Ruitenwissers omhoog bij uitzetten contact

RCS

Lid
Elke keer als ik na het rijden het contact uitzet zie (en hoor) ik dat de ruitenwissers een stukje omhoog komen. Hiervoor reed ik een VW Passat en die had dit eigennaardigheidje ook. Zal wel zo horen, maar ik vroeg me af of anderen dat ook herkennen.
 
Misschien kan je er dan beter bij? (ivm onderhoud)
Volgens mij zitten de ruitenwissers tegenwoordig wat dieper verzonken achter de motorkap ivm airodynamica. Maar dan zou je er niet zo goed meer bij kunnen als je ze schoon wil maken of als je het wisblad wil vervangen.

Ik weet niet of dit dé reden is, maar dit lijkt mij een logische verklaring.
 

Rolle

Senior Member
De mijne ook. Hij staat ook niet altijd op dezelfde plaats. Het heeft volgens de handleiding iets te maken met het voorkomen van materiaalmoeheid/slijtage van de wissers.
Weet niet direct vanbuiten op welke pagina het vermeld staat.
 

Neptukker

Forumguru
Misschien kan je er dan beter bij? (ivm onderhoud)
Volgens mij zitten de ruitenwissers tegenwoordig wat dieper verzonken achter de motorkap ivm airodynamica. Maar dan zou je er niet zo goed meer bij kunnen als je ze schoon wil maken of als je het wisblad wil vervangen.

Ik weet niet of dit dé reden is, maar dit lijkt mij een logische verklaring.
Om de ruitewisser onder de motorkap vandaan te halen (voor vervangen wisser of wasbeurtje met handje) zet je het contact aan, gelijk weer uit en doet de ruitewisserbediennigshendel (ik geloof) omlaag (binnen 20 sec.) en de wissers komen a la Sjonnie midden op de voorruit te staan. Dat is duidelijk anders als hier beschreven.
Overigens heb ik dit verschijnsel niet opgemerkt.
 

Bakkertje

Forumguru
Voor alle duidelijkheid. Bij mij hoor en zie je de wissers wel bewegen, maar het is niet zo dat ze echt een paar cm omhoog komen en blijven staan. Je kunt er dan nog steeds niet bij. Voor mij gevoel gaan ze hooguit 1 cm omhoog en ook direct weer naar beneden.

Die tip voor het wassen / onderhouden is wel een goede, bedankt daarvoor.
 
Ik ben zo eikel die het instructieboekje doorspit, vandaar dat ik dat wist.

En ondergetekende (collega-eikel, dus) heeft in datzelfde instructieboekje gelezen dat de kleine beweging die de wissers maken na uitschakelen van het contact doelbewust geprogrammeerd is om te voorkomen dat de wiscapaciteit achteruit zou gaan wanneer het rubber steeds in dezelfde positie terugkeert (of woorden van gelijke strekking).

"Instructieboekje-eikel"
 

Rolle

Senior Member
En ondergetekende (collega-eikel, dus) heeft in datzelfde instructieboekje gelezen dat de kleine beweging die de wissers maken na uitschakelen van het contact doelbewust geprogrammeerd is om te voorkomen dat de wiscapaciteit achteruit zou gaan wanneer het rubber steeds in dezelfde positie terugkeert (of woorden van gelijke strekking).

"Instructieboekje-eikel"

Dan zijn hier al 3 instructieboekje-eikels aanwezig, nog eentje en we kunnen kaarten :473:.

Een vroegere collega heeft ooit eens RTFM tegen mij gezegd vandaar dat ik dit (meestal) doe.
 
Ik heb een goed excuus om de handleiding nog niet gelezen te hebben, ik heb de auto nog niet ;) Heb wel de handleinding in het Engels gedownload, maar bijbeghorende zonder auto leest het toch anders..

Maar ik lees alles meestal wel volledig door (in etappes, dat wel). Alleen al om het feit dat daar vaak handigheidjes in staan die je anders niet zou weten.
Klaverjassen kan ik ook, dus dat kaarten komt wel goed strax ;)
 

bat

Lid
Dan zijn hier al 3 instructieboekje-eikels aanwezig, nog eentje en we kunnen kaarten :473:.

Een vroegere collega heeft ooit eens RTFM tegen mij gezegd vandaar dat ik dit (meestal) doe.
Nou, zeg maar welk spelletje :grin:

Ook inderdaad dat gelezen (en inderdaad, de mijne doet het dus ook, net een halve cm omhoog). En dat van de 'onderhoudsstand' van de ruitenwissers wist ik ook (al was het maar omdat de monteur vorige week na het wisselen van de bladen ze in die stand had laten staan)

Je moet toch wat te doen hebben als je ergens staat te wachten en nu.nl op de mobiel ook wel weer doorgelezen hebt...
 

Aiii

Lid
Bij aflevering moest ik van de koper het boekje naast mijn bed leggen en iedere dag voor het slapen gaan in lezen tot ik hem uit had. Hij kreeg teveel vragen van mensen die de handleiding niet lazen. :D
 

bat

Lid
verkoper, neem ik aan?

En inderdaad: als ik ergens een sik van krijg, zijn het wel mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is en al helemaal geen handleiding inkijken, maar meteen bellen of langskomen bij de dealer... Ik verkoop dan wel geen auto's maar had vandeweek ook een (notabene leverancier) die iets moest ingeven in ons online systeem en om de vijf minuten belde. Meest fraai was dan wel dat je in stapjes door het proces ging en dan bij stap twee het aan de andere kant van de lijn klink "oh, wacht, ik zie het al."

Je hebt die handleiding toch niet voor niks gekregen? Dat je hem niet helemaal doorleest voordat je in de auto stapt, daar kan ik nog inkomen, maar dat het niet eens in je opkomt om hem in te kijken als je een vraag hebt... Nouja, mijn vriendin is precies zo. Gewoon mij vragen en als ik dan naar het instructieboekje van haar auto wijs, vindt ze dat flauw... ;)
 

EdK

Forumguru
Tja Bat je gaat je bijna afvragen of de mensen analfabeet beginnen te worden en daardoor de manual niet kunnen lezen !
Wat jij verteld komt mij ook bekend voor , maar dan in mijn vakgebied !
Als ik apparatuur moet aansluiten en moet maar 3 draden gebruiken van de kabel en het apparaat heeft 7 aansluitingen ( komt vaak voor ) dan zal ik me kastschema's door moeten nemen met de documentatie van de apparatuur !
Indiende documentatie niet aanwezig is ( gebeurt regelmatig, door derde weggegooid ) dan gebruik ik vaak het medium Internet .
En zodra ik daar niet verder kom dan ga ik eens met en leverancier bellen !
Maar jongere collega's ( wil niet generaliseren ) komen vaak meteen naar me toe van snap er niets meer van !
Geef ze dan de kastschema's en de documentatie en een kabelhaspel en laat ze dan voor de apparatuur zitten en zeg dan lees en bekijk !!
5 minuten later is het dan voor elkaar !
Vaak is het een kwestie van jezelf niet meer de tijd gunnen om iets te lezen cq door te nemen, en maar wat aan te klooien. Maar uiteindelijk kost het laatste vaak nog veel meer tijd !
 
Amundsen+ boekje en A-SUV Yeti OwnersManual al twee maal volledig doorgenomen, verwachte levering half april.
Tegen dan kan ik een voordracht geven. :koffie:

Instructieboek nerd
 
kreeg laatst de auto ook niet aan , garage gebeld, zeggen ze dat je een sleutel moet gebruiken om te starten, tja , wel gezocht op internet, maar daar stond niets hahahaha.

boekje lezen in de auto(niet bij deze temperaturen ) is wel eens handig, kun je direkt alles proberen. en vergeet je minder snel
terug komend op het onderwerp bij ons staan de wissers in auto stand eerst een tijdje ca 1 cm hoger (soort stand-by stand) en gaan dan na een poosje naar de ruststand toe. (meer onder de motorkap).
de reden weet ik niet precies... aerodynamica , soepel houden van de rubbers.... wie het weet mag het zeggen...
 
Bovenaan Onderaan