Schakelgedrag o3

Octaf

Lid
Mijn O3 is uitgerust met een manuele 6bak op de 1.4tsi. Bouwjaar 2017 en 7000 kms.

Ik krijg alsmaar meer het gevoel dat deze toch niet zo soepel schakelt. Ik ondervind in elke schakelweg een soort weerstand alvorens hij in versnelling komt. Als ik bedachtzaam schakel is er geen probleem. Wanneer je eens sneller wil opschakelen riskeer je gekraak.

Als ik vergelijk met andere wagens die ik heb gereden viel me dit nooit op.

Zijn er nog mensen die deze weerstand voelen bij het wisselen van versnellingen aan de pook? Ttz, is dit normaal?

Brains75

Actief lid
Herken dit probleem niet met zelfde motor en versnellingsbak. Misschien toch ff dealer naar laten kijken

herken het probleem. Mijn Skoda octavia 1.4 150 heeft nu bijna 17000km op de klok. Maar vanaf het begin had ik problemen met de 1e en achteruit versnelling. Vooral 1e versnelling is vanuit een start stop soms gewoon niet te benaderen. Na 3 keer koppeling in duwen lukt het pas.

Dealer zelf doet niks aan dit probleem, zelf het afstellen wil hij niet doen. Mijn volgende bezoek gaat naar een andere dealer.

Pendragon

Donateur
Mijn O3 is van 2015, 60K op de teller en zelfde motor, maar heb dit probleem niet. Schakelen gaat uitstekend en soepel.

D

Deleted member 24009

Met een 1.0 tsi en 6 bak geen enkel probleem. Zou toch echt de dealer maar eens opzoeken

-Ri-

Actief lid
Ik herken je probleem, de vw bakken staan wel bekent om wat "stroever te gaan".
Bij mij was het de eerste 3-4000km soms zelfs zo dat ik em niet in versnelling kreeg, vooral het geval bij terugschakelen.

Nu zit ik net over de 8000km en moet zeggen dat het veeeeeel beter is.

Mijne is ook een 1.4tsi 6-bak van december 2016

JXX

Senior Member
Herken je probleem met 1.2 TSI 6 versnellingen, ging soms niet in eerste, vooral als de auto niet vlak stond. Probleem komt momenteel nog maar zelden voor. Heb het verschillende keren proberen te filmen maar niet gelukt.

Zie mij post van destijds;
https://www.skodaforum.nl/forum/i/1ste-versnelling.26532/#post-520771

I.p.v. koppeling enkele keren te lossen en in te drukken, even in tweede versnelling zetten en dan naar eerste, lukt altijd bij mij.

Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Met onze handbak komen we dat ook wel af en toe teggen dat je hem even niet in 1ste of achteruit krijgen. Gewoon even in andere vitesse gooien en dan lukt het onmiddellijk. Problematisch is het zeker niet.

EdK

Forumguru
Misschien eens naar de koppelingsolie laten kijken ?
Nivo te laag of olie verouderd ??

Octaf

Lid
1e versnelling en achteruit tot daar toe.. maar ik heb het ook in 3e en 4e. Lijkt me alsof ik het koppelingspedaal niet diep genoeg induw terwijl ik hem steeds op de bodem laat komen. Wagen is nog maar 6maand oud en hij heeft het altijd gehad. Ik ga dit toch eens aankaarten bij de dealer.
Bedankt voor jullie reacties.

-Ri-

Actief lid
Hou ons op de hoogte, benieuwd wat de dealer zegt. Bij mij was het normaal. Moet nog inslijten volgens de dealer.

Octaf

Lid
Ik heb destijds besloten om het eerste onderhoud af te wachten. Dit is uiteindelijk gebeurd op 15000kms en ik moet zeggen dat het probleem gaandeweg minder erg werd. Zelfs in die mate dat het me niet meer stoorde. Het is nog aanwezig maar acceptabel. Heb het dan ook niet meer voorgelegd aan de dealer.

Ik heb hetzelfde probleem met schakelen alleen het begint na 30000km te wennen. in het begin kreeg ik hem vaker niet in de 1e en achteruit. Vooral als de auto in de start/stop modus is en je hem niet in 1e versnelling krijgt irriteert. de Skoda heeft net bij 30000km een grote beurt gehad maar de dealer vond dit binnen de tolerantie vallen. verder had ik ook last van windgeruis maar dit vond men blijkbaar nog allemaal normaal. Veel doen de dealer niet behalve als de garantie voorbij is.

1.4 TSI 2016 skoda octavia

Bovenaan Onderaan