Ik dacht altijd dat het strikt toerentalafhankelijk was, totdat ik bij 120k een nieuwe koppeling kreeg en (eindelijke) een goed functionerend 2-massa-vliegwiel, sindsdien geeft mijn schakelindicator ook (terug)schakeladviezen boven de 1.500 omwentelingen, als de motor bij gasgeven niet redelijk snel in toeren weet te klimmen...
Dus deels zit er ook een verschilmeting in tussen "soll" en "ist" waarden.
Geef je bijvoorbeeld onder de 1.500 omw in een willekeurige versnelling gedoseerd gas, zal er geen (terug)schakeladvies komen, terwijl als je het gas tot de bodem indrukt dit wel het geval is.
Omgekeerd gaat dit ook op bij het accelereren: plank op de bodem geeft bij een hoog toerental een opschakeladvies terwijl dit bij gedoseerd gasgeven al veel eerder een advies komt.
Als iemand nu weet te vertellen wat alle ingangsvariabelen zijn, kan ik misschien ook achterhalen, waarom mijn indicator sinds kort ca. 2 sec. blijft "hangen" als ik de koppeling intrap...