Ruitenwissers voor gaan spontaan aan

kar

Nieuw lid
Ik heb een probleem met mijn Fabia.
De ruitenwissers gaan spontaan aan en niet meer uit.
De computer is al gereset, maar dat was het probleem niet.
De zekering is het probleem ook niet.
De bedrading is helemaal na gekeken en waar nodig schoongemaakt.
Er is een schakelaar vervangen, maar nog steeds is het euvel niet verholpen en staat de auto al een week in de garage.

Gaat er bij iemand een lampje branden die het probleem kan oplossen????

Ronnie

Forumguru
Er zijn 2 mogelijkheden volgens mij; stuurschakelaar (Hendel) defect; of de motor defect, in de motor zit de z.g. eindafslag om de wisserbladen naar onder te draaien, indien dit contact(zit in de vertraging) versleten is blijft de motor doordraaien.

kar

Nieuw lid
De garage heeft het probleem gevonden; De printplaat is kapot en moet vervangen worden.
Ik hoop dat het dat dan ook eindelijk goed is.
Eerdt de computer uitgelezen, 2,5 uur zoeken naar het probleem en een nieuwe printerplaat gaat uiteidelijk meer
dan €500 kosten, ben ik niet blij mee, maar heb geen keus.

Roco

Lid
??

Een dealer die 500 euries durft te vragen voor de reparatie van dit probleem???????
Zo, die durft.
Laat ze maar eens een cursus foutzoeken gaan doen.
Volgende keer reparatie knipperlicht....456 euro ??

pffffffffffff

Ronnie

Forumguru
De print alleen al kost € 315,-, de rest is arbeidsloon....
Ben je zelf niet zo handig ? Het is misschien een verbrandde printbaan of zoiets, of eentje van de sloop?

cvegreen

Forumguru
Amai , ook een duur onderdeel . Maar als ik het goed lees heeft hij MEER als 500€ betaald . Neem nu nog 500€ -315 = 185€ arbeidsloon. 185€ arbeids loon/3 (om makkelijk te rekenen) werken die mannen aan meer als 62€/u , is dit niet een beetje veel ?

Jkz

Lid
Hebben we het hier over een nieuwe Fabia 2?
Greenline??
Fabia 1??
Kan zijn dat die coulance niet helemaal op gaat!

cvegreen

Forumguru
Als je in zijn profiel kijkt zie je dat het om een fabia uit 2002 gaat.
gecopieerd uit zijn profiel .
About kar

AutoSkoda Fabia Combi Bouwjaar2002 Kilometerstand180785
Het gaat hier dus om een fabia 1.
Ik ga het dus in het juistes forum plaatsen .

Jkz

Lid
Dan gaat coulance denk ik niet op, wel vervelend en duur probleem!!

@cvegreen, dat had ik niet gezien int profiel, weet ik dat ook weer!
Thanks.

kar

Nieuw lid
Het klopt, de Fabia komt uit 2002.

De printplaat is vervangen, maar de ruitenwissers gaan weer aan en niet meer uit.
Dus helaas, het probleem niet verholpen.
Heeft er nog iemand een idee wat het kan zijn.
Dit is allemaal gecontroleerd;
De computer is gelezen, relait gecontroleerd, de bedrading gecontroleerd, een nieuwe schakelaar, motortje gecontroleerd en een nieuwe printplaat.
De ruitenwissers gaan dus aan en zijn niet met de hendel te bedienen, overigens stoppen ze soms ook om vervolgens 2 dagen later weer spontaan aan te gaan.
Wie kan ons helpen?

cvegreen

Forumguru
Hadden ze dan u oude printplaat niet gecontroleerd of die defect was ? Of is dat niet mogelijk om die printplaat uit te meten . Ik hoop voor u dat je snel een juiste diagnose krijgt hoor . Anders gaan de kosten echt heel hoog op gaan lopen . Wat bij de fabia1 prefacelift ( wat u auto is ) wel eens om dikke problemen doet lijden is de kabelboom die onder water staat en zo corosie ontstaat . Gevolg , rare problemen . Ronnie of Monteurtje verbeter mij indien het niet kan zijn he . Het is maar een denkpiste natuurlijk he .

Ronnie

Forumguru
Het zou lekkage in de draadboom kunnen zijn natuurlijk, maar de auto is uit 2002 en de draadboomproblemen gingen tot 2004, je zou dus aan kunnen nemen dat er reparaties/vervangingen aan de draadboom zijn geweest. Je kunt dit controleren of er aantekeningen zijn gemaakt in het serviceboekje of even de draadboom op de linkerchassisbalk (bestuurderskant) onder de motorkap bekijken of de boom nog dichtzit en op de balk ligt. is dit het geval dan snij de omwikkeling maar open en laat de zaak drogen(draadboom losmaken van het binnenscherm en dan middels een paar touwtjes/trekbandjes
hoger hangen om te kunnen drogen) Daarna eens weer kijken.....
Bij natte bekabeling en slechte massa krijg je de meest vreemde toestanden!

Ronnie

Forumguru
Met dank aan forumlid @Octavia Edition 100 ontdekte ik het progje "screenshot", en kan ik nu ook een schema plaatsen! Dank.
Ik heb er maar meteen eentje van de ruitenwisserinstallatie van een Fabia 1 2002 gemaakt.

Bijlagen

• ScreenHunter_02 Mar. 06 17.03.jpg
    ScreenHunter_02 Mar. 06 17.03.jpg
    46,4 KB · Weergaven: 31

andrehj

Forumguru
@ Ronnie: Handig tooltje! Zou je mbv dit tooltje ook het schema van de 1KO 907 383 F (regelmodule voor trekhaak S2), zie deze draad, nog willen posten?
Alvast weer hartstikke bedankt!!:aangenaam:

kar

Nieuw lid
Weet iemand of een fout op de printplaat te zien is en of het dan specifiek om bijv. de ruitenwissers gaat?
Kan het zijn dat de nieuwe printplaat niet goed is "ingeleerd"?
Garage zegt nu dat het bijv. de printplaat en een schakelaar kan zijn, of willen ze de kosten van de printplaat gewoon berekenen?
Is een printplaat ook uit te lezen als hij niet gemonteerd is, dan kunnen we de oude ergens anders uit laten lezen, een second opinie.
Dit is een lijdensweg aan het worden, vooral voor mijn portemonee.

kar

Nieuw lid
Nee, de auto staat nog steeds bij de garage, ik heb het wel doorgegeven en ze zouden er naar kijken. Het is hier carnaval dus het zal wel morgen worden, voordat ze er weer aan beginnen.

Bovenaan Onderaan