Ruitenwissermotor kapot?

spotlight

Nieuw lid
Hoi!

Sinds 1,5 week zijn wij trotse bezitters van een Skoda Fabia uit 2007. De garage waar wij de auto gekocht hebben, heeft voor aflevering de vloeistoffen bijgevuld. Nu het vriest, doet de ruitenwissensproeier het niet. Zal ongetwijfeld bevroren zijn, want de motor hoorde je wel, tot vanmorgen. Nu hoor je helemaal niets meer, maar ook doen de ruitewissers voor het niet meer. Heeeel soms gaat deze 1x aan om vervolgens niets meer te doen. Mijn man denkt altijd meteen pessimistisch en heeft het over een kapotte motor, maar ik vraag het me af. De achterruitwisser doet het wel en omdat de wisser voor het héél sporadisch wel doet, lijkt het me niet dat die motor kapot is. Mijn vragen zijn nu: Kan het aan de zekering liggen dat zowel de sproeier als de voorruitwissers het niet doen? Klopt het in dat geval dat je de motor van de sproeier in dat geval ook niet hoort? Ik vind het te toevallig dat je nu én de motor van de sproeier niet hoort, maar dat dan ook nog de ruitenwissers het niet doen (en de achterste wel)

Volgens mij is het een vaker voorkomend probleem bij de Fabia, in het geval van mijn vrouw was het een zekering

turboturbo

Forumguru
Dan is het hele dunne verbindingsstukje ijzer (zo dun als een draadje) gesmolten.
Soms is het lastig te zien, dus wissel eens voor de zekerheid met een nieuwe.

Trouwens, na 1,5 week heb je toch nog wel garantie? Ik zou het de garage dan maar op laten lossen, als het niet de zekering is.

spotlight

Nieuw lid
Ik denk niet dat we garantie hebben, de ruitenwisser deed het nl wel bij aankoop. Ik denk dat het gekomen is door het aanzetten van de ruitensproeiers die bevroren waren. Denk ook niet dat het de zekering is, want heb deze eens geruild met die van de claxon en nog deden ze t niet

deusjevo

Forumguru
Heb je je ruitenwissers aan gehad terwijl ze vastgevroren zaten op de voorruit?
Dan zou de motor best wel eens kaduuk kunnen zijn.

spotlight

Nieuw lid
Yes het is opgelost. Ik heb naar de verkeerde zekering gekeken *schaam*. Ik keek naar die van ruitenwissers voor, maar het ging om die van de sproei installatie, ruitenwisser en die was duidelijk kapot. Dacht de stoere chick uit te hangen en t zelf op te lossen, maar helaas niet helemaal gelukt

Cordoba

Forumguru
Yes het is opgelost. Ik heb naar de verkeerde zekering gekeken *schaam*. Ik keek naar die van ruitenwissers voor, maar het ging om die van de sproei installatie, ruitenwisser en die was duidelijk kapot. Dacht de stoere chick uit te hangen en t zelf op te lossen, maar helaas niet helemaal gelukt

Je weet wat een zekering is, en je weet ze in elk geval te vinden. Als je de ruitenwissers (of de sproeier) aan hebt gezet terwijl de wissers vastgevroren zaten op de voorruit, is de zekering waarschijnlijk op dat moment gesprongen om de ruitenwissermotor te beschermen tegen doorbranden. (als je sproeit, gaat ie automatisch ook wissen, dus ook probleem van vastzittende wisserbladen)

Overigens is het motortje voor de sproeier voor de voorruit en de achterruit dezelfde, alleen via een klepje in het systeem wordt bepaald of het water naar de ruitensproeier(s) vóór of achter gaan.

Bovenaan Onderaan