S2 Combi 1.6tdi: op 16 inch, of 17 inch? (zomerbanden/velgen)

Octaaf

Forumguru
wij hebben afgelopen zaterdag een S2 Combi aangeschaft en zijn dus nu bezig met "mooi maken" van de auto. ik zit nu te pruttelen op banden en velgen.... kan wel wat gebruikerservaringen gebruiken.
Dit gaat vooral om de zomerbanden/velgen, maar indirect ook over de winterbanden

de auto is gekocht met een setje LMV 16 inch. (5-spaaks, standaard model, kan even de naam niet vinden)
bandenmaat 205/55R16 91H

de auto staat nu op winterbanden met stalen velgen in dezelfde bandenmaat.

ik heb in de opslag nog een setje 17 inch LMV van de Octavia 2 (6-spaaks, standaard model), met zomerbanden.

optie 1 (mijn voorkeur):
de 16 inch LMV van de Superb worden voorzien van de winterbanden, die nu op de stalen velgen zitten. de 17 inch met zomerbanden worden in het voorjaar onder superb geschroeft. Stalen velgen zijn dan over.

optie 2 (niet mijn voorkeur, maar misschien wel beter op basis van jullie adviezen):
de velgen blijven zoals ze nu zijn. de 17 inch van de O2 worden verkocht

ben benieuwd over er een motivatie te bedenken is om niet voor optie 1 te kiezen :)
(behalve dan dat de 17 inch onder een O2 horen en niet onder een S2)

CDK

Forumguru
Als de ET waarde van beide velgen overeen komt zou ik voor jouw eerste optie gaan. Je kan tenminste 5mm afwijken positief of negatief, maar 10 gaat in de meeste gevallen ook probleemloos. De geleerden hanteren 5mm omdat ze zeggen dat de wiellagers het anders zwaarder krijgen, maar er rijden massa's mensen rond met afwijkende ET waardes door andere velgen of spacers, dus zou me daar niet al e druk om maken.

Jewepe

Forumguru
Eens met @Corné de Kluijver (vooral m.b.t. de ET-waarde). Ik heb (bijna) hetzelfde gedaan. Mijn S2 ook gekocht met 16" standaard LMV's. Heb er meteen een setje 17" Abt velgen met 225/45 zomerbanden onder gezet dat ik nog over had uit mijn Seat Altea tijdperk. Vervolgens een setje winterbanden gescoord op Marktplaats en op de standaard velgen laten monteren. Daar staat hij nu op en dat staat een stuk deftiger dan die vieze, zwarte stalen velgen. Dus .....................optie 1: minimale investering (4x monteren/balanceren) voor optimaal resultaat (2x lichtmetaal) :-). Elke andere keuze kost meer geld en de opbrengst is nagenoeg niet anders.

PS. Met een beetje geluk maak je tegen een zacht prijsje een forum lid blij met de stalen velgen en betaal je hier het monteren/balanceren van. Kost het helemaal niets :-)

Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
Neem in je overweging ook even mee of je sneeuwkettingen verwacht te gaan gebruiken.

Ik rijd 's zomers 18 inch Sirius en in de winter 17 inch Teron. Om de velgen niet te beschadigen met echte kettingen heb ik een setje kunststof kettingen (Michelin Easygrip) gekocht. De echte kettingen gaan wel mee, maar dat is dan echt plan C :).

En... Hoe graag was je jouw auto? Ik vind zwarte stalen velgen haast nog mooier dan de zwart (vuil) geworden lichtmetalen velgen waar sommigen momenteel mee rijden. Ik doe het nu haast wekelijks, terwijl ze in twee lagen velgenwax staan. :shutup:

Octaaf

Forumguru
Morgen de 16" lichtmetalen velgen voorzien van de winterbanden. Mag gelukkig even de brug en apparatuur (en hulp!) van mijn garage gebruiken.

Kan ik ook eindelijk foto's maken en plaatsen :)

aiva tco adoks

Forumguru
Goeie keus!
Zelf rij ik in de winter op 5 spaaks standaard superb velgen 16 inch (zaten onder de auto bij aanschaf) en in de zomer op 17 inch.
Alleen maar oem op mijn superb :)

Octavia32

Forumguru
Ik zou gewoon gaan voor 18" of 19" voor de zomer en 17" voor de winter.
Een superb met ballon banden vind ik optisch niet passen bij de auto.
Note je rijd wel zuiniger met een maatje kleiner.
En sneeuw kettingen krijg je makkelijk om 17"

CDK

Forumguru
Ja maar laten we het even makkelijk houden, we hebben het hier niet over breedsets.
Standaard 17" passen altijd sneeuwkettingen om

Ben ik niet met je eens, maar geeft niet. Voor standaard sneeuwkettingen kan je niet elke 17" Skoda velg gebruiken en dan blijft ook de breedte van de band nog een dingetje.

CDK

Forumguru
Voor elk wiel en band combinatie zijn wel kettingen te vinden ja, maar dat wil niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk onder de auto passen. Skoda heeft daar een lijstje voor, dat heb ik niet bij de hand, maar daarin is niet veel mogelijk. @andrehj heeft die kennis wel paraat denk ik.

Octaaf

Forumguru
rustig jongens :)
de 16'' liggen er al onder. volgende week naar oostenrijk, hoop geen sneeuwkettingen nodig te hebben maarrrrr. heb op marktplaats een setje Centrax gekocht. "loopvlak" kettingen, die passen eventueel op elke breedte, want ze gaan niet over het randje aan de binnenkant.
ben wel van plan even te buurten op het Audi Driving Experience, daar zullen ze vast wel sneeuw hebben om even te testen met de sneeuwkettingen erom doen en een stukje rijden (beter oefenen als er geen enkele druk op ligt)

van de zomer kom de 17'' er onder

Shabba

Forumguru
IMG_9205.JPG Ik zou voor de zomer 18" Luxon kiezen. Daarnaast de fabrieks velgen voor de winter. Hey das toevallig zo deed ik het ook...trouwens nog mooi setje winterbanden bij vraag en aanbod. :deuk::thumbsup:Inclusief slotbouten voor je toekomstige 18"?

Bovenaan Onderaan