SC2 tussenstand na 150.000Km

Ericw

Forumguru
Vorige week heb ik m'n SC2 op de 150.000Km "gezet" en dit leek me een leuke gelegenheid om een soort tussenstand met jullie te delen.
Heb tot op heden nog geen enkele seconde spijt van de keuze om met deze wagen te gaan rijden. :jaja:
De ruimte, geluidsnivo, afwerking en bouwkwaliteit vind ik erg goed.

Hieronder de tussenstand:

  • Bouwjaar: augustus 2011
  • Motor: 1,6 TDI Greenline
  • Olieverbruik: 2Liter (eerste 20.000km, daarna niet meer)
  • Gem brandstofverbruik: 1 op 19,2 (5,2L/100Km)
  • Max brandstofverbruik: 1 op 8,9 (met caravan)
  • Min brandstofverbruik: 1 op 24,8
  • CO2 uitstoot: 138gr/km
  • Aantal storingen: 1 (3de remlicht defect)
  • Aantal schades: 1 (hagelschade)
  • Aantal beurten: 4 (5de komt er binnenkort aan)
Nog 50.000 hopelijk net zulke prettige Km's te gaan. :jaja:
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Mooie waarden en gelukkig zonder problemen die km stand gehaald blijkbaar.
Nog zaken gesignaleerd die verbeterd zouden kunnen worden?
 

Ericw

Forumguru
@ertromp: iets waar ik me nog steeds aan "erger" is het gat tussen de 2de en 3de versnelling. Ik vind deze veel te groot.
Zeker met de caravan aan de haak, welke hij trouwens prima trekt, en er moet flink getrokken worden dan zit ik te "harken"tussen die 2 versnellingen.
Maar dit is opgelost in de gefacelifte Superb. :jaja:
 

VEEJAY

Forumguru
Ik ben altijd benieuwd geweest hoe goed de opvolger van de 1.9TDI het doet op de langere termijn (hogere km standen). Ik zie hier nu een exemplaar met een aardige kilometerstand.

Tuning zet het spul net iets meer onder druk waardoor 'verbeterpunten' eerder aan het licht zouden kunnen komen. Dus de vraag is puur voor mijn -uiteraard subjectieve- waarneming.
 

Joske

Forumguru
ik vermoed gezien de verwijzing naar het "gat" tussen 2e en 3e dat er in dit geval geen sprake is van een aanwezige tuning. Altijd leuk, die verslagjes op hogere kilometerstanden, handig voor toekomstige potentiële eigenaars van een SuperB. ;)
 

Ericw

Forumguru
@VEEJAY: Ik snap je vraag. Hij is trouwens wel getuned d.m.v. een externe ECU, welke er al vanaf het begin in zit.
Mede hierdoor wat meer trekkracht in met name de 4de en 5de versnelling en dat bevalt me prima.

@Joske: De toerenval van 2 naar 3 is zo groot dat hij (ruim) onder de 1500RPM terecht komt als je rustig rijdt en dan duurt het even voordat er voldoende trekkracht beschikbaar is. Met de caravan aan de haak wordt dit uiteraard uitvergroot: of hoog in de toeren in de 2 of net te laag voor de 3.......
 

Joske

Forumguru
Dan toch getuned.. Zou verwachten dat hij dan beter presteert in 2e. Van welke tuner is de powerbox?
 

Ericw

Forumguru
@Joske: hij presteert prima, maar er werd mij gevraagd wat een minpunt van de SC2 was en dat vind ik het grote gat tussen 2 en 3, getuned of niet. :cry:
 

Joske

Forumguru
Dat "gat" heb ik gelukkig niet :jaja: , ik had in eerste instantie ook proefgereden met de nieuwe O3 met 1.6TDI als motorisatie. Ook al was het een jonge motor (demowagen met nog maar 600 km op de teller) ik vond het niet zo prettig rijden. Eens het vermogen in komt is het wel leuk om even door te trekken, maar ik had de indruk dat je deze wagen vooral op toeren moest rijden en dat kan toch niet de bedoeling zijn.. Wetende dat ik van een 1.4TDI kom die ik ook zo moest rijden was de keuze voor een 2.0TDI dan ook snel gemaakt. De O2 full option (op dat moment uitgaand model) heb ik er dan maar graag bij genomen :D.
 

Ericw

Forumguru
De SC2 greenline heeft een aangepaste 5-bak. Door het "verlengen" van de 3 hoogste versnellingen wordt de besparing bereikt, maar hierdoor is het gat tussen de 2 en 3 ontstaan.
Maar dit is wat mij betreft het enige minpunt van deze geweldige "bak" :jaja:
 

hemi24

Forumguru
Heeft de SC2 Greenline wel een aangepaste bak? De O2 Greenline had dit namelijk niet en ik vondt de 1.6 TDI i.c.m. de normale 5-bak al een onprettige combi!
Bouwkwaliteit van de 1.6 TDI is trouwens goed, ik had er één van de eerste lichting (2009) en die heb ik begin 2011 ingeleverd met 155.000 km. Liep nog net zo mooi rustig als bij de aflevering.
Dat kan men van de PSA-diesels in elk geval niet zeggen, die gaan steeds rauwer lopen.

Eigenlijk zou ik wel een 1.6 TDI weer willen kiezen, maar dan uitsluitend i.c.m. DSG! Dan heb je geen last van het wegvallende vermogen bij gangwissel en is het ineens een heel prettig presterende motor.
 

west rain

Actief lid
Hier vergelijkbare ervaringen als Ericw. Ook een SC greenline uit 2011. Eergisteren ingeleverd met 135K op de teller.

Bij 30K zijn de lagers voorwielen vervangen omdat ze nog valser zongen dan Mary Servaes. Dit was een gevalletje garantie. Rond de 115K was het peil van de KVS iets onder het minimum en moest er een halve liter bij.

Edit: o ja, 2x de achterklep en bumper aan gort. (1x een collega die dacht dat ie goed achteruit kon inparkeren en 1x een onoplettende dame)

Voor de rest is er nog geen lampje doorgebrand. Gemiddeld verbruik 1:19. Ik ga met vrouw en 2 kinderen van 11 en 13 altijd op vakantie met een Camplet vouwwagen van ca 325 kg beladen. Gemiddeld vakantie verbruik in 2012 was 1:20 (ja echt waar). Dit jaar zat ik tijdens de vakantie op 1:19. Ik ben geen scheurneus en de motor is niet getuned of gechipt. Geen last gehad van dipjes in vermogen oid. Wel eens 201 GPS km gereden op de A31 tussen Emsbüren en Meppen. Had wel een beetje wind mee moet ik bekennen.

Niet voor niets dat ik weer een nieuwe SC greenline sprint pro heb besteld. Hoop voor eind november te rijden.
 
Laatst bewerkt:

Ericw

Forumguru
@hemi24: ja de greenline heeft een aangepaste (5)bak, de verhouding van de 5de versnelling is bijna evenlang als de 6 van de huidige Passat (met dezelfde motor).

@west rain: Goed om te lezen dat jij ook goede ervaringen met deze combi hebt. In je nieuwe SC krijg je nu een 6-bak, tenzij je uiteraard voor een DSG hebt gekozen :jaja:
De topsnelheid ligt bij mij iets hoger, maar is niet zo van belang, wel de manier waarop hij nu wat makkelijker versneld bevalt me erg goed.
 

fonz1975

Nieuw lid
Ik rijd nu ook een Superb uit 2012 1.6 TDI greenline. Nog niet zoveel km's namelijk 30k km. Hebben jullie garages die jullie aanbevelen voor vast onderhoud, auto muntstad in De Meern bij Utrecht in ieder geval niet, oplichters....Misschien wel in de buurt van Utrecht, Zwolle of Eindhoven want daar kom ik het vaakst.
 

west rain

Actief lid
@Ericw: top, wist niet dat er een 6 bak in de nieuwe sc greenline zit. Topsnelheid zegt mij ook niet zoveel. Mooi dat het vermogen nu wat beter is uitgesmeerd. Rij nu trouwens een Mazda6 break als voorloopauto. Ook 20% maar allemachtig wat een beul van een diesel ligt daar in.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij sinds een aantal weken een nwe SC 2 met facelift, de bekende 1,6TDi met 6-bak, stand 7000km
Daarvoor de SC2 1,6TDi 5-bak welke ik met 80000km door moest schuiven, en daarvoor ook een S hatchback 1,9TDi 5-bak gereden welke op 180.000 uit de lease ging. Bij beiden 1,9TDi lag het verbruik op ca. 1:22. Ik heb dus wel wat superb ervaring opgedaan.

De nieuwe 1,6 met 6-bak rijd naar mijn idee weer iets soepeler dan voorgaande 1,9 motor.
De 1,6 met 6-bak heeft geen "gaten" tussen de versnellingen, kun je wel wat vaker schakelen, waarbij ik de 6e weleens vergeet. Verbruik blijft nu hangen op 1:20 gemiddeld. Motorgeluid is weer meer gedempt als bij voorgaand model, verder heb ik geen caravan, dus kan niets vertellen over het rijgedrag/verbruik.

Voor iemand die twijfels heeft, stoppen & bestellen maar!
 
Dit soort positieve verhalen zie ik graag ! Ik ben heel voorzichtig aan het kijken en zoeken naar een gebruikte SC2 1,6 TDI GL combi (liefst met trekhaak) als vervanging voor mijn F2 1,2 TDI GL uit 2010 (91.500).

Het lage verbruik en de probleemloze staat van dienst worden maar weer eens bewezen !

Volgend jaar moet ik toch weer WB gaan betalen Met €444 extra erbij per jaar en een iets hoger verbruik rijden wij in de goedkoopste, mooiste en zuinigste "limo" in zijn klasse. Alleen de verzekering wordt nog een lastige dobber !

Wordt vervolgt
 
Bovenaan Onderaan