Schakelen vreemd in de combi

Niels83

Forumguru
Mijn vrouw had het al eens benoemd dat er dingen niet klopte. Maat jah nu ik zelf een snellere skoda heb ga ik toch liever niet met de greenline. Maar goed vandaag 300 km voor de boeg dan liever wat zuiniger.

Bij een stoplicht stond ik stil en gleed de versnelling niet lekker in zijn 1 moest hem echt doordrukken. Vervolgens van zijn 1 naar de achteruit. Toen hoorde ik de tandwieen kort schrapen. Terug naar zijn en weer naar achteruit niks aan de hand. Het lijkt erop dat de toeren hoger bleven totdat die in zijn achteruit werd gezet.

Toen ik later vanavond iemand afzetten en ik daarna de koppeling losliet bleef die halverwege hangen. De auto leek gewoon op te trekken. Het viel op omdat de koppeling niet zo ver in kon. Even met de voet onder het pedaal liet hem terug te klikken.

Iemand enig idee.
 

fanSkoda-VW

Forumguru
Hi Niels,
Nee ik heb er géén verstand van. Maar komt de koppeling wel geheel vrij?
Zo iets had ik in een F1C.
grts
 

Monteurtje

Forumguru
Gaat het om de Fabia die ook op je profielfoto staat?
Dat is een Greenline 1.4 TDI Pompverstuiver. Dan gaat het verhaal waarvan @Joske de link poste niet op. Dat gaat over de 1.2 TDI Common Rail Greenline. En die hadden een probleem met koppelingsplaat waar een klein stukje metaal afbrak.
Ik denk dat het bij jou een ander probleem is. Maar wat precies weet ik niet. Want ik las net een bericht van je in ander topic, en daar heb je het ook over dat je pedaal af en toe blijft hangen of onderin blijft.
Zou je toch moeten laten uitzoeken bij de garage. Misschien koppelingscilinder. Of versleten koppeling.
 

Niels83

Forumguru
Gaat het om de Fabia die ook op je profielfoto staat?
Dat is een Greenline 1.4 TDI Pompverstuiver. Dan gaat het verhaal waarvan @Joske de link poste niet op. Dat gaat over de 1.2 TDI Common Rail Greenline. En die hadden een probleem met koppelingsplaat waar een klein stukje metaal afbrak.
Ik denk dat het bij jou een ander probleem is. Maar wat precies weet ik niet. Want ik las net een bericht van je in ander topic, en daar heb je het ook over dat je pedaal af en toe blijft hangen of onderin blijft.
Zou je toch moeten laten uitzoeken bij de garage. Misschien koppelingscilinder. Of versleten koppeling.

Het gaat idd over de 1.4 greenline. Ik heb het trouwens ook in dit topic over het koppeling pedaal.

De test van in zijn 3 zetten koppeling op laten komen en dan direct moeten afslaan haalt die nog goed.

We gaan hem toch maar eens weg brengen dan.
 

Niels83

Forumguru
Vandaag naar de dealer geweest. Het bleek de koppelingscilinder te zijn. Die zal lek zijn. De dealer kan hem pas half augustus maken en vraagt 400 euro.

Is dat niet heel veel geld? Gaan morgen even verder kijken, ik heb helaas geen thuis knutselen monteurs in mijn kennissen kring.

Waar zit die cilinder? Moet daarvoor de koppeling uit elkaar?
 

Monteurtje

Forumguru
Er zijn 2 koppelingcilinders. Commandocilinder en werkcilinder.
De eerste zit aan het pedaal en de tweede op de bak. Die op de bak is redelijk eenvoudig te vervangen. Die bij pedaal wat lastiger. Maar waar ze 400 euro voor rekenen is mij een raadsel. Vind ik veel geld. De tijd van diagnose zal er ook wel bij in zitten
 

Niels83

Forumguru
Welke het precies is weet ik niet. Mijn vrouw is geweest. Grappig, mijn vrouw belde de garage waar ik altijd kwam met mijn kroes rekende 350. Zonder te vragen naar welke het is.

Wat er nu lijkt te gebeuren is het pedaal beneden blijft hangen, maar dat de bak niet ontkoppeld. Daardoor schakelt die zwaar. Maar begint hij in de versnelling ook te rijden. Zou dat een hint zijn dat het die bij de koppeling is.

Wat zou jij een normale prijs vinden, bij die van het pedaal? Die lijkt me het duurst? De prijs is overigens inclusief vloeistof vervangen en ontluchten

Ik bel morgen de dealer wel even wat er nu precies kapot is.
 

Niels83

Forumguru
Nou ben ik weer bij de dealer nu met mijn eigen fabia want gingen allemaal alarmen of omdat mijn remmen faalde.

Gelijk even gevraagd naar de cilinder. Het advies is beide vervangen.. is dan 400 wel realistisch?
 

Ridley

Forumguru
Ik zou eens even informeren bij Vagtechniek, kan goed de moeite waard zijn om een ritje Amersfoort-Nuenen te maken.
 

Niels83

Forumguru
Hallo,

Ik twijfel, omdat de dealer niet eerder tijd had kunnen we 6 augustus pas de cilinders laten vervangen.

Ik ben later nog even terug geweest om te vragen wat het nu precies was (mijn vrouw was geweest en wist het niet meer precies). Ze geven aan dat het waarschijnlijk de cilinders zijn. Ik vind 'waarschijnlijk' nog een redelijk gok voor 400euro.

Daarnaast hebben we er na 6 juli nooit meer last van gehad.

Wat denken jullie? is het waarschijnlijk dat het de cilinders zijn? Lijkt mij toch dat de vloeistof afneemt, en dat het dan steeds vaker zou moeten gebeuren? Is het gevaarlijk voor de motor/versnellingsbak etc als ik het er op blijf wagen?

Ik ga morgen even een bekende beun vragen over wat hij er voor zal vragen, naast de cilinders, moet ook de ABS sensor vervangen worden. en nog paar kleine intern geneuzel.
 

Niels83

Forumguru
Nog een poging. Is het niet vreemd dat het nu niet meer voorkomt. Afgelopen week flinke file op de rondweg van Parijs gehad veel gekoppeld geen probleem.

Kan het dan alsnog aan de cilinders liggen?
 
Bovenaan Onderaan