan te hoog afgesteld, zodoende wordt m'n auto tot
aan de achterruit nat. Tevens komt een deel van de straal tegen de
motorkaprand aan. 'k Ben zojuist aan het zoeken/proberen geweest, maar
ik zie geen verstelschroefje oid.

Gr, Arjo

Tallguy

Forumguru
Ik heb weliswaar geen O1, maar zitten die dingen niet op de motorkap? Kan je dan niet met een speld in het spuitgaatje de richting verstellen?

Let op!! de sproeiers van de voorruit moet je beslist niet met een speld proberen te wijzigen. Er zitten namelijk geen metalen kogeltje in maar een plastic conische spuitmond. Als je daar een speld in gaat steken wordt de opening ruim en zit er geen druk meer op het systeem op het moment dat je gaat sproeien (Het straaltje wat er nu nog uitkomt lijkt meer op een staal van een oud mannetje van 65 ;)). Wat je wel kunt doen is de positie van het 'blokje' waarin de sproeier zit iets naar voren of achteren buigen. Mocht dat ook geen oplossing bieden dan heb je vermoedelijk een vervuiling in het spuitmondje zitten, Los maken en met de mond doorblazen. Als dat ook geen oplossing bied dan zul je nieuw sproeiertje moeten kopen.

Bedankt voor deze tips... Heb zelf problemen met de linker sproeier, dus ik kan nu zeer omzichtig te werk gaan. Lukt het niet, kan ik nog net onder garantie de boel laten fixen!

MVG, Peter

Nou, ik heb vanalles geprobeerd maar dat blokje zit muurvast hoor, geen beweging in te krijgen. Zelfs met een flinterdum mesje kom ik er niet tussen..
Zijn er andere mensen met ervaring?

<
Wat je wel kunt doen is de positie van het 'blokje' waarin de sproeier zit iets naar voren of achteren buigen. Mocht dat ook geen oplossing bieden dan heb je vermoedelijk een vervuiling in het spuitmondje zitten, Los maken en met de mond doorblazen. Als dat ook geen oplossing bied dan zul je nieuw sproeiertje moeten kopen
<

Hoi,

De spuitmondjes zitten opgenomen in het zwarte afdek scherm van de paravan. Deze kun je loshalen door eerst de rubberen afsluitstripte verwijderen en daarna het afdekscherm naarboventoe los halen. Als je ook het linker deel los wilt hebben zul je de ruitenwisserarm los moeten maken. Nu kun je het tweede deel van het afdekscherm naar boven los halen. Onder zul je de rubberen slang los kunnen halen en tevens kun je de spuitmondjes naar beneden los drukken.

Sorry voor de late reactie, maar bedankt Marcell..

Het klinkt allemaal vrij ingewikkeld maar ik zal je instructies deze week uitproberen en houd je op de hoogte. zo te zien hebben we allebei dezelfde auto (Octavia TDI 2003) dus zouden we dezelfde onderdelen/mechaniek moeten hebben

Bovenaan Onderaan