Ruitenwissers bewegen soms iets bij op contact zetten

PMS

Nieuw lid
Als ik mijn Yeti (1.2, 2011) op contact zet bewegen soms de ruitenbladen een heel klein stukje.
Ik denk ongeveer 1-3 cm.

Nu had ik van het voorjaar gemerkt dat mijn ruitenwisserblad afgescheurd was en ik vermoed dat dit komt doordat als de ruitenwisser vastgevroren zit aan de voorruit (maar de ramen gewoon doorzichtig zijn) en je de auto op contact zet hij op zijn donder krijgt. Vanmorgen bewogen ze niet bij het op contact zetten, maar ik herinner me dat ik het vorig jaar ook in de winter wel gehad heb en dat je dus ook kunt horen dat de rubbers los komen van de ruit.

Herkennen jullie dit fenomeen? Is het te voorkomen?
 

micky

Forumguru
volgens mij hoort dit, het is om de wissers niet altijd in dezelfde stand te laten rusten, dus zodat het rubber de ene keer de ene kant op ligt en de andere keer de andere kant op.
 

EdK

Forumguru
Fenomeen komt me niet bekend voor zolang de ruitenwissers op uit staan.
Maar staan ze op interval dan komt dit ook wel eens voor bij mij.
Nu moet ik wel zeggen dat mijn interval via de regensensor in begin is aan gezet met vcds en dit kan in mijn geval dan de reden wezen omdat die een vervuild raam op dat moment ziet.
 

Joske

Forumguru
Is geheel normaal, maar (althans bij de O3 dacht ik toch :pieker: ) staat er in de handleiding om bij vorst de ruitenwissers niet op "auto" te laten staan. Dit om net te gaan vermijden dat je ruitenwissers spontaan beginnen wissen als ze vastgevroren (kunnen) zijn.

En volgens mij "verzet" ie de ruitenwissers dan ook niet enkele cm's, anders moet je dat eens proberen :)
 

Darkside

Forumguru
Ik heb nog nooit gehad dat mijn ruitenwissers spontaan begonnen te wissen bij vorst.
Ze staan altijd op auto. Ik start de motor. Zet de achterruitverwarming aan. En zet de airco op max.
Dan krab ik mijn voorruit en de andere ruiten.
Nog nooit gehad dat ze spontaan begonnen. Ik moet eerst een stukje rijden willen ze geactiveerd worden.
 

Joske

Forumguru
Het gaat hem ook om de "paar cm" die de wissers bewegen, @micky heeft dit eens uitgebreid aan het testen geweest. Mss wil hij de resultaten nog wel eens met ons delen? ;)
 

EdK

Forumguru
Ach een paar wasknijpers werken ook perfect hoor, en kun je daarna nog je onderbroek te drogen hangen in de wagen..
 

PMS

Nieuw lid
Bedankt voor alle antwoorden.

Ja, ze bewegen regelmatig iets, maar ik heb geen patroon kunnen ontdekken

:(
Je zou verwachten dat boordcomputer de temperatuursensor zou kunnen gebruiken. Zodra deze een waarde van 0 graden celcius of lager aangeeft stoppen met het geven van die puls om de rubbers soepel te houden.
ik ben er wel zeker van dat het mij een wisserblad heeft gekost...
 

micky

Forumguru
ik praat natuurlijk over de O3, hij doet dit het hele jaar door hoor, niet alleen in de winter
 

Leon54

Actief lid
Lijkt mij echt te liggen aan het feit dat de wisser op automatische stand staat. Die van mij doet het ook en volgens mij hoort het ook gewoon zo. Ik heb er nog nooit schade van gehad. Ruitenwisserhandel gewoon op uit zetten in de winter lijkt de oplossing. Ik het hier al eens eerder gemeld, maar mijn achterruitenwisser maakt om onduidelijke redenen wel eens een slag bij het starten, het maakt daarbij niet uit in welke stand de wisserhandel staat. Ik zorg er dus in de winter voor dat ik zeker weet dat de achter wisser niet vastgevroren zit.
 
Bovenaan Onderaan