Ruitenwisser relais

modebeer

Nieuw lid
Kan iemand mij uitleggen waar het relais voor de ruitenwisser te vinden is?

Betreft een skoda octavia sedan 1.6 uit 2002

Joske

Forumguru
en ik dacht nummer 3:linkerkant in motorruimte

S97-2158.png

maar @Stephan27 heeft deze onlangs gewisseld op een O1 dus die moet het met zekerheid kunnen zeggen. Je kan ze geloof ik ook onderling uitwisselen om te kunnen testen of het aan het relais ligt. Nummer 1 op de vorige tekening is van de claxon, als die past kan je daar eens mee wisselen. (is wel maar hypothese, dus op eigen risico ;) )

Stephan27

Actief lid
Bij mijn Skoda zat de Relais gewoon onder het Dashboard (Skoda 1998). Gewoon het afdekplaatje met gaatjes en mousse wegklikken en 2 schroefjes losdraaien (plaatje wat boven de pedalen steekt, hangt vast waar je 'em aan de computer hangt ). Er moet niks losgedraaid worden van het dashboard... Ik hoop dat het duidelijk is.

(Ik had wel geen achterste wisser, dus indien jij er 2 hebt zal je wel 2 relais hebben).

Niets anders demonteren, zou zo moeten lukken :-), gewoon buiten de auto op de knietjes en onderin kijken.

Dan zie je de relais, de ruitenwisserrelais steekt op de laagste rij. (hij valt echt op, een blok van een dikke 5cm groot met code 377 of 399 op).

Good luck !

Laatst bewerkt:

modebeer

Nieuw lid
Stephan, bedankt voor je reactie en goede uitleg. Buiten de auto op de knietjes om onderin te kijken, is weer een nieuwe ervaring ;).. eens zien hoe dat bevalt.

modebeer

Nieuw lid
De ruitenwissers voor en achter vertoonden vreemd gedrag. steeds lopen en niet meer uit willen, in ieder geval niet goed reageren op het hendeltje. En als hij al uit ging, begon het weer zodra de auto opnieuw gestart werd.
Een skoda dealer monteur dacht dat de ruitenwissermotor aan de voorkant vervangen moest worden, omdat de sleepcontacten van de parkeerstand niet meer functioneerden.
We hebben eerst gekeken naar het relais, dat had verder geen invloed.
Daarna maar eens aan de achterkant naar de ruitenwissermotor gekeken, daar druppelde wat water uit.
Toen hebben we het stekkertje van de bedrading naar de motor losgetrokken en het water uit het motortje laten lopen en alles leek weer te reageren op het hendeltje.
Dus nu voor de zekerheid het stekkertje losgelaten en aan de voorkant doet alles weer normaal.
En aan de achterkant moet nog de ruitenwissermotor vervangen worden. Nu even afwachten of dit de oplossing is.

Bovenaan Onderaan