Ruitenwissers doen het niet

rvh

Lid
Sinds deze week doen de voor-ruitenwissers van mijn Fabia het niet meer. Toen ik thuis vertrok deed alles het nog gewoon normaal. Na een half uur werkte ze niet meer. Het vreemde is, dat als ik de hendel naar me toe trek (hij zou dan ruitenwisservloeistof moeten doen), hij de achterruitenwisser activeert.

Ik heb de auto vanochtend eens uitgelezen met VAGCOM, en hierbij kwamen de volgende foutmeldingen:

Fuse achterruitverwarming
Fuse stuurbekrachtiging
01290 Referentie-voltage stuurbekrachtiging

De ruitenwissers doen het wel als ik ze test via VAGCOM, dus aan het motortje van de ruitenwissers zelf kan het niet liggen.

De zekeringen heb ik nagekeken, deze zijn nog in tact (het draadje is niet door). Kan het zijn dat de zekeringen toch niet goed functioneren?

Die 3e melding weet ik niet wat het is, aan de stuurbekrachtiging merk ik niets. Wel hoorde ik een aantal weken geleden wat krakend geluid bij het stuur.

Omdat het vrij gevaarlijk is met dit weer te rijden zonder ruitenwissers, heb ik mijn Fabia al een week stil staan.
Iemand een idee wat het kan zijn?

Ronnie

Forumguru
Ik zou eens kijken naar de ruitenwisserschakelaar aan het stuur.
Slechte massaverbinding lijkt me ook goed mogelijk.

rvh

Lid
Kan het zijn dat de ruitenwisserschakelaar aan het stuur defect is?
Wat houd een slechte massaverbinding in?

Wat is verder een relais, aan waar kun je deze vinden bij de Fabia?

Ronnie

Forumguru
Op de zijwand in de bestuurders voetenruimte zit een centraal massapunt (min 12V,aarde), onderplaat dashboard verwijderen, dan links op de A stijl zitten meerdere bruine draden aan het chassis geschroefd, dit is de massa (min 12V).
Maar uit je vragen blijkt dat er niet zoveel autokennis aanwezig is, dus een stuurschakelaar vervangen zal dan waarschijnlijk ook niet lukken(stuur moet eraf, airbag loskoppelen, gehele stuur verwijderen, stuurschakelaars (lenkstockschalter)verwijderen en nakijken. Neem me a.u.b. niet kwalijk als ik zeg dat dit geen klusje voor een auto"leek" is.......

rvh

Lid
Haha, geen probleem. Ik ben inderdaad een "auto-leek".

Het probleem is overigens wel verholpen. Ik heb alle zekeringen nagekeken, en nu bleek dat de zekering van de ruitsproeiinstallatie was gesprongen. Deze is dus vervangen, en nu doen de ruitenwissers het ook weer!

EdK

Forumguru
Misschien je ruitenwissers aangehad toen de wissers nog op het raam vastgevroren zaten ?
Of gewist met een flink pak sneeuw er nog op ?
Want dan trekt je motor net ff teveel ampére's en klapt de zekering er uit !

Ronnie

Forumguru
Misschien je ruitenwissers aangehad toen de wissers nog op het raam vastgevroren zaten ?
Of gewist met een flink pak sneeuw er nog op ?
Want dan trekt je motor net ff teveel ampére's en klapt de zekering er uit !
Idem met bevroren ruitensproeiervloeistof, pompje zit vast.......

rvh

Lid
Ik denk inderdaad dat de ruitensproeiervloeistof bevroren was, ik herinner me dat ik de ruit schoon wilde maken, en dat er inderdaad ook niets uit kwam (daarna ging wel de achterruitenwisser op en neer).

Glenn

Actief lid
beetje copy and paste

dit gaat over de fabia 1 veel voorkomed probleem

Wipers not working?? - Read this first!!

Try Fuse 15 which is a 10 AMP mini blade.

The wiper fuse arrangement is quite strange, as there are three fuses in the complete circuit. It always seems to be Fuse 15 that blows though.

A little tip. Always defrost and pull wiper blades away from the windscreen before using wipers. If blades are stuck to the screen the fuse will blow quickly.

Screenwash needs to be about 50 50 mix in cold weather.

If all fuses are OK and wipers still wont work, the bonnet switch could be faulty.

Bovenaan Onderaan