Ruitenwisser perikelen

Vlaar032

Senior Member
Het is weer herfst. Ik speel ook kerkorgel, en die krijgen in de herfst ook altijd last van allemaal 'hout'klemmende en elektrische kwaaltjes...
Vrijdag haalde ik mijn Fabia door de wasstraat. De eerstvolgende keer, op zaterdag, dat ik de ruitenwissers op interval nodig had, gingen ze niet meer uit. Zelfs niet toen ik de wagen van contact haalde! Wel bekijks op de parking bij de Starbucks in Noordeloos, een lege geparkeerde wagen met draaiende ruitenwissers LOL, maar niet erg funcioneel, en als het lang duurt is de accu leeg.
Dus ik heb in het boekje de goede zekering opgezocht en als ik die eruit haalde...Stopte het wissen gelukkig wel.
En nu ben ik weer twee dagen verder en werkt het weer gewoon. Kan het zijn dat water in de paravaan bak de boosdoender was? Of de ECU(?) met die hele brede stekker die daar ook onder hangt? Of eeeuh...Misschien is dat wel de ruitenwisser-motor....
Misschien moet ik eens even in die bak kijken, bij mijn O1 destijds kon dat makkelijk, of zitten er blaadjes in de afvoer? Maar ik zou niet weten hoe dat open moet bij een F2, of waar de afvoeren zitten. Iemand die dat weet?

Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Misschien wel handig om te vermelden.. heb je een regensensor? (die zou wel eens kunnen beginnen flippen zijn van de gebruikte producten in de krasstraat ;) )

Vlaar032

Senior Member
Ok dank je @Joske het is dus een uitvoering zonder regensensor. Het enige wat nog werkte was 'snel' en 'langzaam' wissen. Op 'interval' en 'úit' bleven ze langzaam wissen, zelfs met contact uit en sleutel er uit.

Laatst bewerkt:

Vlaar032

Senior Member
Vanmorgen deed-ie het weer...Ruitenwissers gingen niet meer uit, blijven in de langzame stand doorgaan, ook als je interval aan zet of ze uit doet.

Dus nu maar weer geparkeerd bij het werk met zekering nummer 3 (de grote, van links af geteld) eruit.

Is er iemand op het forum die weet waar het relais van de ruitenwissers van de voorruit zit?
Dan denk ik dat ik dat maar eens moet verwisselen.

dirkkroneman

Forumguru
Zal wellicht ook de ruitenwissermotor kunnen zijn (zowel voor als achter!). Maar het beste te beginnen met het relais, dat is nu eenmaal de goedkoopste ;)

Cordoba

Forumguru
Ik denk als meest waarschijnlijke oorzaak aan de schakelaar in de 'stengel'. Mogelijk kun je 'm herstellen, maar misschien moet je ook de complete hendel met schakelaar vervangen.

De meeste relais zitten overigens onder het stuur/bij de zekeringkast.

Vlaar032

Senior Member
Nou 't is opeens weer over...De schakelaar aan het stuur en de J159 unit waar die (evt electronische) relais op/inzitten zijn ok. Die worden vaak duur vervangen, maar zonder resultaat. Maar ja het kan zo weer terug komen.
Hoofdschuldige is de rw-motor die ook al 2 ton km gebruikt is. En vocht in de parafaanbak. Hij plaatst de ruitenwissers niet altijd netjes rechts weg, dat is mechanisch. Dan stoppen ze steeds verder 'rechtop' en na een tijd stoppen ze niet meer. Door vocht nog eens een valse verbinding en het spul blijft doorlopen zelfs met contact af. Alleen die zekering er uit laat ze stoppen, ook bij contact er af.
Nou dacht ik dat zelf even te doen maar ik krijg de ruitenwissers niet er af. Wel met kruipolie de boutjes maar niet de wissers zelf. Dat is van zamak gemaakt en dat rot altijd vast grrrrr. Dan krijg ik ook de parafaan bak niet open. Dus even maar een offerterondje bij wat garages om dat te vervangen.
Ik hou jullie op de hoogte.

Vlaar032

Senior Member
't Wordt vrijdag a.s. een nieuwe ruitenwisser motor, dat zal de problemen moeten oplossen.
Bij de Skoda dealer ongeveer eur 175,=. Had ook een universeel gevraagd maar die wilde eur 297,= dat vond ik weer wat gortig...

Vlaar032

Senior Member
Nou het spul is vervangen voor euro 158,99. Een motor met ervaring en een nieuw rw mechanisme. Dus zal het wel weer even goed blijven. In elk geval komt er deze week regen genoeg om het te testen begreep ik...:pardon:

Bovenaan Onderaan