ruitenwissers aan => koude luchtstroom

adee

Senior Member
Sinds enige tijd valt me op dat wanneer de ruitenwissers aanspringen er een koude luchtstroom op volgt. De luchtstroom staat op mijn onderlijf gericht. Deze koude lucht maakt het bepaalt niet confortabel in de auto.
De koude luchtstroom ontstaat zowel na het handmatig aanzetten van de ruitenwissers als het automatisch aansrpingen van de ruitenwissers op aangeven van de regensensor.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Vast dank voor jullie reacties.

adee
 

adee

Senior Member
Hmm, wellicht had ik wat terughoudender moeten zijn in het uitspreken van mijn dank voor jullie reacties ;)

Jammer dat jullie geen idee hebben van wat het kan zijn. Zal het binnenkort maar eens aan de dealer voorleggen dan.

Groet,

adee
 

Tallguy

Forumguru
Sinds enige tijd valt me op dat wanneer de ruitenwissers aanspringen er een koude luchtstroom op volgt. De luchtstroom staat op mijn onderlijf gericht. Deze koude lucht maakt het bepaalt niet confortabel in de auto.
De koude luchtstroom ontstaat zowel na het handmatig aanzetten van de ruitenwissers als het automatisch aansrpingen van de ruitenwissers op aangeven van de regensensor.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Vast dank voor jullie reacties.

adee

Om toch ook maar een serieuze :) reactie te geven: Zou het zo kunnen zijn dat de afdekplaat onder je voorruit (aan de buitenkant) niet goed aansluit en een kier heeft? Dan zou ik me nog enigszins kunnen voorstellen dat bij het gebruik van de ruitenwissers de luchtstroom over de voorruit veranderd waardoor er wind onder die plaat zou kunnen komen en in het interieur komt? :ahum:

Het is maar een brainwave...misschien totaal verkeerd, maar het was het 1e wat me te binnen schoot.

Ik ben benieuwd wat het is/was.
 

redfoxert

Senior Member
Krijg je dan ook niet direct water in je interieur ? Als die afdekplaat inderdaad een kier heeft lijkt me dat je dan ook water naar binnen krijgt. Zeker gezien het feit dat je normaal gezien bij droog weer ook je ruitenwissers niet gebruikt en er geen last van hebt :tongue:
 
Als het begint te regenen voel ik soms ook een iets koudere luchtstroom (was bij mijn seat). Dit komt door de airco/climatcontrol. Als het begint te regen daalt (bijna altijd) de buitentemp een paar graden. Let maar eens op je buitentemp meter. Hierdoor komt er even koudere lucht uit je airco doordat de aanvoer van de luch plotseling daalt.

Komt dus niet door je ruitewisser maar door de neerslag.....
 

adee

Senior Member
Dank voor jullie reacties Kensei, redfoxert en Michel76.
Wat betreft de afdekplaat: ik denk dat redfoxert wel een punt heeft over water dat dan ook in het interieur zou komen. Dat is, gelukkig, niet het geval.

De reactie van Michel76 lijkt me op dit moment het meest plausibel: het lijkt er inderdaad op dat de climatronic begint te werken en er daarom een koude luchtstroom ontstaat. Dat zou inderdaad met een daling van de buitentemperatuur te maken kunnen hebben. Wat ik dan echter zou verwachten is een warme luchtstroom om het interieur op temperatuur te houden.

Heb op 2 oktober een afspraak bij de dealer gemaakt voor een grote beurt. Zal hem de vraag voorleggen. Ben benieuwd met welke verklaring hij komt.

Groeten,

adee
 

redfoxert

Senior Member
Zo gek is die beredenering niet hoor.

Koude lucht van buiten is nooit direct op temperatuur waarop jij de climatronic hebt ingesteld. Het kan dus inderdaad best wel de afgekoelde lucht van buiten zijn die even voelt waarna de climatronic warme lucht van de radiator gaat bijmengen om de temperatuur te krijgen die jij wilt.
 

adee

Senior Member
Vanmorgen naar de dealer geweest voor een onderhoudsbeurt van mijn auto. Op mijn vraag wat de koude luchtstroom zou kunnen veroorzaken, bleef de monteur mij het antwoord helaas schuldig. In eerste instantie hield hij het niet voor mogelijk dat er een verband bestond tussen het gebruik van ruitenwissers en een koude luchtstroom in het interieur. Mijn auto is aan de VAGCOM gegaan en er waren geen storingen.
Wel kreeg ik de tip de temperatuur een graadje te verhogen. Het ziet er dus naar uit dat dit probleem niet verholpen gaat worden omdat het officieel niet kan bestaan :(
 

Fabia

† In Memoriam
Vanmorgen naar de dealer geweest voor een onderhoudsbeurt van mijn auto. Op mijn vraag wat de koude luchtstroom zou kunnen veroorzaken, bleef de monteur mij het antwoord helaas schuldig. In eerste instantie hield hij het niet voor mogelijk dat er een verband bestond tussen het gebruik van ruitenwissers en een koude luchtstroom in het interieur. Mijn auto is aan de VAGCOM gegaan en er waren geen storingen.
Wel kreeg ik de tip de temperatuur een graadje te verhogen. Het ziet er dus naar uit dat dit probleem niet verholpen gaat worden omdat het officieel niet kan bestaan :(

Daar heb ik nog nooit van gehoord, een probleem kan officieel niet bestaan. Jij constateerd dat toch en dan moet de dealer gewoon goed naar op zoek gaan en het verhelpen. Misschien kunnen de tips van dit forum de dealer helpen bij zijn zoektocht?
 

Tallguy

Forumguru
Ik merk wel dat tegenwoordig altijd de auto maar aan de VAGCOM gehangen wordt en dat er bijna geen handmatige zoektochten worden gestart. Uiteraard kost dat ook geld, maar toch...als VAGCOM het niet weet houdt het niet in dat:
1. Dat betreffende ding uberhaupt gemonitored wordt
2. Het probleem niet bestaat.

Soms wel jammer dus :(
 
Sowieso vreemd: Hoe kan je een mechanisch probleem (luchtstroom) nou uit je boorcomputer lezen?? Ik kan me niet indenken dat de boordcomputer een registratie van gemeten temperatuurverloop sinds de laatste servicebeurt bijhoudt. Dat zou wel errug veel data opleveren!
FF achter het dashboard kijken lijkt de betere oplossing.
 
Bovenaan Onderaan