Schakel indicator te optimistisch en fluitend windgeruis

1ste kwestie: Ik vroeg mij af of het volgen van de schakel indicator misschien schade kan toebrengen aan de roetfilter en/of andere onderdelen.

Het lijkt mij dat 50km/u in 4de rijden en de motor daardoor maar 1200 toeren draait, niet goed kan zijn. Het zelfde als 70km/u in 6de te rijden. Het gebrom dat de motor maakt lijkt mij niet zo gezond. Persoonlijk schakel ik maar vanaf 2200-2500 toeren.

Zijn er hier mensen die al altijd de schakel indicator opgevolgd hebben? Betreft hier trouwens een skoda superb combi CRTDI 2.0 140PK 6V elegance.

2de kwestie: fluitend windgeruis komende van de chauffeur deur/ruit/spiegel?

In de garage heeft men al een procedure uitgevoerd van skoda aan de achterruit (linkse passagiersdeur) maar daarmee was het geluid niet verdwenen. Na het lezen op dit forum en andere, is dit een bekend/veel voorkomend probleem. Het treed pas op boven de 70km/u en wordt echt duidelijk vanaf 90 en 120km/u. De ene zegt dat het de rubbers zijn van het raam, volgens de andere komt het van de buitenspiegel.

Zijn er hier nu al mensen die dit probleem hebben kunnen oplossen (laten oplossen) en indien ja, wat heb je of wat heeft men vervangen?
 

Bakkertje

Forumguru
De shakelindicator gebruik ik enkel als indicator. voor mijn gevoel zit die er zeker bij de wat lagere snelheden aardig naast. Door het lage toerental begint dan inderdaad alles te brommen en rijd de auto gewoon niet plezierig.
 
Het geruis ja de wagen zal pas maar in maart 2012 in mijn bezit zijn dus daar kan ik nog niets over kwijt.
Ik lees hier dat het over een diesel gaat is dit ook een probleem bij een 1.4 TSI wat betreft de shakelindicator.
 

Antera

Donateur
de schakelindicator is zeker goed en niks mis mee houd er alleen rekening mee dat als de motor weinig toeren draait dat je niet het volle vermogen gaat vragen dat kost je je lagerschalen. De motor moet dan te veel moeite doen. Als de motor gaat brommen is net te langzaam en dan zal het net een versnelling hoger moeten zijn maar over het algemeen klopt die aardig
 

CharlesTucker

Forumguru
Voor mijn gevoel geeft mijn schakelindicator ook wel af en toe een versnellinkje te hoog aan. Maar ik ben optimistisch genoeg om te denken dat de bouwers/ontwerpers hiervan het net even beter weten dank ikzelf, en dat mijn gevoel bij deze moter/versnellingsbak-combinatie wel niet zal kloppen, het is tenslotte m'n eerste "groene" auto. Bij 50 constant in z'n 4 bromt ie bij mij trouwens (net) niet, wat voor mij ook een indicatie is dat het toch wel klopt, hetzelfde als 70/75 in z'n 5. Als je dan wat wilt versnellen moet je wel even terug, zoals Antera eigenlijk ook aangeeft. Maar dat geeft de indicator dan ook netjes aan. Ik heb het trouwens hier over een Octavia 1.6TDi GreenTech (5 versnellingen).
 
Over het algemeen merk ik toch op dat de schakelindicator altijd gaat voorstellen om te verhogen van versnelling, tot de motor een 1100-1200 toeren draait en dan bromt ie vrolijk. Geen idee wat dat geeft met de 1.6TDI, maar voor een 2.0TDI, is dat niet aangenaam rijden :tongue:

Iemand idee van dat fluitend windgeruis?
 

Cordoba

Forumguru
Wat het fluiten betreft: dit wordt soms ook veroorzaakt doordat de kier tussen het portier en de carrosserie net iets te groot is, vooral rondom het raam speelt dit bij verschillende modellen (ook nagelnieuwe auto's). De oplossing die dan vaak wordt gekozen is, om het bovenste deel van het portier ietsje te buigen, zodat het bovendeel van de deur strakker sluit.

Een andere oplossing die ik (bij een ander merk) ook een keer heb meegemaakt: het plaatsen van een extra deurrubber, zoals dat op de allerduurste versie zat, ook dit hielp prima, omdat de kier direct achter de deurnaad werd opgevuld door het 2e deurrubber. (dit 2e rubber zat alleen aan de boven en de voorkant van het portier)
 
Wat het fluiten betreft: dit wordt soms ook veroorzaakt doordat de kier tussen het portier en de carrosserie net iets te groot is, vooral rondom het raam speelt dit bij verschillende modellen (ook nagelnieuwe auto's). De oplossing die dan vaak wordt gekozen is, om het bovenste deel van het portier ietsje te buigen, zodat het bovendeel van de deur strakker sluit.

Een andere oplossing die ik (bij een ander merk) ook een keer heb meegemaakt: het plaatsen van een extra deurrubber, zoals dat op de allerduurste versie zat, ook dit hielp prima, omdat de kier direct achter de deurnaad werd opgevuld door het 2e deurrubber. (dit 2e rubber zat alleen aan de boven en de voorkant van het portier)

Bedankt! Zal deze informatie eens doorspelen naar de garage.
 

Giant

Forumguru
Mijn gezinsleden klagen als ik het opschakeladvies volg... Dan bromt de diesel vanwege een net te laag toerental.

Over het fluiten: ik heb ruim een jaar in mijn toen derde Superb1 gereden en die floot vanaf het moment dat ik hem kocht op beide voordeuren. Had ik bij de vorige twee Superbs nooit gehad. Toen ik bij een onderhoudsbeurt vroeg of ze daar eens naar wilden kijken kreeg ik hem zonder fluiten terug. Oplossing? Portiervanger iets bijgesteld en klaar! Had ik dat 55.000 Km eerder geweten...:winkie:
 
haha moet je eens in een DSG gaan rijden, staat mooi t getalletje van de versnelling in beeld. In de D zit ie bij 50km/u in zn 6 en bij 60km/u in zn 7.
Hierbij geld wel zoals CharlesTucker en Antera al aangeven, dit betreffen constante snelheden, bij dieper intrappen van het pedaal gaat ie direct terug. Dit is ook precies de vertraging die je dan merkt. (Overigens een reden om in de S te rijden, maar dan rijdt t weer zo onrustig... zit nog steeds te dubben wat ik prettiger vind... maar goed das wel heel ver offtopic... sorry)
 

Canon-Eye

Forumguru
bij dieper intrappen van het pedaal gaat ie direct terug. Dit is ook precies de vertraging die je dan merkt. (Overigens een reden om in de S te rijden

Bij mijn vorige auto (O2 1.9tdi/DSG6) reed ik standaard in D - maar als ik (bv. op een 100km weg) even moet wachten tot er gelegenheid is om een vrachtwagen in te halen, loont het wel om nèt voor je gas gaat geven even van D naar S te schakelen, dan reageert hij heel snel, zonder enige vertraging. Al naast de vrachtwagen druk je 'm weer in D en dan schakelt hij op als je het gas weer lift (moet al gauw, want anders ga je veel te snel), alles gaat dan gewoon weer soepel z'n gangetje.
Als geheel rijdt het zo veel rustiger dan wanneer hij continu in S staat - da's mij te nerveus...
 

tha a

Senior Member
Ik vind de schakelindicator een waardeloos ding (octavia 1,6tdi) In Mijn vorige auto (BMW 118d, 6bak) was het wel een toegevoegde waarde en volgde ik m ook op. Heb zo'n vermoeden dat hij in de octavia erin is gezet onder druk van een een auto maken die zuinig moet zijn... als je m exact opvolgt is ie gewoon 100 tot 200toeren te vroeg met zn advies...
 
@canon-eye Helemaal mee eens. Zo gebruik ik hem nu ook. Ook als je eens op de linkerbaan terecht komt terwijl je net na de stoplichten met zn allen naar de rechterbaan moet (einde linkerbaan). Dan is het allemaal net ff wat vlotter.

Soms ook zo op wegen met veel drempels, bij rustig rijden tussen de drempels, schakelt ie snel op en als je dan na de drempel zit je zonder power tot ie terug gaat. de S geeft dan net ff wat meer soepelheid.
 

Ron_2

Senior Member
Wat het fluiten betreft: dit wordt soms ook veroorzaakt doordat de kier tussen het portier en de carrosserie net iets te groot is, vooral rondom het raam speelt dit bij verschillende modellen (ook nagelnieuwe auto's). De oplossing die dan vaak wordt gekozen is, om het bovenste deel van het portier ietsje te buigen, zodat het bovendeel van de deur strakker sluit.

Dat deden we 30 jaar geleden al, net als bij een verzakt portier het met twee man optillen en zo omhoog forceren, alleen kwam er op de rapportage naar de klant te staan: het portier afgesteld :laugh:
 
Men heeft het portier afgesteld maar helaas, het gefluit is nog steeds aanwezig. Ik heb hier en der gelezen dat een windgeleider zou moeten helpen. Heeft iemand hier ervaring mee?
 

John caravan

Nieuw lid
1ste kwestie: Ik vroeg mij af of het volgen van de schakel indicator misschien schade kan toebrengen aan de roetfilter en/of andere onderdelen.

Het lijkt mij dat 50km/u in 4de rijden en de motor daardoor maar 1200 toeren draait, niet goed kan zijn. Het zelfde als 70km/u in 6de te rijden. Het gebrom dat de motor maakt lijkt mij niet zo gezond. Persoonlijk schakel ik maar vanaf 2200-2500 toeren.

Zijn er hier mensen die al altijd de schakel indicator opgevolgd hebben? Betreft hier trouwens een skoda superb combi CRTDI 2.0 140PK 6V elegance.

2de kwestie: fluitend windgeruis komende van de chauffeur deur/ruit/spiegel?

In de garage heeft men al een procedure uitgevoerd van skoda aan de achterruit (linkse passagiersdeur) maar daarmee was het geluid niet verdwenen. Na het lezen op dit forum en andere, is dit een bekend/veel voorkomend probleem. Het treed pas op boven de 70km/u en wordt echt duidelijk vanaf 90 en 120km/u. De ene zegt dat het de rubbers zijn van het raam, volgens de andere komt het van de buitenspiegel.

Zijn er hier nu al mensen die dit probleem hebben kunnen oplossen (laten oplossen) en indien ja, wat heb je of wat heeft men vervangen?
Hallo,
Inderdaad als je de schakelindicator volgt zul je problemen krijgen met dpf, egr klep en de egr koeler wat stuk voor stuk dure herstellingen zijn.
Ik heb onlangs problemen gehad met de koeler van de egr klep herstelling € 1200 waar de invoerder Dieteren voor 70% tussengekomen is in de prijs van het onderdeel.
Ik heb dan nog een mail gestuurd naar Dieteren waar men mij doodleuk antwoorde dat ecodriving slecht is voor deze onderdelen ,ik vraag mij af wat voor een dubbelzinnig antwoord dit is, dus de schakelindicator niet volgen.
 

Gummie

Lid
Wanneer wij met beleid door trekken tot ca. 2200Tpm landt de toerenteller bij opschakelen op ongeveer op een voldoende 1400tpm is mijn ervaring. De Schakelindicator stipt opvolgen lukt bij onze Sub 1.6 Greenl dus ook niet.

Wbt het Windgeruis daar heb ik eigenlijk geen ervaring mee. (misschien voor mij tov de vorige auto een verbetering waardoor het me niet opvalt?)
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Ik probeer de balans te vinden tussen ecodriving en fun.. Dus dat wil zeggen: 40 km op de autosnelweg met CC op 120km/u en de laatste 10 km doorheen de haven (of dorp of polder, maakt al niet uit) laat ik de motor eens goed werken. Wat wil zeggen, doortrekken tot minstens 3000 rpm tot zelfs 4000rpm. En dat werkt goed naar mijn gevoel ;) en bovendien leuk na 20 min saai gereden te moeten hebben. Dan komen we tenminste met een smile op de parking toe :D
 
Bovenaan Onderaan