Schade voorkant

limon

Lid
Helaas heb ik tijdens de gladheid afgelopen periode kennis mogen maken met de trekhaak van een voorligger.

Ik ben vol op de trekhaak van de voorganger gegleden. ABS deed niks want het was spiegelglad.

In de onderdelenlijst van de taxatie is het volgende opgenomen:

4465 condensor 5q0816411bh
7761 radiateur 5q0121251gq
7762 extra radiateur 5q0121251hs
7790 el ventilator 5wa121203g

Wat er voor mij uitspringt zijn de kosten voor die condensor, die zit imho bijna in het interieur, kan imho niet geraakt zijn door deze schade. En de kosten van die 'el ventilator' is het duurste onderdeel van heel de schade, nog meer dan de motorkap zelf.

Het kan toch niet zijn dat die condensor vervangen moet worden? En wat betreft de geluiddemping van de motorkap, ja deze is aan de voorkant redelijk opgevouwen, maar hoeft dan toch niet vervangen te worden?

Bijlagen

• IMG_5696.JPG
    IMG_5696.JPG
    289,4 KB · Weergaven: 74

limon

Lid
Duidelijk, dan nog:

zitten deze allemaal aan de voorkant?

Rallye

Forumguru
De condensor zit vóór je radiateur. Als je daarmee iets raakt is je radiateur ook kaduuk. Ik weet niet waar die extra radiateur zit. Waarom vertrouw je je schadehersteller niet?

limon

Lid
Dat is dus mijn vraag. Er zijn twee systemen in de auto, één om warmte uit het interieur te krijgen, en één om warmte uit de motor te krijgen. Hoe dan ook zijn er dan imho twee radiatoren (of condensors) aan de voorkant. Waar zit die 'extra radiateur dan? Het is een 1.0 TSI.

Rallye

Forumguru
Duidelijk, dan nog:

zitten deze allemaal aan de voorkant?
Dus je vraag ziet alleen op die extra radiateur? Als ik zoek op het onderdeelnummer kom ik gewoon die extra radiateur tegen: https://www.recsoparts.nl/Webwinkel...0-tsi-Hulpkoeler-5Q0121251HS-5Q0121251gf.html Van een radiateur lijkt het mij handig als die voorin de auto zit - daar komt de rijwind. Bij een Golf zitten ze ook allemaal bij elkaar: https://fznparts.nl/product/vw-golf-8-koelerpakket-1-4-tsi-5q0121251hs/

Maar waarom vertrouw je het schadebedrijf niet?

limon

Lid
Ik heb foto's van de schade aan de voorkant, daar zie ik twee radiatoren zitten. Logisch gezien is de voorste voor de airco en die daarachter voor de motor. En waar zit dan die extra radiateur? Welk onderdeelnummer zit waar. Per definitie vertrouw ik geen enkele schadehersteller of garagebedrijf sinds mij filters, ruitenwissers en vloeistof gefactureerd zijn en deze aantoonbaar niet vervangen waren. Verzoek om parafaan te reinigen, en is niet gebeurd, want ja, je bent maar een domme gebruiker.

Cordoba

Forumguru
Bij veel auto's zit de condensor (radiateur voor de airco) pal vóór de radiateur, en veel condensors sneuvelen ook door steenslag en of roest, dus dat is één van de eerste zaken die sneuvelt als je ergens tegen aan rijdt/glijdt. De extra radiateur lijkt bij sommige motoren een extra radiateur te zijn, omdat de standaard radiateur blijkbaar te weinig capaciteit heeft. (volgens google is het een hulpradiateur met 1,4 liter inhoud en gebruikt bij 1.4 liter benzinemotor en 2.0 liter dieselmotor beiden met handbak)

Overigens zal ABS wel gewoon gewerkt hebben (en gezorgd hebben dat je nog kon sturen) maar als er weinig of geen grip is door ijzel is er gewoon veel ruimte nodig om tot stilstand te komen.

Laatst bewerkt:

limon

Lid
Ja dat begrijp ik allemaal, maar in totaal zijn er dus 3 radiateurs/condensors die blijkbaar vervangen moeten worden. Dat vindt ik vreemd, want zichtbaar zitten er maar twee aan de voorkant.:

Canon-Eye

Forumguru
@Cordoba Om daadwerkelijk te sturen - d.w.z. niet in een rechte lijn te bewegen - is natuurlijk ook nog wel een zeker minimum aan grip nodig, hè... En op natte ijzel is die er simpelweg niet genoeg. Ik ben wel eens stilstaand en wel op een iets bolle beijzelde klinkerstraat zijwaarts naar de stoeprand gegleden.

Rallye

Forumguru
In het koelerpakket waar ik naar link zegt men dat er wel drie dingen zitten….. twee radiateurs en een condensor.

• Leuk
Waarderingen: Tees

fanSkoda-VW

Forumguru
Je hebt: 1 radiateur (koeling motor); 1 condensor (airconditioning); 1 droger voor de aircovloeistof (zit ook vóór/onder).
Dus 3 stuks ter vervanging als het front geplooid is.
Een motorkap glad strijken, richten, en plamuren kan aan uren werk wel eens kostbaarder zijn dan een andere kap, eventueel van een donorauto. Dat wordt tegenwoordig vaker gedaan, hergebruik. En waarom ook niet.

Sterkte (en een goede jaarwisseling & 2023)

limon

Lid
@fanSkoda : precies de informatie die ik zocht.

Heeft iemand een idee waarom dit onderdeel zo verschrikkelijk duur is? :

7790 el ventilator 5wa121203g

hemi24

Forumguru
Domme vraag misschien, maar ben je vergeten een verzekering af te sluiten..?!?

Je kunt zelf wel vinden dat iets duur is, maar volgens mij heb je nog geen prijzen met ons gedeelid…

limon

Lid
4465 condensor 5q0816411bh 269,39

7761 radiateur 5q0121251gq 292,67

7762 extra radiateur 5q0121251hs 264,42

7790 el ventilator 5wa121203g 584,28

hemi24

Forumguru
Tja, en dan waarschijnlijk allemaal ex. BTW…

Verder nog een koplamp, wat framewerk om alle onderdelen deugdelijk aan te bevestigen, hoop kunststof onderdelen, bevestigingsmaterialen, motorkap, spuitwerk, en manuren.

5 tot 6k is niks voor zo’n “trekhaakkusje”

limon

Lid
Precies, aan de ene kant fijn dat al die onderdelen de impact hebben geabsorbeerd ipv mij. airbags zijn ook niet afgegaan. t is inderdaad incl onderdelen en arbeid +6k, ik verbaas me wel over de kosten van een kunststof frame met electromotor en ventilator van ong 600 tov de overige onderdelen.

hemi24

Forumguru
Je kunt vragen of de schadehersteller de vervangen onderdelen wil bewaren, dan kun je zelf zien wat er allemaal nieuw in is gekomen.
Beetje bedachtzamer rijden en beter anticiperen was een stuk goedkoper geweest…

Tees

Donateur
Even de dealerprijs van die radiateur 5WA121203G opgezocht, €575. Dus lijkt me dat ze gewoon normale prijzen hanteren. Online kan je t vast goedkoper vinden, maar denk niet dat je schadehersteller daar zin in heeft.

Bovenaan Onderaan