Schakelindicator en tuning

Weet iemand welke inputsignalen de schakelindicator op de maxidot nodig heeft om de "juiste" versnelling te bepalen? En zal dit veranderen wanneer de motor is getuned? Ik kan me voorstellen dat wanneer je koppel(kromme) verandert, dit invloed kan hebben op het juiste (lees: meest gunstige) schakelmoment. Heeft iemand van hier daar ervaring mee?
 

hemi24

Forumguru
Ik dacht altijd dat het strikt toerentalafhankelijk was, totdat ik bij 120k een nieuwe koppeling kreeg en (eindelijke) een goed functionerend 2-massa-vliegwiel, sindsdien geeft mijn schakelindicator ook (terug)schakeladviezen boven de 1.500 omwentelingen, als de motor bij gasgeven niet redelijk snel in toeren weet te klimmen...

Dus deels zit er ook een verschilmeting in tussen "soll" en "ist" waarden.

Geef je bijvoorbeeld onder de 1.500 omw in een willekeurige versnelling gedoseerd gas, zal er geen (terug)schakeladvies komen, terwijl als je het gas tot de bodem indrukt dit wel het geval is.
Omgekeerd gaat dit ook op bij het accelereren: plank op de bodem geeft bij een hoog toerental een opschakeladvies terwijl dit bij gedoseerd gasgeven al veel eerder een advies komt.

Als iemand nu weet te vertellen wat alle ingangsvariabelen zijn, kan ik misschien ook achterhalen, waarom mijn indicator sinds kort ca. 2 sec. blijft "hangen" als ik de koppeling intrap...
 

MacManiac78

Forumguru
@Hemi24,

Waarschijnlijk wordt de snelheid van het vliegwiel gemeten.
Als je de koppeling intrapt, blijft het vliegwiel doordraaien.... dit kan het "hangen" verklaren.
 

hemi24

Forumguru
@MacManiac78: Ga je nu vertellen dat voorheen mijn vliegwiel abrupt stil zou hebben gestaan bij het intrappen van de koppeling?!?
 

Jazzy

Lid
Volgens mij moet je die schakelindicator gewoob lekker negeren. In mijn S2 GreenLine met de oude 1.9 TDI wil hij me bij veel te lage snelheden op laten schakelen, als ik dat doe dan zit ik steeds met een vervelende brom. Andersom wil hij me ook wel eens in een lagere versnelling houden terwijl de verbruiksmeter aangeeft dat een versnelling hoger toch echt zuiniger is.
 
Bovenaan Onderaan