Schakelindicator icm caravan

O2fan

Nieuw lid
Ik heb gisteren voor het eerst met caravan op de snelweg gereden met mijn 1.2 tsi.
De auto kon het redelijk doen, accelereren tegen het viaduct op op etc ging vlot genoeg.

Maar bij 90 km/u vlakke weg, in de vijfde versnelling, op de CC geeft de schakelindicator aan dat er moet worden doorgeschakeld naar 6.
Dat gaat en daarna is de schakelindicator "tevreden" maar ik vind zelf dat de motor lekkerder klinkt met deze belasting in de vijf.

Wie heeft er gelijk, mijn auto of mijn oren?

Ozzie.
 

MarcoO2

Forumguru
Aangezien de combinatie van een O2 en een caravan best wat gewicht ind e schaal brengt, ben ik geneigd te zeggen "je oren". Onder te zware belasting werken is niet goed voor je motor. Bij twijfel kun je altijd nog een andere ervaren caravanrijder laten aangeven wat hij/ zij prettiger vindt.

By the way, welkom hier! Een voorstelrondje in het daarvoor bedoelde topic wordt altijd gewaardeerd! ;)
 
Als je nog lang wilt genieten van je motor vooral wegblijven uit de 6 met caravan... en negeer vooral de schakel indicator. Ook met normaal rijden!
Zorg dat je altijd lekker op max koppel rijdt ipv van 6 met 1400 toeren. Er is ook heel topic over brommen in 5 bij 75 km/h in het Superb II forum gedeelte.
 

snel

Actief lid
vertrouw op je oren rij zelf yeti 1.8 tsi caravan 1650 kg als je een lichte brom hoor motor loopt niet mooi terug schakelen
andere indicatie is als je toeren teller ziet zakken als hij al in zijn zes staat meestal bij een lichte helling
of gas bij geven gaat al moeilijk ook bij niet helling
Kan zijn dat zesde versnelling al krap is voor deze combinatie :aangenaam: :xyxthumbs:
 

Ron_2

Senior Member
Vergeet de schakelindicator met de caravan achter de auto. Vergeet hem trouwens ook zonder caravan bij een sterke klim.
Je sloopt je motor ermee.
Probeer aan te voelen op welk toerental hij het het makkelijkste redt, als hij met gas bij geven versnelt is het goed, als je gas bijgeeft en hij gaat geen spat versnellen, dan zit je al in een te hoge versnelling.
Bij mijn vorige auto was met de caravan er achter 3300 toeren echt de kritieke ondergrens, dat betekende 80 a 90 in zijn 4, pas bij 3700 toeren kon ik versnellen of helling op, boven de 100 km op een vlakke weg kon ik pas de 5 (hoogste bij die auto) gebruiken. Niet echt comfortabel allemaal.
Bij de Skoda zal het hopelijk een 1000 toeren lager zijn? Ik ga het wel avonturen straks in de vakantie.
 

O2fan

Nieuw lid
Allen dank voor de duidelijke uitleg. Hebben mijn oren (en overige zintuigen en ervaring) toch gelijk.
Het valt me echter 100% mee hoor, makkelijk 90 in de vijf, ja dan accelereert'ie wel bij gas geven, in de vier en zelfs drie gaat het natuurlijk harder ...
Ik tuf strak rustig naar Frankrijk in de "Cinq", met dakkoffer (is ook een goeie spoiler) volle kofferbak vrouw en kids en caravan van 1000kg.
Ik breng nog wel verslag uit.

Ozzie
 

Bakkertje

Forumguru
Nog een kleine tip voor de belading van je auto: Een 1.2 TSI mag 700 kg aan laadvermogen hebben, daar horen de inzittenden en de kogeldruk ook bij. Dat de kogeldruk daar bijhoort was voor mij vrij nieuw, maar is eigenlijk wel logisch. Maar die caravan van 1000 kg zal het probleem inderdaad niet zijn.
Je kunt je gegevens ook invullen op caravantrekker.nl, dan krijg je een goed beeld van de te verwachten prestaties.
 

andrehj

Forumguru
Toen ik mijn trekhaak aanmeldde met VCDS moest ik deze op diverse plaatsen, waaronder de "engine controle module" aanmelden. Zie
Trailer Hitch Retrofitting (1K) - Ross-Tech Wiki
Afgelopen hemelvaartvakantie reed ik voor het eerst met mijn S2 en een vouwwagen en ik merkte dat de DSG duidelijk later opschakelde. Dit zal ongetwijfeld met de belasting te maken hebben, maar ik kan me ook zo maar voorstellen dat ie doorheeft dat er een aanhanger achter hangt, en daardoor later gaat schakelen. Motorbrom heb ik in ieder geval niet gehad.
Is de trekhaak van de OP wel correct aangemeld? Ik heb het idee dat veel garages al blij zijn als de achteruitrijsensoren niet meer piepen bij het gebruik van de trekhaak... :crazy:
 

Rallye

Forumguru
Ik neem aan dat een DSG ook de belasting van de auto (volle bepakking, rijden in de bergen) meeneemt bij het gekozen schakelpatroon. De auto wordt ook belast met een aanhanger. Dat zou dus niet van het al of niet aanmelden af hoeven hangen.
 

Jewepe

Forumguru
Naast de "oren" telt ook het verstand. Een 1.2 TSI heeft z'n maximum koppel (=trekkracht) bij 1550 tpm voor zover ik weet. Zorg dus dat je bij de gewenste snelheid tussen de 1550 en 2000 tpm rijdt en je zit goed.
 

O2fan

Nieuw lid
@Ron_2: off topic, hoe doe je dat toch, dat mooie quoten in een soort tekstballon?
@Bakkertje: Dat de kogeldruk bij de belasting van de O2 wordt opgeteld snap ik, betekent dat ook dat dit gewicht niet meetelt voor de caravan?. Het is in mijn geval zo'n 70 kg. Ik heb een trekhaak, weet niet wat die weegt en hulpveren, weet ook niet wat die wegen.
@andrehj: Hoe merk ik dat de trekhaak goed is aangemeld? Het is wel door een officiële Skodadealer gedaan.

Ozzie.
 

Ron_2

Senior Member
@Ron_2: off topic, hoe doe je dat toch, dat mooie quoten in een soort tekstballon?

Gewoon op "citeer" (rechts onder bericht) klikken, en dan net ik hier gedaan heb de overtollige tekst even verwijderen zodat duidelijk is op welk gedeelte van het bericht je reageert.
 

Ron_2

Senior Member
@Bakkertje: Dat de kogeldruk bij de belasting van de O2 wordt opgeteld snap ik, betekent dat ook dat dit gewicht niet meetelt voor de caravan?. Het is in mijn geval zo'n 70 kg.
Ozzie.

Bij caravantrekker.nl lees je het volgende:

Een veel gestelde vraag is of de kogeldruk nu bij het laadvermogen van de caravan opgeteld mag worden? Officieel mag dat niet. De maximum massa van de caravan bestaat immers uit de asdruk plus de kogeldruk en die mogen tezamen niet meer zijn dan het maximaal gewicht van de caravan.
Bij politiecontroles onderweg wordt echter vaak aangekoppeld gewogen, dus alleen de asdruk van de caravan en wordt het meten van de kogeldruk achterwege gelaten. Als dan de maximaal toegestane asdruk gelijk is aan het maximaal toegestaan gewicht dan is de kans groot dat u goed wegkomt met een dus eigenlijk iets te zware caravan (namelijk het gewicht van de kogeldruk).

Op de site staat onder die tekst ook het wetsartikel hierover.
 

Ron_2

Senior Member
Een hoop problemen zouden m.i. voorkomen kunnen worden als de trekhaak gewoon af fabriek gemonteerd zou worden, waarom dit in Nederland niet gebeurt? Vanwege BPM?
Als dat zo is, zou het BPM voordeel bij achteraf montage niet wegvallen tegen het extra arbeidsloon daarvan? De bumper moet er weer af, er moet vaak bedrading door de hele auto getrokken worden (boordaccu caravan) en meer handelingen die in de fabriek beduidend makkelijker meteen uitgevoerd kunnen worden. Van al het gezeur met aanmelden ben je dan ook af.
Bij onze auto met door de dealer gemonteerde trekhaak was deze ook niet aangemeld, terwijl ik dit bij de bestelling al duidelijk had aangegeven.
 

Ron_2

Senior Member
;) Yes ik kan nu ook quoten

Hoe merkte je dat de trekhaak niet was aangemeld?

Na aflevering van de auto heb ik even alles gecontroleerd, met een spanningzoeker of de constante plus en de plus via contact beiden aangesloten waren en met de fietsendrager of de parkeercontrole uitgeschakeld werd.
Als je er pas achter komt wanneer je de caravan een paar dagen voor vertrek uit de stalling haalt wordt het wel erg kort dag.

Overigens was de bedrading wel correct aangesloten maar kwam ik er achter dat de koelkast in de caravan gewoon op de constante plus was aangesloten en niet op de extra plus die alleen stroom levert als de motor van de auto loopt. Dat is om te voorkomen dat de koelkast op 12 volt de accu leegtrekt tijdens een stop. Ik was er van uitgegaan dat het gewoon in orde was, gelukkig is het ons met de vorige auto nog nooit gebeurd :-)
In de stekker van de caravan en de kabel daaraan was deze draad wel aanwezig, maar eindigde in de eerste centraaldoos onder een bankje, ik heb hem doorgetrokken naar de koelkast en een ledje er op gemonteerd zodat ik door het keukenraampje kan zien of de koelkast stroom heeft (alleen bij lopende motor).
Maar nu dwalen we erg af van de schakelindicator.
 

andrehj

Forumguru
@andrehj: Hoe merk ik dat de trekhaak goed is aangemeld? Het is wel door een officiële Skodadealer gedaan.
Alleen het stukje van de parkeersensoren merk je, de rest kun je alleen controleren met VAS-PC (door de dealer) of met VCDS (door een hobbyist of de betere universele garage).
Dat de trekhaak is gemonteerd door de dealer garandeert helaas niets. Vraag ze maar eens te checken of TSA werkt bij een Superb waarbij ze recent een trekhaak hebben gemonteerd. Tien tegen één dat ze niet eens weten wat TSA is, laat staan dat ze weten hoe ze het (met VAS-PC) kunnen checken. Of het ESP-systeem van een Octavia ook TSA ondersteunt weet ik niet.
 

jalex_h

Forumguru
Zowiezo zou ik op je oren vertrouwen. Wat ik daarbij alijd deed met een handgeschakelde auto, was de boordcomputer op het actuele verbruik zetten. Zie je dat heel erg op lopen (t.o.v. van de vlakke weg), dan weet je dat het tijd wordt om terug te schakelen. Zeker in heuvelachtig gebeid, met de cc aan, een prima hulpmiddel, hoewel ik blij ben dat ik daar, nu ik een DSG-bak heb, niet meer op hoef te letten. Die regelt het allemaal lekker zelf.

Als je op de vlakke weg twijfeld of je niet in een te hoge versnelling rijd, schakel je gweoon even terug. Is het verbruik dan lager, dan kun je dus beter in de lagere versnelling blijven rijden.
 
Bovenaan Onderaan