S3 2016 Amundsen - live file info mogelijk via internet?

Renkie

Forumguru
Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om op mijn Amundsen unit in een S3 van begin 2016 file info te krijgen via internet? De gegevens via TMC zijn lang niet altijd up2date.

Ik heb iets gezien over Android Auto, maar dan moet je de telefoon met een USB kabel verbinden aan de auto... dat is niet echt ideaal.

In de nieuwere Superbs is een simkaart slot aanwezig met volgens mij iets van WIFI, dat heb ik niet. Maar als een upgraden of vervangen van het een of ander nodig is vind ik dat op zich geen probleem. Maar wie weet hoe het precies werkt en heeft hier wellicht al ervaring mee?

In principe gaat het me alleen om live verkeersinformatie via internet in de standaard Skoda navigatie unit. Als alternatief zou ik nog Android Auto met Waze kunnen proberen maar dat heeft niet mijn voorkeur ivm de usb kabel.

Rallye

Forumguru
Volgens mij heb je dezelfde Amundsen als ik (MIB2). Mijn Amundsen heeft geen internetmogelijkheid; volgens mij voegt ook de Wifi Carstick (https://webshop.pondealer.nl/index.php?route=product/product&product_id=1766) niets toe. Ik heb dat echter niet durven proberen (gezien de kosten van de stick en een simkaart. Maar mogelijk verschillende Amundsen in de Sup en de Octi van elkaar op dit punt.

Dan blijft Android Auto over (of Apple Carplay). Daarvoor moet Smartlink aanstaan. Is dat bij jou zo? Nadeel is inderdaad de kabel.

Bakkertje

Forumguru
Bij mijn discover media (de vw variant van de Amundsen) kan het wel. Daarvoor moeten de online diensten geactiveerd zijn en moet je de beschikking hebben over wifi. Bij mij kan ik in de instellingen kiezen voor wifi client of wifi -iets anders-. In het eerste geval kun je via de hotspot op je telefoon Internet verbinding maken en inderdaad verkeersinformatie ophalen. In het tweede geval heb je een wifi stick nodig. Het heet wifi stick, maar infeite is het een 4G dongle die je in de usb poort steekt.

Nu weet ik niet in hoeverre de MIB2 van VW geijk is aan die van Skoda, want wellicht is het met VCDS vrij te schakelen?
Maar dat kan @Antera wellicht toelichten.

Renkie

Forumguru
Telefoon met 4G en een hotspot kan ik wel regelen ja. En het is inderdaad een MIB2.
De WIFI client optie heb ik niet. Maar ik heb wel een eigen originele VCDS kabel. Ook is de software versie vd MIB2 laatst door de dealer voorzien van een update.

Vraag is dus even of de WIFI client "gewoon" vrij te schakelen is met VCDS en hoe, of dat je nog iets moet vervangen.

Lastige qua zoeken is wel dat je ook veel info vind over de WIFI hotspot vanuit de auto voor de passagiers maar dat is juist niet wat je nodig hebt voor alleen de verkeersinfo begrijp ik nu

Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
de wifi hotspot is inderdaad dat je via een usb stick verbinding maakt met een 4G netwerk en dat deelt in de auto.
Bij mijn VW variant van de Amundsen werkt dat inderdaad en bij de instellingen heb ik dan ook de optie om wifi dingen in te stellen. Of de hardware hetzelfde is en het gewoon een kwestie van coderen weet ik niet.

Bij mij in het navigatiescherm heb ik ook een optie om de verkeersstroom te laten zien, daarvoor heeft ie ook een Internet verbinding nodig (en abonnement). Het abonnement is bij inmiddels verlopen en dergelijke diensten gebruikte ik eigen ook weinig. Het punt, met name in NL, is dat iedereen die andere route pakt en het daardoor uiteindelijk ook weinig opschiet. Het aansluiten op de snelweg in de file is vaak net zo snel (of langzaam).

Als alternatief heb ik nu wel ingesteld dat de navigatie 3 routes bedenkt.

Renkie

Forumguru
Volgens de Skoda dealer kan wat ik wil (de auto verbinding laten maken met de internet verbinding vd telefoon) alleen bij een Columbus.
Ik twijfel daar nog een beetje aan maar ben benieuwd hoe het nu zou moeten werken.

Na wat creatief Google werk heb ik wel een PDF met info gevonden.
https://vwgtraining.co.uk/recursos/v4/materiales/scorm/vwguk_skoda_wbt1/files/handout-en_GB.pdf

Daar wordt gesproken over WIFI "client mode" voor een Columbus..... maar bij de Amundsen staat wel degelijk een ronde bij WFI.

Snappen doe ik het dus nog steeds niet.

Bakkertje

Forumguru
Mooi overzicht @Renkie en zoals gezegd bij mijn "Amundsen" kan het wel, ik zal even een paar fotootjes maken van de hardware versie en het wifi menu.

Renkie

Forumguru
Volgens mij snap ik het iets beter nu :)

If your BT module supports WLAN Wifi hotspot, you can have it...if you connect a phone using Premium mode (RSAP)
Unfortunately the iPhone doesn't support RSAP, so it won't use Premium mode but instead the handsfree mode. This does not allow the WLAN option to be active.
If you connect say a Samsung S3, you will get WLAN options in the maxidot to set it up, etc.

Klopt het bij jou dat de WLAN optie niet zichtbaar is als je telefoon niet gekoppeld is via BT?

En het kan dus ook dat mijn auto geen RSAP ondersteund. Ik weet alleen niet of ik een auto/BT module heb die RSAP / WLAN doet..

Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Ik heb geen premium carkit (dan heb je ook een SIM slot in je handschoenenkastje).
Bij mij staat de WLAN helemaal los van het koppelen van je telefoon.
Kijk maar even op onderstaand filmpje, zo heb ik het ook:

Renkie

Forumguru
Ik heb onder setup dus geen WLAN optie.
Nu is de vraag: waar zit dat in en hoe is dat te regelen.

Bakkertje: heb jij die WIFI stick of niet? Want jij hebt dus geen simkaart slot begreep ik eerder.
Dan zou het verschil in of een instelling in de software zitten (VCDS) of hardwarematig verschil in de bluetooth module.

RobertJB

Nieuw lid
Dit is voor mij ook een zeer intresant onderdeel.
Ik heb wel een Columbus navigatie maar zou graag een mogelijkheid hebben om de live trafic info in de navigatie hebben.
De info die in Nederland met de TMC meekomt is zeker niet compleet.
Een app als Flitsmeister doet het al beter!
Ik had eerder van de dealer begrepen dat het nog niet in mijn navigatie zit.
Had op dit forum gelezen dat mensen die hun auto S3 in 2017 bestelde hem met de nieuwe versie van de Columbus navigatie krijgen uitgeleverd. Deze navigatie zou wel de real time trafic informatie hebben.

Als het bij jullie Amundsen navigatie gaat werken dan zou het bij de columbus ook moeten gaan werken.

Bakkertje

Forumguru
@Renkie ik heb geen wifistick. Toen ik mijn auto bestelde wisten dealers niet hoe het allemaal zat (nu nog niet volgens mij). Ik kon toen een premium carkit bestellen voor 92 euro maar heb dat niet gedaan, ook omdat het volgens de dealer niet nodig zou zijn.

De Internetdiensten zijn ook gebonden aan een abonnement (bij mij in ieder geval) dus al zou je het kunnen selecteren dan nog heb je een licentie nodig om het aan de praat te krijgen. Bij mijn auto zat het een jaar erbij en na dat jaar heb ik geen behoefte gehad om het te verlengen. Ten eerste omdat ik op mijn routes (van en naar de randstad vanuit Nijmegen) toch niet om kan rijden op de stukken waar het vast staat. Ten tweede omdat het mij geen 10 euro per maand waard is (bij VW betaal je 120 euro per jaar). Ten derde op het moment van bestellen wist niemand hoe het zat.

Een collega van mij heeft tegelijk met mij een passat besteld met active infodisplay en de discover media (columbus) die kan ook daadwerkelijk 3d gebouwen e.d. zien. Bij mij was het redelijk beperkt. Gedetailleerde verkeersinformatie, weer en nieuws op je scherm. Het werkt ook bijzonder traag en ik moest vaak mijn wifi hotspot uit en aanzetten (iphone) om het allemaal te laten werken. Een hoop gepruts dus.

Rallye

Forumguru
@Renkie Misschien kun je eens beginnen om de menu’s van je Amundsen door te lopen. Mijn Amundsen heeft bijvoorbeeld in het geheel geen wifi-menu’s. Geen hotspot of zo, gewoon niets. Het enige menu dat ik krijg en dat iets te maken heeft met internet is de vraag of ik "Dataoverdracht voor ŠKODA-apps activeren" wil. Dit zou natuurlijk kunnen veranderen als de Amundsen een wifistick zou detecteren, maar dat heb ik dus nog niet aangedurfd. Het instructieboekje geeft geen aanleiding om hier iets van te verwachten.

Het instructieboekje van mijn Amundsen staat hier: https://ws.skoda-auto.com/OwnersMan...ndes_Bolero_InfotainmentSystem_Navigation.pdf

Als ik ervan uitga dat jouw auto gebouwd is na november 2015, is dit jouw instructieboekje: https://ws.skoda-auto.com/OwnersMan...dsen_Bolero_InfotainmentSystem_Navigation.pdf

Daarin staat hetzelfde over apps als in de mijne en wordt verder wifi niet genoemd. Ik ga ervan uit dat dat dan ook geldt voor een bouwmaand voor november 2015 (instructieboekje: https://ws.skoda-auto.com/OwnersMan...dsen_Bolero_InfotainmentSystem_Navigation.pdf).

Kortom: mijn conclusie is dat het je niet gaat lukken om de Amundsen zelf via wifi/4G te laten internetten voor verkeersinfo. Dus wordt het Smartlink (Android Auto/Apple Carplay). Is dat bij jou geactiveerd?

Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Hier nog even wat plaatjes van hoe het er bij mij uitziet:
Hardware info (kun je even vergelijken met die van jou)
upload_2017-10-12_9-36-25.png

Mijn instellingen menu:
upload_2017-10-12_9-37-2.png

Wlan instellingen:
upload_2017-10-12_9-37-25.png

Wlan modus:
upload_2017-10-12_9-37-40.png

Als wlan client kan ik met de hotspot van mijn telefoon verbinden. Als ik hem op hotspot zet zou ik een wifi-stick moeten plaatsen in een usb poort.
Er zijn meerdere UMTS dongles die erin werken, daar hebben onze oosterburen al heel veel over geschreven.

Bovenaan Onderaan