Schade O3, gezeik met autoverzekering

skodafora

Actief lid
In april 2023 was mijn geparkeerde auto door een onbekende persoon van achteren beschadigd. Schade viel op zich mee. Ik had een All risk verzekering en deze werd vergoed en overgemaakt aan de schade hersteller. Totale kostenplaats was €2.752,30. Achteraf had ik deze voor veel minder kunnen doen. Alles was klaar en afgehandeld dacht ik tot ik mijn nieuwe premie ontving en mijn schade vrije jaren -5 jaar achteruit ging. De nieuwe premie was ook 40 euro hoger dan wat ik altijd betaalde. Telefonisch contact opgenomen en bij elke persoon werd ik indirect als fraudeur behandeld. Mijn schadebehandelaar had bepaalde stukken via e-mail opgevraagd en die had ik naar hem verzonden. Hij heeft later gezegd deze niet te hebben ontvangen en ik deze niet verzonden had tot ik met printscreen bewijzen kwam. Ik heb elke week lopen e-mailen en bellen en zelfs om een andere schade behandelaar gevraagd. Met moeite is deze naar de waarborgfonds gestuurd en het bedrag ontvangen. Ik ben van plan om naar een andere autoverzekering over te stappen en de laagste WA premie te nemen. Kennen jullie toevallig een goedkope schade hersteller in de omgeving van Utrecht die voor een goedkope prijs schade kan herstellen?

Bijlagen

• WhatsApp Image 2024-06-03 at 22.57.07.jpeg
    WhatsApp Image 2024-06-03 at 22.57.07.jpeg
    254 KB · Weergaven: 46

1983jeroen

Forumguru
Vervelend, maar is de schade nu wel hersteld?

Ik heb geen ervaring met dit soort schades, maar als de verzekeraar het op niemand kan verhalen snap ik wel dat het jou geld en dus korting kost. Zuur is het wel.
Zelf heb ik een no-claim beschermer en all-risk verzekering. Daar betaal je wel wat meer voor, maar geeft wel het minste gezeur.

De no-claim beschermer is overigens gratis bij Interpolis bij voldoende schadevrije jaren, maar moet je wel zelf aanzetten

Fmoon

Forumguru
Na een x aantal jaar hoef je die beschermer niet te betalen omdat je bij terugval het niet in je premie moet uitmaken. Let wel op dat je bij die beschermer wel gewoon terugvalt in je jaren maar zolang je bij dezelfde maatschappij blijft dit dan niet uitmaakt voor je premie.

PizzaPieter

Forumguru
Ik heb ook bij Interpolis No-Claim beschermer. Is gratis bij x schadevrije jaren. Jongstleden is mijn deur opgewaaid tegen andere auto op parkeerplaats bouwmarkt. Netjes gemeld bij balie, eigenaar gesproken, alles gefixed via verzekering. Komende 5 jaar € 500 extra kwijt aan 'premie'. Ondanks dat verzekeringspremie niet omhoog gaat (vanwege No Claim beschermer), kom ik met schadevrije jaren nu niet meer in aanmerking voor gratis premie No-Claim beschermer en die ga ik nu wel betalen.

Het gaat echter niet over mij of een ander, maar over jou en je schade. Vervelend dat je schade hebt. Ik begreep eerst dat je schade gerepareerd was, maar uit je vraag om een schadehersteller begrijp ik van niet. Wat is juist?

JeSko

Forumguru
Die titel doet me huiveren :wavecry:

Succes met de verdere afhandeling! Het is me nl niet duidelijk of je schade nu al hersteld is of niet.

Duijzer

Donateur
Als ik het goed begrijp had je in 2023 een schade die is gerepareerd. 2750,-, en je schrijft dat je dat zelf goedkoper had gekund. Over die schade ( en de premieverhoging door die schade) is gedoe met de verzekering. En nu plaats je een foto van een schade en vraagt om een goedkope schadehersteller. Is dat dan niet degene die het vorig jaar goedkoper kon doen?
Als ik nu naar de foto van de schade kijk zie ik sowieso een kapot achterlicht, deuk in de klep en bumperhoes beschadigd. Als dat de schade is waar je het over hebt vind ik 2750,- nog geen gek bedrag. Nieuw achterlicht, klep uitdeuken en stellen, achterkant spuiten. Dat kost al gauw een paar duizend euro. De vraag is wat er achter de bumper is beschadigd, en waarom de naad tussen klep en achterlicht niet gelijk meer is. Als die klep ontwricht is of er elektronica achter de bumper (parkeersensoren) beschadigd is kan het zomaar een veelvoud van dat bedrag worden. Mijn ervaring met 'goedkope schadeherstellers' is dat je veel meer ellende hebt dan 40,- meer premie per maand...

Bakkertje

Forumguru
@Duijzer ik snap het ook niet helemaal. Is de schade nu wel of niet hersteld? En inderdaad, die kosten zullen best aardig kloppen als je het netjes laat maken. Het kan vast voor minder door gebruikte onderdelen te monteren, Het lijkt op een schroefschade (ben geen expert)

@skodafora
Of heb je het geld van de verzekering ontvangen en zoek je nu een voordelige hersteller?
Het opstappen bij je verzekeraar en ergens anders verzekeren gaat je niet echt helpen. Er is een centrale database in Nederland (Roy data) waar je schadevrije jaren in bijgehouden worden. Bij een volgende verzekeraar zul je dus in dezelfde lage staffel vallen.
Maar ik begrijp dat je het vergoedt hebt gekregen vanuit het waarborg fonds. Dus wat je gewoon kunt doen is aan je verzekeraar aangeven dat je de schade zelf voldoet. Dan blijft alles zoals het was..

Ergo, ik begrijp je probleem niet zo goed?

Rallye

Forumguru
En als de schade door het Waarborgfonds vergoed is, waarom ga jij dan terug in no claim?

1983jeroen

Forumguru
Totale kostenplaats was €2.752,30. Achteraf had ik deze voor veel minder kunnen doen.

Als je het voor veel minder had kunnen doen weet je blijkbaar al een andere hersteller?

Het schadebedrag vind ik ook wel meevallen. Ik had zelf begin dit jaar ook nieuw achterlicht nodig, klep was ook niet helemaal recht meer, maar daarnaast ook nieuwe bumper en zijscherm nodig. Dat was ruim 7000 euro. Dan lijkt me dit van jou ook heel conform.

Bedenk wel goed dat je met WA echt alles zelf moet betalen als je een keer schade hebt door eigen toedoen of dader onbekend...

Canon-Eye

Forumguru
of dader onbekend...
Dat laatste niet persé - ook dan kan het Waarborgfonds immers onder voorwaarden*) inspringen.

*) Zoals: aangifte gedaan, voldoende aanwijzingen om aannemelijk te maken dat de schade door een motorrijtuig is veroorzaakt. Denk daarbij vooral aan voldoende foto's uit diverse hoeken van de situatie en de schade voordat het voertuig verplaatst wordt.

skodafora

Actief lid
Zoals mijn bericht bovenaan heb ik de schade door mijn autoverzekering aangewezen schadehersteller laten repareren. Mijn vrienden familieleden etc. hebben gezegd dat ik deze voor veel goedkoper kon laten herstellen. Ik heb meerdere offertes aangevraagd en kwam elke keer een soortgelijk bedrag uit. Nu zoek ik eigenlijk een schadehersteller die jullie misschien kennen voor als ik een keer te maken krijg met schade. Ik wil niet eerst een paar dagen of weken moeten zoeken naar een hersteller die voor een goedkopere bedrag kan herstellen. Ik heb maar +1 schade vrije jaren en dat is ook de reden waarom ik naar een lage WA premie overstappen. Ik heb het gevoel dat ik te veel betaal voor mijn autoverzekering.

skodafora

Actief lid
Kun je dit toelichten?
Meneer u heeft uw getuigenverklaring zelf ingevuld toch?
Meneer wilt u de schadeformulier opnieuw voor ons invullen?
U kunt ook totale schadebedrag aan ons overmaken dan zetten we het recht.
Schade behandelaar stuurt een e-mail, bel ik later opnieuw en er blijkt nog meer vragen te zijn wat niet in de mail staat.
Dossier word gesloten zonder mij op de hoogte te stellen.

skodafora

Actief lid
Dat laatste niet persé - ook dan kan het Waarborgfonds immers onder voorwaarden*) inspringen.

*) Zoals: aangifte gedaan, voldoende aanwijzingen om aannemelijk te maken dat de schade door een motorrijtuig is veroorzaakt. Denk daarbij vooral aan voldoende foto's uit diverse hoeken van de situatie en de schade voordat het voertuig verplaatst wordt.

Allemaal gedaan met aangifte en naar camera's gezocht.

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb het gevoel dat ik te veel betaal voor mijn autoverzekering.
Dat is een beetje dunne basis; meten is nu eenmaal weten.
Dus: offertes vragen op basis van jouw concrete gegevens en deze goed vergeljjken... :pardon:

Voor een verzekering kan dat altijd, voor een schade die er (nog) niet is, is dat lastig. Ik weet niet of schadeherstellers geneigd zijn om alleen op basis van foto's een schatting te doen, maar je kán het proberen. En je verder oriënteren aan de hand van reviews over die bedrijven, dat kan ook helpen.

Bakkertje

Forumguru
Mijn verzekeraar heeft ook een aantal bedrijven onder contract. Bij die bedrijven betaal je geen eigen risico voor het herstellen van schade.
In mijn geval zou ik 10% procent minder korting krijgen op mijn premie. Omgerekend kost een schade mij 1100 euro. Een tijdje terug schade gehad (door een ander en dat is allemaal netje afgehandeld) waarbij de hele deur van mijn auto gespoten is, dat kostte iets van 406 euro. Kortom een schade, ook al ben je all-risk verzekerd, kun je vaak beter zelf betalen. Helaas werkt het zo in de wereld van de verzekeringen.

Mijn oudste heeft pas haar rijbewijs gehaald, daarom blijf ik nog even all risk verzekerd ;)

1983jeroen

Forumguru
@Bakkertje

Die snap ik niet. Schade door een ander en netjes afgehandeld, maar toch heeft het 406 euro gekost?
Eigen risico is toch niet van toepassing als de schade verhaald kan worden op de tegenpartij...

Mijn schade was ruim 7000 euro, maar hier ga ik geen cent aan hoeven betalen hoor

Bakkertje

Forumguru
@1983jeroen die schade heeft mij niets gekost. Ik bedoel ermee dat je al behoorlijk wat schade moet hebben wil het interessant (financieel voordeliger) om je verzekering te laten betalen.

Oftewel het terugvallen in korting omdat je aanspraak maakt op de verzekering, kost je zoveel dat je tot iets van 1100 euro het beter zelf kunt betalen. Een schade van 7000 euro is natuurlijk een heel ander verhaal..

Pindasaus

Forumguru
U kunt ook totale schadebedrag aan ons overmaken dan zetten we het recht.
Interpreteer ik het goed, dat je je bij je verzekering beklaagt over de toegenome premie? En dat die premie het grote probleem is?

Ik heb maar +1 schade vrije jaren
Had je één schadevrij jaar vóórdat je schade claimde? Oef, dan kom je uit op -4. Bij een negatief aantal jaren ziet de verzekeraar je als hoog risico en betaal je een forse premie. Het is dan misschien goedkoper om het schadebedrag alsnog over te maken aan de verzekering en je schadevrije jaar te behouden. Reken dat even uit, hoeveel premie je de komende tien jaar betaalt als je niet claimt versus wel.

MarcoO2

Forumguru
Zoals mijn bericht bovenaan heb ik de schade door mijn autoverzekering aangewezen schadehersteller laten repareren. Mijn vrienden familieleden etc. hebben gezegd dat ik deze voor veel goedkoper kon laten herstellen. Ik heb meerdere offertes aangevraagd en kwam elke keer een soortgelijk bedrag uit.
Ergo: dan is het toch duidelijk dat je vrienden en familie ernaast zitten?

Bovenaan Onderaan