Ruitenwissers voor gaan spontaan uit

bleferink

Nieuw lid
Mijn ruitenwissers voor gaan bij starten van auto en bedienen van schakelaar gewoon aan. Alles werkt dan naar behoren. Maar soms valt de installatie gewoon uit. Alleen de ruitenwisser achter blijft altijd werken.

Ook na enige tijd de schakelaar te bedienen helpt niet.
Auto van contact halen en weer op contact zetten heeft ook geen effect.

Na enige tijd (enkele minuten) werkt de ruitenwisser voor weer.
Dit probleem doet zich niet structureel voor.

Bij dealer geweest en motor is uitgelezen, geen problemen gevonden.
De dealer heeft de schakelaar aan het stuur vervangen (€193,-). Probleem is helaas niet verholpen.

Wie weet wat een mogelijk probleem kan zijn?

Kensel

Forumguru
Heb je de contactpunten van de zekering al nagekeken? Als deze vuil zijn, maken ze slechter contact en kan de auto 'denken' dat het circuit van de ruitenwisser is doorbroken..
Weet niet precies welke zekering dit is, maar je instructieboekje kan je daarbij helpen!

bleferink

Nieuw lid
Ga ik meteen naar kijken, want deze regenachtige dagen is een niet goed werkende ruitenwisser installatie erg irritant.

Cordoba

Forumguru
Mijn eerste idee was ook slecht contact op de schakelaar/hendel, maar die blijkt dus al vervangen te zijn. De volgende logische verdachte is inderdaad een relais dat af en toe kuren heeft.
Andere mogelijke oorzaken: zekering die soms even geen contact maakt, of een stekker die niet correct vast zit, en af en toe contact verliest, andere mogelijkheid is draadbreuk of probleem in de voorste ruitenwissermotor.

Canon-Eye

Forumguru
Dit roept herinneringen op aan een kwaaltje van mijn vorige auto (OII 1.9Tdi combi businessline/dsg, 10-2007).

Bij langere ritten (250km en meer) in de regen wilde juist de achterruitwisser het na ongeveer 30 à 45 minuten nog wel eens spontaan opgeven - en dan vaak niet in de ruststand, maar ergens halverwege een zwaai. Uit- en opnieuw inschakelen was doorgaans voldoende om het op te lossen, maar incidenteel ging er wel eens een minuut of wat overheen voordat hij het weer wilde doen.
We hebben nooit kunnen achterhalen wat hiervan nu de oorzaak was.

Ronnie

Forumguru
Ga maar uit van een defecte motor, het sleepcontact (voor het in de rustpositie brengen na uitschakelen) is de oorzaak.
Je kunt het oplossen door de contacten te reinigen.(spulletje uitbouwen, worm/tandwielkast openen, de 3 sleepkontakten reinigen).
Je kunt het ook meten: tijdens de ingeschakelde ruitenwisser moet op de groen/gele draad spanning staan, bij uitschakelen en naar de rustpositie draaien moet op de wit/zwarte en de groen/zwarte draden spanning staan.

robhoekstra

Nieuw lid
wat is een normale prijs voor het opsporen en vervangen van een niet werkend ruitenwisser relais ? Bij een officiële skoda dealer.

Er werd mij ruim 170 euro in rekening gebracht !

Bovenaan Onderaan