Scheve slijtage (cuppen?) achterbanden na Eibach verlaging

dvdlely

Forumguru
Ik heb een paar maanden geleden door @Antera een Eibach Pro kit onder mijn Octavia laten monteren. Uiteraard super tevreden door het rijgedrag en de algehele looks van de auto!! :yeehaa:

Nu heb ik de laatste weken last van een enorm rolgeluid, ik voel het zelfs ligt in mijn stuur. Ik ben bij de dealer geweest en die vertelde mij dat mijn achterbanden last hebben van een ‘kattenrug’. Dit komt door de verlaging, de wielen wijken dan iets. Vandaar ook de uitlijning na de verlaging.

Aangezien het een starre achteras betreft, kan de achterkant niet worden uitgelijnd. Nu heb ik al even contact gehad met @Antera en die gaf aan dat dit eigenlijk niet te verhelpen is :cry:.

Ik denk ook dat het te maken heeft met het type band wat eronder zit. Ik heb ContiSportContact5 Extra Load 225/45/18 banden (standaard af fabriek). Dat is natuurlijk een snoeihard stuk rubber.

Nu is mijn vraag:

Heeft iemand anders dit ook en zo ja, heeft iemand het kunnen verhelpen??

Ik lees het graag!
 

jaco

Actief lid
Hoi,
Hier heb ik ook last van gehad bij mijn Ford fiesta. Ik heb toen mijn banden laten trimmen bij van empel in Tiel.
Hierna nooit geen last meer gehad.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik heb er (nog) geen last van. Weet ook niet of ik een al dan niet starre achteras heb. Ben wel benieuwd eigenlijk wanneer de kans op dit probleem het grootst is, of die groter is naarmate de wielen groter zijn bv. En hoe dat zit met die assen.
Meen me wel te herinneren dat destijds ook achter is uitgelijnd, maar zeker ben ik er niet van
 

Noord26

Forumguru
Een starre achteras moet je toch ook uit kunnen uitlijnen? Dus als je een stoeprandje zou raken zou er een hele nieuwe as en veerpoten onder moeten?
 

dvdlely

Forumguru
Hoi,
Hier heb ik ook last van gehad bij mijn Ford fiesta. Ik heb toen mijn banden laten trimmen bij van empel in Tiel.
Hierna nooit geen last meer gehad.

Ik denk dat ik dat zaterdag ook eens ga laten proberen. Klinkt wel aannemelijk
 

Cordoba

Forumguru
Het onmogelijk zijn van het uitlijnen van een starre achteras, is een onzin-verhaal, zoals ook Noord26 al aangeeft. Bedrijven/monteurs die dit zeggen hebben meestal óf geen verstand van zaken, óf geen zin in de job, omdat het een berg werk is. Mijn broer heeft het bij zijn Volvo ook ooit gehad, dat de achteras uitgelijnd moest worden.
Volgens de monteur onmogelijk, alleen pech: mijn broer wist wel hoe het moest, maar had domweg de spullen niet voor zo'n klus, dus uiteindelijk is de achteras door de tegenstribbelende monteur losgehaald en uitgelijnd op aanwijzing van mijn broer, en daarna de auto compleet uitgelijnd en was alles in orde. Het probleem van een dergelijke klus is, dat er (meestal) geen stelschroeven en dergelijke zijn, dus de boel loshalen, iets verschuiven en weer vastzetten, en dan checken.

@Rosinfield Ik gok dat het trimmen van de banden, gewoon het snijden/slijten van de banden is, zodat het loopvlak weer vlak is, op het overgebleven profiel.
 

ertromp

Forumguru
Het onmogelijk zijn van het uitlijnen van een starre achteras, is een onzin-verhaal, zoals ook Noord26 al aangeeft. Bedrijven/monteurs die dit zeggen hebben meestal óf geen verstand van zaken, óf geen zin in de job, omdat het een berg werk is.

@Antera zal er vast een verklaring voor hebben
 

jaco

Actief lid
Bij het trimmen van de banden maken ze je banden weer helemaal rond.
Er word een minimale hoeveelheid van je rubber afgehaald.
 

CDK

Forumguru
Een starre as kan idd uitgelijnd worden, maar dan moet het gat uitgeboord worden, dit wordt alleen gedaan in gevallen dat je buiten de marges (buiten het groene gebied) valt. Normaal wordt dit echt nooit gedaan.
@Rosinfield, trimmen is eigenlijk de oneffenheden van de band af laten snijden zodat deze weer rond is.

Edit: @jaco heeft het al uitgebeeld voor je zie ik ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
nou die maat van Antera heeft idd niets uitgeboord destijds. Maar ik vraag me af waarom dit bij de 1 wel en de ander niet tot cuppen leidt
 

Cordoba

Forumguru
Een starre as kan idd uitgelijnd worden, maar dan moet het gat uitgeboord worden, dit wordt alleen gedaan in gevallen dat je buiten de marges (buiten het groene gebied) valt. Normaal wordt dit echt nooit gedaan.

Uitboren is normaal niet nodig Corné: ook bij de produktie van een auto is er enige speelruimte voorzien (anders hadden ze er wel één onderdeel van gemaakt ;)), die speelruimte af-fabriek waarbij je de as ietsje kunt verschuiven is bij de productie ook nodig, en als er geen heftige aanrijdingen of iets dergelijks zijn geweest is dat dus genoeg. Het is wel iets dat alleen de toppers onder de uitlijners beheersen, en daar ook de apparatuur voor hebben. Bij normaal uitlijnen wordt eigenlijk alleen de vooras uitgelijnd, bij echte vier-wiel-uitlijning wordt ook de positie van de achteras bekeken.
 

Noord26

Forumguru
Uitlijnen door geen mogelijkheid met stelmoeren met draad te hebben wil niet zeggen dat uitlijnen niet mogelijk is. ;)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
nou die maat van Antera heeft idd niets uitgeboord destijds. Maar ik vraag me af waarom dit bij de 1 wel en de ander niet tot cuppen leidt

Cuppen is eigenlijk een heel complex proces, wat zaken die het cuppen beïnvloeden:
- de bandenspanning en de belading van de auto (die moeten in evenwicht zijn, zijn die dat niet heb je meer kans op cuppen, daarom hebben stationwagens ook vaker last, voorals als ze regelmatig onbeladen rijden. (belading maakt veel gewichtsverschil bij combi's)).
- het bandenprofiel, en de gebruikte rubbersoort hebben ook veel invloed (vaak wordt dit vertaald als bandenmerk en type, zoals bijvoorbeeld Continental Sport Contact 5)
- in dit geheel lijkt ook de bandenmaat nog wel eens mee te spelen (bredere banden, meer kans op cuppen)
- en alsof het nog niet ingewikkeld genoeg is: ook het automodel (uitlijning) speelt mee in dit verhaal

Edit: @Noord26 Precies, vergelijk het met hoe je een fietsuitlijnt nadat je er een wiel uit hebt gehad: dat is ook de moeren op de as lossen, iets verschuiven en de boel op de juiste positie weer vast zetten.
 

Joske

Forumguru
een verkeerde (te hoge) bandenspanning kan ook tot ongelijke slijtage zorgen, (voornamelijk het midden van de band, logischerwijs).
 

Cordoba

Forumguru
@Joske Je bericht klopt helemaal, maar cuppen doen banden juist op de randen van de band. Mogelijk dat dit komt doordat banden eerst in het midden van het loopvlak extra zijn versleten (minder profiel), en als ze dan later wel flink beladen zijn en de belading en bandenspanning in evenwicht zijn, de band vooral op de (minder versleten) randen van de band draagt. Mogelijk dat onder de laatste omstandigheden dan uiteindelijk het echte cuppen ontstaat, terwijl de extra slijtage van het middendeel alleen een voorbode is.
 

hemi24

Forumguru
Uitlijnen door geen mogelijkheid met stelmoeren met draad te hebben wil niet zeggen dat uitlijnen niet mogelijk is. ;)

Beetje duwen en trekken... :pieker:

Had eigenlijk gehoopt dat het MQB platform wat minder gevoelig zou zijn voor cuppen dan de voorgangers. M'n Golf heeft nog te weinig km's om er wat serieus van te kunnen zeggen; fingers crossed..!

@dvdlely : hoeveel km heb je ondertussen met de banden gereden?
 
Bovenaan Onderaan