Schakel advies

Beste skoda leden,

Ik heb vandaag mijn skoda fresh uit 2011 opgehaalt en thuis aangekomen
zag ik in het boekje dat er schakel advies op zat maar tijdens het rijden
werkt dit niet bij me??

Daarom vroeg ik me af ?

heb ik dat wel op dit model?
zo ja kan het uit gezet zijn (door mijn doen)
of door dat ze cruiscontrol hebben geinstaleerd?

ik heb het proberen te zoeken op jullie site maar kom er niet uit dus...
alvast bedankt voor de reactie's

mvg, floriand

CDK

Forumguru
@floriand lekker uit laten (ook al is dat geen antwoord op jouw vraag) als je dat schakeladvies namelijk opvolgt vervuild je motor vrij extreem, dus bij warme motor lekker op toeren schakelen!

Joske

Forumguru
het is ook zo dat ALLE mogelijke opties besproken worden in een handleiding maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze wel degelijk op ELKE auto zitten..

ik zou denken dat je ook een maxidot-boordcomputer moet hebben alvorens er schakeladvies op je scherm kan komen, is dat het geval?

@ Joske ik heb geen maxidot boordcomputer maar ik vraag het ff voor dat ik de garage houder er
op aanspreek (want volgens mij zag ik het wel tijdens de test rit ,maar ik weet het niet meer zeker)
en dat ie me met "nee, het zit er niet op" wegstuurd en achter af zit het er we op.

Joske

Forumguru
wat nog steeds niet wegneemt dat je de garagehouder er op mag aanspreken natuurlijk ;)
(alé er iets over vragen bedoel ik)

wat nog steeds niet wegneemt dat je de garagehouder er op mag aanspreken natuurlijk ;)
(alé er iets over vragen bedoel ik)

je hebt helemaal gelijk en ga ik ook doen moet nog terug ivm me cruiscontrol handel te laten plaatsen ivm dat het in back order is....,maar ff meer info helpt met zijn antwoord goed te beoordelen.

ertromp

Forumguru
@Corné de Kluijver +1 :D

Zou ik echt niet op gaan schakelen op dat advies. Dat zal zeker leiden tot een vervuilde motor. Af en toe lekker in de toeren laten draaien zo'n TSI of TDI. Welk motor type heb je eigenlijk?

• Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Zoals al gezegd, staan er allerlei opties uitgelegd in het boekje, die maar een klein deel van de auto's ook daadwerkelijk heeft. Zaken die maar voor een deel van de auto's gelden, zijn vaak aangegeven met * bij de tekst.

Verder zoals ook anderen al hebben gezegd, schakeladvies is eigenlijk niet nuttig, is alleen om bij officiele verbruikstest goed te scoren. Een motor die goed warm is, af en toe wat meer toeren laten draaien (bijvoorbeeld door in een lagere versnelling te gaan rijden), kan helpen om vervuiling te voorkomen/te reduceren. Een vervuilde turbo met vastzittende schoepverstelling kost je al snel een paar honderd euro om te laten reinigen, en verreweg de meeste garages en dealers kunnen dit niet en monteren gewoon domweg een (veel duurdere) nieuwe turbo.

laagvlieger

Forumguru
Gelukkig heeft TS geen turbo en ik ben helemaal niet zeker dat er een schakelindicator aanwezig is bij de 1.2 MPI motor. Minidot en maxidot maakt overigens niet uit, allebei hebben een pijltje die naar boven of onder wijst om de versnelling aan te tonen.

Bovenaan Onderaan