Ruitenwisser interval stand hapert

turboturbo

Forumguru
De interval stand van de ruitenwissers leeft een eigen leven op mijn Octavia. Er zit geen verschil tussen de verschillende standen (van de interval instelling) en de snelheid van de interval wisselt volkomen willekeurig.

Nu ben ik in de veronderstelling dat de hendel zelf stuk is. Die wil ik dus laten vervangen (ben al op zoek naar een andere via onderdelenlijn)

Graag even hier de check: doe ik daar verstandig aan? Is de oorzaak daadwerkelijk de hendel? Of moet ik het probleem zoeken in bv een defect relais?

De andere standen van de ruitenwisser hendel werken wel naar behoren vzv ik kan beoordelen.

Antera

Donateur
Regensensor kan je zien als je een ronde voet hebt van je spiegel en waarbij een gootje naar je dakhemel loopt. Is dit niet het geval heb je geen regensensor en zal je hendel kapot kunnen zijn al kan ik de link niet vinden tussen stilstand en niet werken.

turboturbo

Forumguru
Regensensor kan je zien als je een ronde voet hebt van je spiegel en waarbij een gootje naar je dakhemel loopt
dan heb ik zeker weten geen regen sensor.
Dat van dat stilvallen als de auto stil staat zal dan toeval zijn geweest (heb het ook nog niet uitvoerig getest, maar viel me een keer op) en zal te maken hebben met de haperende interval.

Blijft nog even de vraag wat ik beste kan doen nu, eerst relais nakijken of eerst hendel vervangen....

Canon-Eye

Forumguru
Nakijken komt vóór vervangen, lijkt me - anders heb je kans dat je het verkeerde onderdeel vervangt... :pardon:

turboturbo

Forumguru
Precies @Canon-Eye ; ik zit te denken aan het relais even uitwisselen met een nieuwe van de automaterialenzaak. Dan even testen en terug brengen als dat het probleem niet is.

Dat is makkelijker en misschien goedkoper dan de hendel onder het stuur (laten) vervangen...

Octa Collection

Forumguru
Relais lijkt de eerste verdachte inderdaad.
Misschien kan je er een van de sloop halen om te testen. Ben je een paar euro's kwijt

ertromp

Forumguru
Die zit achter de plastic bekleding onder je stuur dus bij de voetenruimte
Als je die afdekking weg haalt moet je een zwarte afdekkap zien met volgens mij 2 schroeven. Die losdraaien en je ziet meerdere relais en het grootste relais is die van de ruitenwisser.
Relais 377 is het dan

Nog altijd goede herinneringen aan mijn O1

DSCN1724.JPG

Laatst bewerkt:

Stephan27

Actief lid
Is het niet gewoon de ruitenwissermotor. Mijn wissers hadden ook een eigen leven, dan wel, dan nie. Dan op interval 10x andere keer 5x en gewoon wissen ging maar stopte pal in het midden of half...

Heb toen ook gekeken naar de relais maar met vervangen van motor is het terug ok. Kijk op Golf 4, veel meer te krijgen en goedkoper. Past perfect. Ik heb mijn toen 25€ betaald....

turboturbo

Forumguru
Ik moet inmiddels iets bekennen :bloos: :bloos: :facepalm:....want waar valt mijn oog vanmiddag op tijdens een rit in de regen: juist. Een gootje tussen de spiegel en de interieur verlichting :pieker:. Op die plek zit ook nog een soort smal klepje waarvan ik niet kan bedenken wat het is.

Excuses allemaal; de Octavia heeft dus kennelijk wel een regensensor (ik vind die optie overigens niet tussen de optie codes van de voertuigsticker) Nu ga ik me nog even verdiepen in wat ik mag verwachten van hoe die sensor precies werkt, want tevreden over de werking ben ik nog niet. Ik vind dat hij te vaak op een (nagenoeg) droog raam nog te snel blijft wissen (de wissers vinden dat niet leuk, dat hoor je) en andersom als de regen intenser wordt de interval niet merkbaar korter. Eerst maar eens de manual lezen dus. :lezen:

@Stephan27 ik heb niet de symptomen die jij beschrijft: de wisserarmen stotteren niet tijdens het wissen, en ook stoppen ze niet op een gekke plek. Ik hoor wel een soort zacht ratelend geluid wanneer de wissers in de eerste gewone stand staan (dus geen interval) het klinkt: ra-ta-ta-ta als de wisser armen bijna in de laatste uiterste stand komen. Maar eens kijken of het de motor is, of ergens in het wisser arm mechanisme.

EDIT: betekent een regensensor, dat ik ook de verlichting automatisch kan inschakelen als ik een knop met 'auto' functie monteer? :geek:

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
gaat je schamen........:deuk:
Wel het instellen van de gevoeligheid kan met het hendeltje waar je normaal ook de snelheid van de interval mee bepaald
Dan is er meen ik nog wat in te stellen door het soort raam ( in procenten meen ik ) in te stellen
Maar @Antera en @ertromp zullen dit uiteraard beter weten.

Octa Collection

Forumguru
Het schakelknopje op de hendel die ''normaal'' de interval snelheid regelt is in dit geval een gevoeligheid instel dinges (geen idee hoe dat heet).
Naar links is het minst gevoelig en naar recht reageert de sensor sneller. (staat bij mij standaard op links)

Bij mij is het wel zo dat als je de ruitenwisser op de sensor aanstaat en je schakelt het contact uit dat de ruitenwissers uit blijven.
Uit en dan weer aanzetten of een stand veranderen in de gevoeligheid schakelt de ruitenwissers weer in.

Cordoba

Forumguru
Mogelijk dat met Vagcom/VCDS ook de gevoeligheid te beïnvloeden is. De knop die normaal de tussentijd bij de interval bepaalt, regelt dan de gevoeligheid van de regensensor, maar mogelijk dat je die verschillende standen ook nog kunt beïnvloeden met VCDS. Andere optie is misschien om de ruitenwissers 'los' te koppelen van de regensensor en voor een gewone interval te kiezen. (zul je één van de VCDS-virtuozen moet raadplegen @ertromp @Antera )

Met een regensensor kun je volgens mij ook nog 'rain close' activeren: bij regen gaan automatisch de elektrisch bediende ramen en eventueel dakraam dicht.

turboturbo

Forumguru
Bij mij is het wel zo dat als je de ruitenwisser op de sensor aanstaat en je schakelt het contact uit dat de ruitenwissers uit blijven.
Uit en dan weer aanzetten of een stand veranderen in de gevoeligheid schakelt de ruitenwissers weer in.
Dit zou een verklaring kunnen zijn van die keer dat ik dacht dat de wissers stil blijven staan als de auto stil staat. Het miezerde die dag, en bij het inparkeren vielen de wissers stil (niet zoveel water dat tegen de ruit slaat vergeleken met als je rijdt) Na het uitzetten van de auto, boodschapje doen, en weer uitparkeren en wegrijden gebeurde er vervolgens niets waardoor ik dacht dat eea stuk was. Maar dan moet dit de verklaring zijn geweest.

Andere optie is misschien om de ruitenwissers 'los' te koppelen van de regensensor en voor een gewone interval te kiezen.
Ik neig er even naar om dit als voorkeur te hebben op dit moment.

Maar uiteraard is mijn ervaring nu negatief, omdat ik nog niet snapte hoe dit nu precies werkte (dank voor de uitleg allen :thumbsup:) Wellicht dat dat nog verandert als ik de techniek erachter begrijp en de juiste instelling die me naar de zin is, kan vinden.

EdK

Forumguru
Zou het lekker zo laten staan !
Zelf bij me Yeti toendertijd aangezet en zoals gezegd door @Cordoba is het bij sommige modellen ook mogelijk om rain closing in te schakelen over de sensor.
En voordeel van autowissen is wel dat als je tijdens een flinke regenbui en langs een vrachtwagen rijdend de wissers automatisch steeds sneller gaan wissen.
Maw je hebt er geen omkijken meer naar .....

En smorgens natte ramen en je zet contact aan dan wist hij niet meteen het raam, maar rij je weg en je komt ergens rond de 20Km p/u dan gaat hij alsnog wissen.

Althans dit is mijn ervaring met mijn uitvoering op de Yeti, kan bij een ander model uiteraard afwijken.

GJ M

Forumguru
Ik moet inmiddels iets bekennen :bloos: :bloos: :facepalm:....want waar valt mijn oog vanmiddag op tijdens een rit in de regen: juist. Een gootje tussen de spiegel en de interieur verlichting :pieker:. Op die plek zit ook nog een soort smal klepje waarvan ik niet kan bedenken wat het is.

Excuses allemaal; de Octavia heeft dus kennelijk wel een regensensor (ik vind die optie overigens niet tussen de optie codes van de voertuigsticker) Nu ga ik me nog even verdiepen in wat ik mag verwachten van hoe die sensor precies werkt, want tevreden over de werking ben ik nog niet. Ik vind dat hij te vaak op een (nagenoeg) droog raam nog te snel blijft wissen (de wissers vinden dat niet leuk, dat hoor je) en andersom als de regen intenser wordt de interval niet merkbaar korter. Eerst maar eens de manual lezen dus. :lezen:

@Stephan27 ik heb niet de symptomen die jij beschrijft: de wisserarmen stotteren niet tijdens het wissen, en ook stoppen ze niet op een gekke plek. Ik hoor wel een soort zacht ratelend geluid wanneer de wissers in de eerste gewone stand staan (dus geen interval) het klinkt: ra-ta-ta-ta als de wisser armen bijna in de laatste uiterste stand komen. Maar eens kijken of het de motor is, of ergens in het wisser arm mechanisme.

EDIT: betekent een regensensor, dat ik ook de verlichting automatisch kan inschakelen als ik een knop met 'auto' functie monteer? :geek:

Dat klepje is voor wanneer de zon tussen de hemel en de spiegel door komt, ideaal! Mis deze op de O2...
Wat betreft de automatische verlichting, ik denk het wel, maar dan zou het eea gecodeerd moeten worden? Durf dit niet met zekerheid te zeggen, misschien dat @Antera dit weet?

Bovenaan Onderaan