Schakelprobleem Octavia 1.6

EenOctaafHoger

Nieuw lid
Hallo Octavia liefhebbers.

Ik heb een probleem met de versnellingen van m'n Octavia 1.6 (1998).
Sinds gisteren schakeld hij heel rot en vanochtend kreeg ik heb helemaal niet meer in welke versnelling dan ook.
Het vreemde is dat hij normaal dus prima en soepel schakelt en helemaal niet versleten of wat dan ook aanvoelt.
Weet iemand wat dat kan zijn, kan dat aan de versnellingsbak liggen of aan het schakelmechanisme oid?

Alvast bedankt voor de reacties!
 

purk

Senior Member
Dit doet mij denken aan een differentieel die de geest aan het geven is.

Je hebt een 1.6 8 klepper SR motor met een AKL motorcode.

Heb je nog geen bij geluiden of iets gehad ? Ik denk namelijk dat je de dupe bent van een (DUU, DUW en nog een paar bak codes), versnellingsbak die door het knappen/los gaan van klinknagels in het differentieel, nu kapot is gegaan.

Dit komt heel vaak voor.

Of en dat is gunstiger, een deel van je schakelmechanisme afgebroken of los is geschoten.
 

EenOctaafHoger

Nieuw lid
Dit doet mij denken aan een differentieel die de geest aan het geven is.

Je hebt een 1.6 8 klepper SR motor met een AKL motorcode.

Heb je nog geen bij geluiden of iets gehad ? Ik denk namelijk dat je de dupe bent van een (DUU, DUW en nog een paar bak codes), versnellingsbak die door het knappen/los gaan van klinknagels in het differentieel, nu kapot is gegaan.

Dit komt heel vaak voor.
hmm, ja het was eigenlijk vrij plotseling dat 'ie slecht ging schakelen en al snel helemaal niet meer in z'n 1 wilde..
Of en dat is gunstiger, een deel van je schakelmechanisme afgebroken of los is geschoten.

Dat hoop ik dan inderdaad eerder...
 
Ik had een tijdje geleden ook problemen met de auto in zijn 1ste versnelling te zetten. Het werd steeds erger. Bij mij bleek het de drukgroep en de drukstift te zijn,maar ik zie dat jou auto niet zoveel kilometers heeft gelopen. Die van mij had er toen meer dan 300000 km op zitten. P.S> Als je de auto in zijn achteruit zet hoor je dan de tandwielen knarsen ? Bij mij was dat dus wel het geval. Daar begon het eigenlijk allemaal mee.
 

EenOctaafHoger

Nieuw lid
Ik had een tijdje geleden ook problemen met de auto in zijn 1ste versnelling te zetten. Het werd steeds erger. Bij mij bleek het de drukgroep en de drukstift te zijn,maar ik zie dat jou auto niet zoveel kilometers heeft gelopen. Die van mij had er toen meer dan 300000 km op zitten. P.S> Als je de auto in zijn achteruit zet hoor je dan de tandwielen knarsen ? Bij mij was dat dus wel het geval. Daar begon het eigenlijk allemaal mee.

Hallo,
Ik heb hem vanochtend naar de garage gebracht, in de hoop dat ze iets eenvoudigs vonden (koppelingszuiger bijv of een luchtbel in de olie), maar de conclusie was inderdaad dat het hoogst waarschijnlijk de drukgroep is. Hij ratelde ook in z'n achteruit idd, heb wel het idee dat er altijd veel korte stukjes meegereden zijn (ikzelf en de vorige eigenaar).
Weet jij nog wat dat bij jou gekost heeft ongeveer, het is volgens mij zo'n beetje de meest ingrijpende klus die je kan verzinnen bij een auto.
Wel bijzonder vind ik trouwens dat het hydrolische koppelingsysteem van hetzelfde vloeistofcircuit gebruik maakt als de remmen, ofwel remvloeistof reservoir is gelijk ook je koppelingsvloeistofvat.
 
Ik heb de bon even opgezocht. Schrik niet,want het is een behoorlijke prijs. Bij mij zijn er nog een paar dingen vervangen zoals de schakelstang en wat lagertjes. Ik was in totaal 750 Euro kwijt. Als het bij jou alleen de drukgroep en koppelingsplaat is gaat er denk ik 100 Euro vanaf. En inderdaad is het niet echt handig om de koppelingsvloeistof in hetzelfde tankje te doen als de remvloeistof. Als één van die dingen lek slaat dan staan ze allebei droog. Was zeker goedkoper om het in één tank te maken :-)
 

EenOctaafHoger

Nieuw lid
Ik heb de bon even opgezocht. Schrik niet,want het is een behoorlijke prijs. Bij mij zijn er nog een paar dingen vervangen zoals de schakelstang en wat lagertjes. Ik was in totaal 750 Euro kwijt. Als het bij jou alleen de drukgroep en koppelingsplaat is gaat er denk ik 100 Euro vanaf. En inderdaad is het niet echt handig om de koppelingsvloeistof in hetzelfde tankje te doen als de remvloeistof. Als één van die dingen lek slaat dan staan ze allebei droog. Was zeker goedkoper om het in één tank te maken :-)

Bedankt! Heb toevallig een uur geleden gehoord dat het tussen de 600 en 700 euro zal kosten (precies wat jij zegt), dat is weer niet te weinig... maar het blijft wel een ingrijpende klus die ik toch niet zelf kan..
Nee, dat vaatje zal wel zeker een besparing van enkele tientjes hebben opgeleverd ;)
 
Bovenaan Onderaan