Ruitensproeiers?

Ik heb een nieuwe O2 Combi in september gekregen met de originele ruitensproeiervloeistof er nog in - nog niet veel gesproeid.

Sinds 2 dagen werkt de sproeier niet meer, kan bevroren zijn. Tot hoeveel graden onder nul gaat die ruitensproeier vloeistof normaliter (is roze van kleur)?Zo koud is het toch ook weer niet?

Maar ook de ruitenwissers gaan niet als ik aan de hendel trek. Dus kan ook een electrisch defect zijn? Iemand dit al meegemaakt? Is dit vorst of iets anders?

Achter heeft ie ook kuren maar het kan toch niet zijn dat bij -2-3 C zoals vanmiddag de hele handel is vastgevroren. Zelfs na 60-70 km rijden nog geen druppel. Tamelijk knudde... in Tsjechie wordt het kouder als hier...
 

O2_1.2TSI

Actief lid
@Crapton: Als de vloeistof roze van kleur is dan heb je waarschijnlijk de "zomervloeistof" en is de boel dus bevroren
 

Constant

Erelid
Maar ook de ruitenwissers gaan niet als ik aan de hendel trek.
Als je ruitenwissers vastgevroren zitten en je trekt aan de handel, loop je het risico dat de motortjes van de ruitenwisser doorbranden.
 

van_der_P

Senior Member
Ruitensproeiervloeistof heb je ook in kwaliteiten. Je hebt soorten die tot min 20 gaan, maar ook soorten die tot min 70 gaan. En naar gelang je er water bij doet wordt de vorst beveiliging minder.
Zelf gebruik ik het spul altijd onverdunt. Je weet namelijk niet wat de rijwind nog voor een ongunstig effect heeft op het bevriezen van de vloeistof. En het is dan niet nodig om de zomervloeistof te vervangen.
Vooral in deze tijd zijn er van die goedkope supermarkten (Aldi, Lidl) die de vloeistof in de reclame hebben. laatst ook 5 liter tot min 70 6.99 euro
 

Monteurtje

Forumguru
Het is geen originele ruitensproeiervloeistof. Het is maar net wat de dealer er bij aflevering ingooit. Als de nieuwe auto's uit de fabriek komen zit er nagenoeg niks meer in het resservoir. De kans dat er geen anti vries inzit is dus heel groot.
 

Evilcomputing

Senior Member
Als je ruitenwissers vastgevroren zitten en je trekt aan de handel, loop je het risico dat de motortjes van de ruitenwisser doorbranden.

en als ze vast zitten, niet trekken aan de ruitenwissers maar druk ze eerst op het raam.
Dan breekt het ijs zonder dat je het rubber molt.
 

Mark

Banned
@Crapton: Als de vloeistof roze van kleur is dan heb je waarschijnlijk de "zomervloeistof" en is de boel dus bevroren
Roze/gele kleur is ruitensproeier voor in de zomer, blauwe kleur is ruitensproeier voor in de winter. Merendeels gaat ruitenvloeistof voor de winter tot -20 à -25 graden.
Ik heb het voordeel aan mijn wagen dat ik de voorruitsproeiers los kan bedienen zonder dat de wissers mee aangaan.
 
Ik heb er de afgelopen dagen zelf ook last van gehad, ook met mijn peugeot trouwens, is waarschijnlijk gewoon iets bevroren. Niks aan te doen, gewoon kop uit het raam, dan zie je genoeg.
 
Ja hoorrrr bevrooooorrrreeenn...

Hehe wat vind ik dat stom om een auto in september af te leveren met ruitensproeiervloeistof die bij een paar graden onder nul al bevriest. HHet vloeistofreservoir is behoorlijk groot dus dat heb je niet zo maar leeg en al zeker niet in zomer en najaar.

Morgen zal ie wel flink ontdooid zijn, dan spuit ik m flink leeg en vul bij met fatsoenlijk sproeimiddel, desnoods met wat spiritus. Deed ik vroeger ook, spiritus erbij, heel klein beetje afwasmiddel en je hebt el cheapo ruitensproeiervloeistof.

Skoda had wel iets van verwarming kunnen inbouwen in het reservoir, en/of zodanig dat bij warme motor er bv warme lucht langs stroomt ook de sproeiers natuurlijk. Die sproeiers zitten overigens op een stomme plaats waar veel sneeuw zich ophoopt...
 

O2_1.2TSI

Actief lid
@Crapton: In het verleden heb ik het reservoir wel eens leeg geheveld met een slangetje. Ging vrij gemakkelijk :smirk:
 
Bovenaan Onderaan