Ruitenwissers niet altijd op dezelfde plaats terug ?

m123maurice

Nieuw lid
Hallo Superbisten,

heb sinds enige tijd het volgende .....wanneer de ruitenwissers in de interval stand staan komen de ruitenwissers niet altijd op dezelfde plaats in ruststand.
Soms wel goed maar soms ook een centimeter of 5 boven de ruststand. Dan weer een paar slagen goed dan weer een paar slagen dat hij weer hoger eindigt.:smiley29:
Weet iemand van jullie hoe dit kan en of ik dit kan oplossen ?:shocked:

Gegroet...M

Ronnie

Forumguru
Het euvel zit in de ruitenwissermotor, in het vertragingsdeel zit een schijf met sleepcontacten. (plus 12V, massa en schakeldraad)
Het contact van de schakeldraad (deze moet de wisser naar de ruststand brengen) is waarschijnlijk vervuild met (oud)vet of versleten, dus de boosdoener.
Er zit weinig anders op dan een ander exemplaar te monteren.
Het interval relais vervangen heeft geen zin, dit geeft alleen maar een puls aan de schakeldraad om de motor op gang te brengen.

m123maurice

Nieuw lid
Hoi Ronnie en dank voor je antwoord.
En moet ik dan de hele ruitenwisser motor vervangen of kun je ook alleen die sleepcontacten vervangen ?
De auto heeft 100.000 km gelopen dus versleten lijkt me stug.....wellicht uitbouwen en de contacten schoonmaken of kan dat niet ??

Groet M.

Ronnie

Forumguru
'Tuurlijk kun je ze schoonmaken..... Als je de motor hebt uitgebouwd zie je op de vertragingskast een paar schroeven die het deksel vasthouden, deze verwijderen en het deksel VOORZICHTIG openen. De positie van de schijf t.o.v. het wormwiel of de kast markeren, dit is belangrijk voor de rustpositie van de ruitenwissers.
Binnenin zie je een kunstof blokje met de contacten, deze dus reinigen of een beetje opschuren.
Succes!

m123maurice

Nieuw lid
Bedankt Ronnie,

gaan we i.i.g. proberen zodra de temperaturen een beetje aangenamer zijn !
Wanneer het lukt meld ik me weer (en als het niet lukt natuurlijk ook !)

Groet en fijn weekend !

m123maurice

Nieuw lid
Aangezien ik nog garantie had op mijn Superb ben ik naar de garage teruggegaan waar ze een nieuwe ruitenwissermotor gemonteerd hebben. Alles weer OK !!

turboturbo

Forumguru
Super dat het opgelost is natuurlijk, maar heb je de oude niet mee mogen krijgen om eens te oefenen met het schoonmaken van die contactpunten?

Bovenaan Onderaan