Ruitenwisser achter

ronald_j

Actief lid
Hallo,

Mijn ruitenwissen achter wist niet optimaal en maakt schrapende geluiden.
Ligt dit altijd aan het wisserblad, of kan ik voor vervangen beter eerst proberen het raam zo goed mogelijk te ontvetten?

Als ik het blad moet vervangen, hoe krijg ik hem dan uit dat kunststof deel? Kun je hem daar gewoon uit trekken?

Gieliovd

Forumguru
Dat ligt zeer waarschijnlijk aan je blad waarvan het rubber verhard is. Een raam ontvetten heeft geen nut in dit geval. Een vet raam zal juist minder schrapen.

Het vervangen ligt aan je type ruitenwisser.

Is het zo'n slap ding dan heb ik geen idee. Is het een klassieke ruitenwisser, dan trek je dat metalen palletje eraf aan één kant en schuif je de nieuwe rubbervulling erin.

Beter is om gewoon een hele nieuwe ruitenwisser te kopen met metalen deel, en die klik je gewoon uit de wisserarm zelf.

ronald_j

Actief lid
Ik verwacht wel dat ik niet alleen het rubber vervang, maar ook de metalen boog.

Het ding is alleen dat er zo een modern kunststof profiel dinges omheen zit, en ik niet precies weet hoe ik die eraf krijg.

Aangezien ik aan een aantal kunststof delen aan mijn auto heb zien afbreken bij de minste of geringste kracht (zo ook de deksel van mijn voorlamp) ben ik er nogal voorzichtig mee.

Gieliovd

Forumguru
Edit, dit had ik even verkeerd in het hoofd zitten.

Zoals ik het op internet naar voren kan toveren moet je de arm naar achteren klappen (raam was stand) en vervolgens de wisser van de arm afklikken. Zou zichzelf moeten leiden... Kan niet even naar achteren lopen om het uit te zoeken :(

Ps. in dit geval is alléén het rubbertje wel het eenvoudigste ;)

EdK

Forumguru
koop bij de skoda dealer eerst een nieuwe wisser ( zijn reletief goedkoop )
en je ziet wat je moet vervangen !
En even goed kijken lost het probleem ter plekke op !
meestal een klipje indrukken en met schuivende beweging de oude is eraf !

ronald_j

Actief lid
Zijn die wissers van de dealer wel de beste kwaliteit? Je zou denken van wel, maar toch even dubbelchecken.
Ik heb namelijk een hekel aan strepen en schrapende geluiden.

Het is me al wel opgevallen dat er vrij grote verschillen zijn in de prestaties van verschillende merken.

mauricemauzzz

Actief lid
Ik heb mijn ruitenwisser(achter) ook bij de dealer gehaald, ik kon ze namelijk nergens anders vinden. Bij mij werkte hij goed en inmiddels is 'ie nu ook aan vervanging toe.
Het kostte mij een jaar geleden € 7,18 en ze hebben 'm er gelijk voor mij opgezet.

Dat demonteren stelt trouwens niet veel voor, hoor.

Je klapt eerst de kunststof arm omhoog en houdt deze met je linkerhand vast.
Vervolgens pak je met je andere hand het harde gedeelte van het wisserblad(aan het naar onder wijzende uiteinde)vast en trek dan het te vervangen gedeelte uit de kunststof wisserarm(omhoog). Het te vervangen wisserdeel zit namelijk eenvoudig in de kunststof wisserarm geklemd.

ronald_j

Actief lid
Deze week een wissertje gehaald bij de dealer.

Voor dat geld mag hij in principe ook met een jaar wel stuk zijn. Die prijs valt erg mee.
En ze hebben hem er ook voor me op gezet.

Ik was daar wel blij mee, want ik was een beetje bang om het stuk te maken. Er zijn al meer plastic dingen gebroken aan mijn auto. Die heb ik overigens voor hele nette prijzen nieuw kunnen bestellen.

Bovenaan Onderaan