Ruitensproeiervloeistofpeilcontrolelampje

CharlesTucker

Forumguru
Goeienavond,

Ik heb een O2C Elegance (geleverd in juli, MY2012). Eerder deze week was de ruitensproeiervloeistof op. Ik kreeg echter geen indicatie (geen lampje en geen melding in de maxidot). Volgens de handleiding is de aanwezigheid van die indicator afhankelijk van het uitrustingsniveau. Ik had eigenlijk verwacht dat dat bij de elegance uitvoering wel het geval zou zijn. Kan iemand me vertellen of dat klopt, als die indicator er inderdaad in zou horen te zitten moet ik binnenkort even langs de dealer want dan doet ie het niet.

Met vriendelijke groeten, Peter

Tallguy

Forumguru
Peter, de zoekfunctie had je in dit geval wel geholpen, want.... Die sensor heb je alleen als je xenon met koplampsproeiers hebt. De normale halogeenampen hebben default geen koplampsproeiers dus geen sensor.

CharlesTucker

Forumguru
Bedankt voor je snelle en duidelijke reactie, met zoeken had ik in ieder geval niets recents gevonden, en aangezien er per modeljaar nog wel eens wat verandert leek het me beter om het maar eens te vragen. Ik vraag me dan wel weer af wat de logica hierachter is. Als je geen koplampsproeiers hebt, heb je geen sensor die je waarschuwt voor een te laag ruitensproeiervloeistofpeil, terwijl de handleiding toch ook spreekt over ruitensproeiervloeistof? :shocked: Nou ja, iemand bij Skoda zal daar wel over nagedacht hebben neem ik maar aan. En heel belangrijk is het allemaal niet, er ligt altijd wel een fles achterin.

EdK

Forumguru
Charles Tucker: Rij zelf een Yeti Ambition met halogeen lampen en heb om één of andere reden net als alle andere Yeti rijders ook koplampsproeiers
en dus ook ruitensproeiervloeistofpeilcontrolelampje.
Dus zeg het maar ! Dan toch maar eens langs de dealer ?

Cordoba

Forumguru
Zit de eis van koplampsproeiers niet bij de eisen voor (OEM) Xenon? Mogelijk dat de eis voor verklikkerlampje te weinig ruitensproeiervloeistof ook in de eisen zit voor Xenon?

en dat er geen apart tankje(met sensor) voor je koplampsproeierkor is.
maar is wel handig, ach in deze tijd moet je toch ruitensproeier-antivries in het tankje doen.....

volgens ene J. Cruyff heeft het nog een voordeel, het lampje kan ook niet stuk gaan..... hahahaha

Tallguy

Forumguru
het hele idee achter die sensor is vlgs mij alleen omdat je met koplampsproeiers een stuk meer vloeistof verbruikt dan met allen ruitensproeiers. Koplampsproeiers gaan met hoge druk en verbruiken meer dan de ruitensproeiers (dat is althans zoals ik het ooit een heb gehoord).
Natuurlijk is de tank ook een stuk groter als je ook koplampsproeiers hebt, maar het gaat er wel vlot doorheen (vandaar dat ik 'm heb laten aanpassen naar 1 op de 10 (of was het 15?) keer.

CharlesTucker

Forumguru
Heren, bedankt voor de antwoorden, het lijkt duidelijk dat er bij mij geen sensor in zit. De reden zal inderdaad wel zin dat men het bij Skoda niet nodig acht voor alleen de ruiten, en dat bespaart weer wat. Dus in het het vervolg maar wat vaker preventief bijvullen, geen probleem. En zou die tank inderdaad nog groter zijn bij auto's met koplampsproeiers, ik was al verbaasd hoeveel er bij mij in ging, bijna 4 liter.

MarcoO2

Forumguru
Ja, die tank is nog groter... de eerste keer was ik stomverbaasd dat ik een 5-liter jerrican leeg goot en dat'ie gewoon nog niet vol zat... uit m'n hoofd is het iets van 8 liter ofzo (maar dat weet ik niet zeker).

Captain Hook

Forumguru
En de grootte van de inhoud van het reservoir (afhankelijk van of je koplampsproeiers hebt of niet), staat gewoon in het handboek. :koffie:

RTFM:)

Freakin

Actief lid
Ik ben er ook eens ingetrapt. Was opeens mn vloeistof op zonder een ruitensproeiervloeistofpeilcontrolelampje te zien. Maar dat klopte dus..

Btw: ruitensproeiervloeistofpeilcontrolelampjevervangsetjes (zo, nu heb ik 'de langste' !)

koplampruitensproeiervloeistofpeilcontrolelampjekabelaansluiting

dacht het niet hahahaha

ps verder ga ik hier niet mee door, straks vind de fabrikant een nieuw woord voor een onderdeel en kun je daar ook voor betalen

Bovenaan Onderaan