schakelproblemen

Aphext

Nieuw lid
Hallo,
sinds enige tijd had ik al last van een knarsend geluid bij het in 2de zetten van men schakeling
nu is het echter zo dat hij uit 2de springt als ik bevoorbeeld rijd op een hobbelige weg of als ik naar 2de versnelling wil overschakelen dat hij tegenwerkt en hij bijna niet meer in tweede wil.
aauto is ongeveer 4 jaar oud. Wat is er concreet aan de hand? hoe kan ik dit zelf chechen? Hoeveel gaat dit mij kosten?

Chatslet

Forumguru
Misschien de stangen waarmee de versnellingspook aan de versnellingsbak zitten. Deze kunnen los raken. Ik weet niet of je er bij een roomster van onder af bij kan maar zal niet de jackpot kosten. Kan ook de druklager van je koppeling zijn of een probleem met de synchromesh ringen. Deze slijten bij de 2e en 3e versnelling het snelst. Dan gaan er wel wat uren en eventueel een bakrevisie in zitten en dat kan in de papieren lopen. Op afstand is het echter moeilijk te zeggen.

Boet

Actief lid
Heb ik ook gehad en heb dat kunnen ondervangen met een wat dikkere bakolie. Probleem was meteen weg en bleef weg tot aan 214000 km.

Toen brak een tand van één der tandwielen af. Die is alle kanten uitgegaan in de bak. Resultaat: complete revisie.

Bak op zich is ok, maar in diverse gesprekken die ik met een deskundige heb gehad, lijkt het er sterk op dat VAG aan het besparen is geweest op het materiaal waaruit de tandwielen worden gemaakt en dus van een matige kwaliteit zijn. Idem dito de klepstoters overigens.

Bovenaan Onderaan