Ruitenwisser achter draait dol

Tjeerd1992

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Sinds december rijd ik met plezier mijn Fabia 2 Combi van 2008 maar sinds een paar weken draait de achterruitenwisser niet. Ik heb het plastic kapje eraf gehaald en nu blijkt de wisser op de ruitenwissermotor rond te draaien zonder bijna enige weerstand, oftewel hij draait dol. Het wisserblad zit aan de houder ervan vast (geen idee hoe dat genoemd wordt) maar ik krijg de houder niet van de as van de ruitenwissermotor en ik wil het motortje niet slopen. De houder is gescheurd en dat is de oorzaak van het doldraaien.
Heeft iemand een idee hoe ik dit los maak zonder het motortje of een ander nog niet defect onderdeel te beschadigen? Ik zat zelf te denken om met een poelietrekker het los te trekken, maar ik weet niet of dat slim is...

Alvast bedankt!

Groeten Tjeerd

Zwapp

Forumguru
Ja een kleine poelietrekker kan, vaak zit het zo vast gerot dat er veel kracht voor nodig is...
Aangezien je toch een nieuwe wisser moet kun je ook het plastic wegbreken, er blijft dat een aluminium bus op de as zitten welke met een beetje beleid kapot gevijld kan worden, klein koperborsteltje langs de as halen en de tandjes mooi schoon maken voordat je een nieuwe erop zet.
Oja wel eerst de bout los schroeven :)

Tjeerd1992

Nieuw lid
Bedankt voor de tip! Zojuist ben ik erachter gekomen dat het een ruitenwisserarm is, de nieuwe heb ik ook besteld.
De arm is er af en morgen maar even het aluminium busje eraf vijlen/zagen/iets. :jaja:

Tjeerd1992

Nieuw lid
Nee, nog niet. Ik ben bang dat ik de sproeier beschadig. Eerst volgespoten met wd40 en morgen met een poelietrekker hem eraf trekken...

turboturbo

Forumguru
Sproeier kon je er bij mijn Fabia I zo uit trekken met een tangetje (doekje ertussen tegen beschadigen)

Anders zet je de poelietrekker op de sproeier en dan plet je die!

Daarna zet je de poelietrekker op het asje en tip: doe er bv een muntstuk van 10 cent tussen dan beschadig je alsnog niet de as zelf als de poelietrekker hard moet werken.

Bovenaan Onderaan