Ruitenwissers stuiteren

Pivo

Forumguru
Ik heb last van stuiterende ruitenwissers. Met name als ze naar beneden wissen, maar in mindere mate ook naar boven. De garage heeft afgelopen week de stand van de ruitenwissers ten opzichte van de ruit gecontroleerd en aangepast (haaks). Het gaat nu de eerste 10 minuten goed, maar daarna begint het stuiteren weer. Als je even de ruitensproeier gebruikt gaat het weer even goed, maar vervolgens begint het weer. Vreselijk irritant geluid en goed zicht levert het ook niet op. Iemand een idee waar dit aan kan liggen? De wisserbladen zijn nog geen half jaar oud.
 

Pivo

Forumguru
Na een half jaar? We maken weinig kilometers en de auto staat thuis onder een carport uit de zon. Zou niet moeten kunnen toch? De monteur had het over het polijsten van de ruit als optie, maar er zit geen voelbaar verschil in de ruit.

Als de wissers wel gewoon regelmatig bewegen (ze haperen niet anders dan het stuiteren) dan is het mechaniek en de motor nog wel in orde?
 

eriktv

Forumguru
Heb je de ruit al eens goed schoongemaakt met een goed ontvettend middel?

De meningen over Rain-X zijn erg verdeeld: hate it or love it. Ik love it, mevrouw tV hates it :D. Dus ik heb het alleen op de zijruiten en het panoramadak. Maar ook als je Rain-X gebruikt: eerst zorgen voor een goed schone (evt. met kleien) en ontvette ruit.
 

turboturbo

Forumguru
Na een half jaar? We maken weinig kilometers en de auto staat thuis onder een carport uit de zon.
Dan zou ik denken dat een half jaar kort is voor wissers om uit te drogen ja. Mijn suggestie was alleen maar bedoeld om die oorzaak zeker te weten / uit te sluiten.

En als dat niet helpt kan je de wissers gewoon op de plank laten liggen voor volgend jaar toch (als de wissers wel vervangen mogen)? Je gooit geen hele zak geld weg bedoel ik maar te zeggen.
 

Pivo

Forumguru
Nee dat is waar. De garage stelt voor toch te gaan polijsten. Eerst vanavond even ontvetten proberen met ammonia en anders polijsten maar proberen? Zal ze iig de bladen goed laten nakijken.
 

eriktv

Forumguru
Hoe glad is je ruit als je er met je hand over gaat? Als er oud vuil zit kun je dit met kleien goed wegkrijgen.

Ik ben wat huiverig voor polijsten, als dit met de juiste middelen voor glas(-krasherstel) wordt gedaan loop je namelijk het risico vervormingen in het glas te krijgen. Een vriend van mij heeft dit in z'n voorruit en dat is erg storend. Als het met passende middelen wordt gedaan wordt de ruit goed gereinigd, maar ik ben ervan overtuigd dat dit niet nodig hoeft te zijn als je kleit en ontvet. Klopt dit, meer-gevorderde detailers @Cordoba @H@RM?
 

Pivo

Forumguru
Niet extreem ruw voor zover ik weet. Heb de auto zaterdag nog gewassen. Vanavond eerst dus nog even kleien en dan afnemen met ammonia?
 

H@RM

Senior Member
Inderdaad eerst een beginnen met kleien zoals @eriktv al voorstelde. Dat kan nooit kwaad.

Zou je een foto kunnen van de voorruit? Misschien dat daar wat op te zien is
@Pivo
 

Cordoba

Forumguru
Ik zie het topic eigenlijk nu pas, ik weet niet of ik de tag door @eriktv heb gemist, of dat er iets anders fout is gegaan. Polijsten haalt ook vastzittend vuil van je ruit weg, dus dat kan ook de oorzaak zijn geweest. Als er bijvoorbeeld rubber van de wissers vastgeplakt zit op de ruit (bijvoorbeeld ontstaan doordat de wisser op een gloeiend hete ruit heeft gestaan, en het rubber als het ware een beetje is gesmolten), dan heb je gladde en stroeve plekken op de ruit en gaat de wisser stuiteren.

Dat vastzittend vuil kun je vaak loskrijgen met kleien, maar door bijvoorbeeld een overmaat aan lube bij het kleien, kan het zijn dat het toch blijft zitten. Bij lak heb je eigenlijk nooit een overmaat aan lube bij het kleien, maar op glas kan het wat anders reageren.
 

Pivo

Forumguru
Denk zelf ook dat het polijsten de facto diepreinigen is. Ik zie ook nog steeds het slijtage patroon van de wissers in de ruit. Het glas is zo hard dat van echt polijsten als op de lak geen sprake is denk ik.
 

H@RM

Senior Member
Klopt, om net zoals met lak te polijsten moet je wel niet zo verschrikkelijk veel warmte genereren. Of met diamant polijsten

Maar goed om te horen dat jouw probleem is opgelost. Misschien voor de volledigheid van dit topic leuk om nog even te vertellen met welke middelen je hebt gewerkt. Mocht er nog eens iemand zijn met dit probleem dan heeft die een hap klare oplossing
 

Highway

Forumguru
Er bestaat wel degelijk glas polijst. Ceriumoxide ofzo wordt hiervoor gebruikt met een vilt polijstpad. Ook dan ben je best veel tijd kwijt met polijsten. Lichte krasjes kan je dan verwijderen. Je moet dan wel oppassen dat je geen vlakke stukken polijst dat ga je zien als vertekening als je door het glas kijkt.
 

Cordoba

Forumguru
CeO wordt inderdaad gebruikt om zeer harde materialen te polijsten en dus ook glas. Ik heb zelf ook wel eens mijn voorruit gepolijst met speciaal glaspolijstmiddel (ik weet niet of er ook CeO in zit) en speciale pad op de DAP. Het effect is wel dat talloze kleine krasjes in de ruit behoorlijk minder geworden zijn, en dat levert vooral bij laagstaande zon een behoorlijke winst op in het zicht dat je hebt. Het polijsten van glas kost veel tijd, en het het effect is nogal beperkt.
 
Bovenaan Onderaan