Ruitschade

Bothje

Heel gewoon lid
Door de winterschade aan het wegdek is er ook schade aan mijn voorruit ontstaan door de rondvliegende kiezels uit het asfalt.
Het begon met één klein putje net onder mijn gezichts veld, dat was inderdaad te overzien.
De tweede steen gaf wel een enorme klap, maar kon niets ontdekken tot dat het zonnetje eindelijk doorbrak en ik de ster aan de passagiers kant ontdekte...
Na een paar keer die deur te hebben dicht gedaan kwam de scheur, die nu steeds groter wordt. Dus niet meer repareren maar vernieuwen!!

Even de polis voorwaarden van de autoverzekering erbij gehaald en ten overvloede de verzekerings agent hierover gebeld. Die verwijst mij naar Carglas of Autotaalglas en als beloning een lager eigen risico. Het vervangen bij de dealer zou een veel hoger eigen risico met zich meebrengen.

Omdat ik de dealer ook omzet gun, aldaar eens gaan informeren en wat blijkt: zij nemen het risico over en ben daar dus niks meer kwijt als bij de glasboer en krijg bovendien de goede ruit bij mijn model auto.

Met het vervangen van de ruit wordt dan tevens de banden wissel (van winter naar zomer banden, kost waarschijnlijk wel wat) uitgevoerd, want de wagen staat er toch even om de kit uit te laten harden.

Heb op die dag wel vervangend vervoer nodig, wat niet bij de schade zit ingecalculeerd, maar dit wordt geregeld.

Dus :xyxthumbs: voor mijn dealer.

Bijlagen

• IMG_8041.jpg
    IMG_8041.jpg
    4,3 KB · Weergaven: 44
  • IMG_8040.jpg
    IMG_8040.jpg
    8,1 KB · Weergaven: 26
  • IMG_8042.jpg
    IMG_8042.jpg
    9,3 KB · Weergaven: 28
  • IMG_8311.jpg
    IMG_8311.jpg
    7,6 KB · Weergaven: 25
Ik ga met glasschade inderdaad ook naar de dealer. Bij Carglass kom ik nooit meer. Een keer geweest en toen hebben ze de binnenvoering van mijn deur compleet vernield. Jammer genoeg kwam ik daar pas achter na vier maanden toen mijn raam niet meer open wilde en de deur vol water bleek te staan. Daarbij had de vervangende ruit ook nog de verkeerde tint. Een goede dealer neemt inderdaad het risico over.

LenK

Forumguru
kon niets ontdekken tot dat het zonnetje eindelijk doorbrak en ik de ster aan de passagiers kant ontdekte...
Voorkomen van vervanging is beter maar zag je het sterretje daarom altijd maar meteen.
Van binnenuit zie je het het beste maar ik heb een keer gehad dat de ster achter de binnenspiegel zat. Niet te zien dus.
Kwam er achter toen er een scheur achter de spiegel tevoorschijn kwam. Eerst ging die de ene kant op tot de rand, elke dag een stukje verder en toen die aan de rand was ging de scheur in tegenovergestelde richting ook tot de rand.
Vanwege lager eigen risico naar de glasboer. Het was te zien dat de ruit vervangen was maar niet opvallend. Wel leen auto gekregen (een Smart :1884:)

Zwolly

Actief lid
verplicht carglass

Helaas moet ik dus verplicht naar CG. Dit vanwege dat ik een lease auto heb en de leasemaatschappij eist dit.
Moet er wel bij vertellen dat ik de service wel 100% vind daar, snel en goed wordt ik er geholpen.....
Of is dat soms omdat ik de laatste 2 weken er al 5x ben geweest?:confused:

Hetzer

Forumguru
even afkloppen, maar het is alweer een tijd gelden dat ik een ruit heb moeten laten vervangen, maar mocht het moeten gebeuren, dan ga ook zeker naar onze dealer.

wanneer word hij vervangen ????

Skody

Actief lid
Je wordt inderdaad heeeelemaal simpel van de stenen / kiezels die aan alle kanten vandaag de dag voorbij komen zetten. Heb net 'n nieuwe Superb Combi en al op 3 plaatsen putjes van die rotstenen. Is niet te repareren want zijn geen sterretjes. Uiteraard natuurlijk precies in het gezichtsveld, pal voor je neus.

Fabia

† In Memoriam
Was net op het journaal een item over de wegen in belgie en die zijn pas echt heel erg slecht. Ik reed daar een week geleden nog en het is nog veel erger dan in nederland. Hier zetten ze nog borden neer dat je langzamer moet rijden nou dat hoeft in belgie echt niet dat doe je sowieso wel. De garages en bandenzaken hebben het erg druk met kapotte banden en velgen.

mmarechal

Actief lid
Ik kom dagelijks bij de Meern de A12 op richting Den Haag. De laatste twee weken is het weliswaar sterk afgenomen (het is dan ook niet zo koud meer) maar zodra ik de A12 op draaide, kwam de kiezel / stenen regen tegemoed, dit hield denk ik zo een 2 kilometer aan. Ook ik had hier een flinke ster in mijn voorruit aan over gehouden en na reparatie (de volgende dag) had ik binnen een week weer een flinke steen op m'n ruit, nu bleef het echter niet bij een ster maar was het meteen een scheur. Gelukkig zit deze aan de passagiers kant en lijkt het doorscheuren te zijn gestopt. Ik wacht nog een paar weken voordat ik de ruit laat vervangen, ik vermoed dat wanneer er nog een paar nachtvorstjes komen, het risico op een meer schade weer toeneemt. Overigens heb ik wel een bericht achter gelaten op de site van rijkswaterstaat waar zowaar een serieuse reactie op terug kwam. Men zou een weginspecteur gaan sturen. Maar na die tijd had ik hier natuurlijk geen last meer van. Ik zag wel dat eerder tot aan de oprit bij de Meern volgens mij alle banen opnieuw waren geasfalteerd, echter na de oprit is dit nog alleen de rechter baan. Ik begrijp natuurlijk dat al deze ellende komt door de redelijke vorst de afgelopen maanden, maar ik vraag mij echt af of dit in andere landen ook het geval is.

Bothje

Heel gewoon lid
wanneer word hij vervangen ????
Het was even plannen, maar het wordt de laatste dinsdag van deze maand.
Heb gevraagd of het plastic bonnetjes clipje ook bij de ruit hoort om er ook eentje rechts te krijgen ..... voor de blauwe parkeerkaart van mijn vrouw. Misschien wordt dit gedaan.

Jij doet ook alles om maar bij Vepreda te kunnen komen zeg............
Je zou het bijna gaan denken :crazy:

kcj

Actief lid
Het plastic clipje kan ook nadien nog geplaatst worden : onze Roomster heeft dat voorgehad bij het vervangen van de ruit bij ...Carglass.
Ik had hen nochtans duidelijk gezegd dat óók het clipje moest teruggeplaatst worden. (ik was eigenlijk een beetje ontgoocheld in mijn vrouw dat ze niet naar de dealer wou : ze wou persé zo snel mogelijk terug een nieuwe ruit. De barst was even groot als bij jou : daar kan je dus nog lang met rondrijden)
Wat denk je ? Waren ze vergeten :biggthumpdown:. (zie je wel, zei ik tegen mijn vrouw : Carglass)
Ze hebben dat nadien aan huis in orde gebracht :xyxthumbs:
Was wel wat werk : binnenbekleding van de A-stijl moest er terug af (als ik het me nog goed herinner).

Hebben ze in GB de plastic klip niet aan de rechterkant ? Het stuur in ieder geval :D.
Plastic clip kost niet zoveel en plaatsen tegelijk met de ruit (niet zoals Carglass dus) zal de prijs niet omhoogbrengen.

Koen

LenK

Forumguru
Plastic clipje zit met een schroef vast. Als er in de rechter stijl geen gaatje daarvoor zit dan kun je het vergeten. Met het raam eruit zou je nog kunnen boren maar met het glas er in lukt dat niet meer.
Het was bij mij nog een flink gehannes om dat clipje te monteren. Viel niet mee om bij de O2 de A stijl bekleding eraf te halen (en weer terug te plaatsen), wat een gepriegel.
Bij mij was het clipje afgebroken toen ik de auto gebruikt kocht. Was een beetje ver rijden om dat bij de betreffende dealer te laten doen. Dealer heeft het opgestuurd voor doe-het-zelf.
(Ook het vervangen van de uitstroomopening van de airco in het dashboard kastje en weer vastzetten van een los lampje in het dashboard kastje vergt het nodige doorzettingsvermogen. Het past allemaal maar net en je kunt er niet of nauwelijks bij).

van_der_P

Senior Member
nu bleef het echter niet bij een ster maar was het meteen een scheur. Gelukkig zit deze aan de passagiers kant en lijkt het doorscheuren te zijn gestopt.

Zo'n scheur kun je laten afboren. En als je dan geluk hebt scheurt het niet verder

Ik begrijp natuurlijk dat al deze ellende komt door de redelijke vorst de afgelopen maanden, maar ik vraag mij echt af of dit in andere landen ook het geval is.

De weg vriest stuk door slijtage. In Nederland wordt het wegennet vrij intensief gebruikt, waardoor het sneller slijt. Je zou kunnen stellen dat het komt door achterstalig onderhoud.
De beroemde A73, bij de tunnels, mankeert niets, is nog nieuw asfalt.

Vacaro

Senior Member
Hier in België inderdaad echt erg, die toestand van de wegen, staan hier wel wat jaren achter met onderhoud en dan krijg je toestanden zoals nu. Velen zelfs velgen kapot gereden in putten in de weg. Zelf ook al een klein putje in ruit door steenje en lakschade op motorkap van Antara. Nu vooral afstand houden en juiste baanvak kiezen is meestal linkse, rechts helemaal aan gort doordat iedereen bij ijzel of sneeuw rechts gaat rijden.

Br3cht

Actief lid
idd wegen in België zijn slecht!
Op mijn motorkap zijn 3putjes in de lak, juist boven het Skoda teken
ook staat mijn motorkap vol met krassen/vegen van die steentjes

Gelukkig is de venster nog niet stuk, want daar heb ik er ook al veel horen tegen vliegen

Bothje

Heel gewoon lid
De ruit is alweer een tijdje terug naar volle tevredenheid vervangen bij de dealer. Alles keurig afgewerkt :xyxthumbs:

Het tweede clipje is op mijn verzoek aan de rechterzijde aangebracht tijdens het plaatsen van de ruit.

Bijlagen

• IMG_8585.jpg
    IMG_8585.jpg
    11,5 KB · Weergaven: 20
  • IMG_8582.jpg
    IMG_8582.jpg
    10 KB · Weergaven: 25

EdK

Forumguru
En Bothje, kreeg jij ook alles vergoed of was je eigen risico ook hoger bij de dealer dan als je het bij carrglas had laten doen ?
Was bij mij namelijk wel het geval, alleen de dealer is me tegemoet gekomen hierin.

corsaar

Senior Member
Bij ruitschade is het de moeite waard om even te shoppen.
De ene firma laat je het eigen risico betalen de andere neemt het voor zijn
rekening. Mag natuurlijk geen namen noemen.
Reeds 3 maal een ruit vervangen nooit iets betaald.

Bovenaan Onderaan