eriktv
Forumguru
Sinds drie dagen vertoont onze auto vreemd gedrag bij een volledig koude start (voor zover koud, rond de 5 gr. nu) , kunnen jullie me helpen in welke richting ik moet (laten) zoeken?
Klachten:
2 wegrijden direct na start ziet er zo uit (11:14 uur):
3 ietsje later (11:16 uur) schakelt hij beter, maar klinkt nog wel rauwer dan anders
4 nog een paar minuten later (11:21 uur) is alles weer normaal
Getest:
Zoals jullie snappen is het stellen van een diagnose nogal lastig zonder foutmeldingen en door het enkel optreden bij een volledig koude start. Voordat ik de auto ergens een paar dagen achterlaat hoop ik dus iets van richting te bepalen waar ik het moet zoeken. Ik zie drie opties:
Elk advies is zeer welkom, ik wil nog wat jaartjes door met deze trouwe metgezel
Klachten:
- DSG schakelt anders, blijft veel te lang in 1 hangen, tot >3.500 rpm.
- Motor klinkt rauwer en nagelt meer dan anders (alhoewel dit ook maar zo kan lijken door het latere schakelen)
2 wegrijden direct na start ziet er zo uit (11:14 uur):
Getest:
- Gebeurt alleen (derde dag op rij nu) na volledig koude start. Herstart na paar uur stilstand geeft geen problemen
- Uitgelezen bij dealer: geen fouten in het geheugen opgeslagen
- Rijden in S of handmatig verandert niet veel, maar erg lastig testen omdat ik maar een paar minuten tijd heb. En voordat ik ons bochtige dorpje uit ben is het tot nu toe steeds al weg dus een goede test / video is lastig.
- S2C 2.0 TDI (CFGB 170pk) van 2012 met natte DSG-6. In 2017 getuned / geoptimaliseerd bij TVS.
- Km-stand 235.000km.
- Afgelopen twee jaar weinig gereden, wel alleen lange stukken. Laatste beurt met oliewissel jaar geleden, DSG-olie zou nog 20.000km mee moeten kunnen. Distributiewissel bij 200.000km gehad en verder de laatste jaren volgend boekje onderhoud bij dealer.
- Afgelopen twee weken op wintersport geweest; daarbij paar keer na erg koude start (-20gr) met flink gas heuvelop weg moeten rijden. Ook flink wat stukken met gemiddeld 23% klimmen. Geen klachten, zoveel als mogelijk met respect voor de techniek gereden. Laatste tankbeurten allemaal premium brandstof, laatste 100km terug bij Aral.
- Slechte diesel? Gerenommeerd merk, premium variant, ook al 100km mee gereden zonder problemen.. Met de inhoud kan ik nog makkelijk 800km rijden, dus die zit er nog wel even in.
- Condens in brandstof? Sinds de sneeuw wel alweer 1.400km terugweg gereden, maar wie weet. Kun je dit controleren / er iets aan doen?
- DSG? Met TVS gebeld, de klacht klinkt hen niet als een bekend probleem. Jammer dat ze 200km hiervandaan zitten.
- Verstuiver? De monteur bij de dealer noemde dit als mogelijke optie en suggereerde additief. Maar toen ik meldde de laatste vier tankbeurten V-Power en consorten te hebben getankt trok hij dat advies in. Is dit te testen?
- Het vliegwiel rammelt heel licht na het starten bij stationair, al langere tijd. Ik hield al rekening met een ritje Varsseveld.
- DPF/EGR: regeneratie werkt veelvuldig en goed, vulgraad bij laatste check <30%.
Zoals jullie snappen is het stellen van een diagnose nogal lastig zonder foutmeldingen en door het enkel optreden bij een volledig koude start. Voordat ik de auto ergens een paar dagen achterlaat hoop ik dus iets van richting te bepalen waar ik het moet zoeken. Ik zie drie opties:
- Naar de dealer. Ik heb veel vertrouwen in Century Assen, maar meer vertrouwen in echte specialisten.
- JB Dieverbrug of VVT Marum als TDI-specialisten?
- Bij DSG-verdenking naar TVS in Varsseveld.
Elk advies is zeer welkom, ik wil nog wat jaartjes door met deze trouwe metgezel