Schakelindicator met bedenktijd?!?

hemi24

Forumguru
Sinds vandaag heb ik een raar verschijnsel:

Als ik overschakel blijft mijn schakelindicator "hangen"

Voorheen reageerde deze door te verdwijnen zodra de koppeling was ingetrapt, maar nu blijft 'ie ca 2 a 3 seconden staan op het laatste advies.

Voorbeeld hoe het nu is:
Rijd ik bijvoorbeeld in z'n 2, dan krijg ik netjes het advies om op te schakelen naar 3. Trap ik vervolgens het koppelingspedaal in blijft het advies gewoon staan, en als ik de koppeling weer op laat komen veranderd het opschakelpijltje in een stip (wat weer normaal is).

Zet ik de auto in neutraal bij het aanremmen voor een stoplicht, zie ik de indicator netjes terugtellen, terwijl er helemaal geen enkele versnelling is ingelegd..!

Iemand een idee wat hier de oorzaak van kan zijn? Recentelijk is mijn koppeling en 2-massa-vliegwiel vervangen, dus ik zat zelf de denken aan een toerentalsensor of een koppelingsschakelaar, maar zou dan mijn cruise-control ook niet moeten blijven hangen bij het schakelen?!?

Monteurtje

Forumguru
Bij een auto met start-stop systeem zit een sensor voor de neutraal stand. Maar deze meet ook in welke versnelling die staat. Ik denk dat deze sensor ook op jou auto zit. Misschien hebben ze de stekker niet goed gemonteerd of is de sensor niet goed. De sensor zit op de versnellingsbak. Misschien heeft het daar mee te maken. Ik heb het nog niet eerder meegemaakt bij een klant.

hemi24

Forumguru
stand van de versnellingsbak is niet van invloed, uit ervaring weet ik dat het advies wordt bepaald a.h.v. snelheid en bijpassend toerental: auto laten rollen en spelen met het gas kun je allerlei adviezen tevoorschijn tonen..! (Dit was voorheen al het geval)

Bovenaan Onderaan