Scheve trekhaak

1983jeroen

Forumguru
Het viel mij afgelopen week op dat m'n fietsendrager scheef op de trekhaak zit. Omdat die zichzelf recht zet bij het plaatsen en het op m'n vorige auto wel goed zat dacht ik meteen dat het wel aan de Skoda moest liggen.
Gisteren eens goed gekeken en wat blijkt; de trekhaak is scheef.
Deze is er door de Skoda dealer onder gezet 2 maanden geleden. De haak is van Brink volgens het stickertje.
Herkent iemand dit probleem?

Heb de dealer al een mail gestuurd voor een oplossing uiteraard. IMG_20220717_083405078_HDR~2.jpg

Cordoba

Forumguru
Zit er speling in, zodat je 'm ook naar de andere kant kan kantelen? Ik weet niet of je 'm recht kunt zetten door de bouten en moeren waarmee de haak zelf vast zit in de houder (de achterste bout/moer zie je ook op je foto) iets los te halen en opnieuw aan te draaien.

1983jeroen

Forumguru
Met de drager er op wel wat getrokken, maar zit geen beweging in. Ik ga nog niets losmaken tot ik reactie van de dealer heb. Het zou mij verbazen als hij zo simpel recht te zetten zou zijn eigenlijk.

Canon-Eye

Forumguru
Het zou me niet echt verbazen als er ergens in de achterliggende vastzetconstructie 1 of 2 sleufgaten zitten om fijnafstelling mogelijk te maken. In dat geval is er bij de montage dus niet helemaal goed opgelet.

Cordoba

Forumguru
Als die speling er echt niet in zit, zie ik maar 2 logische oorzaken: de gaten in de echte trekhaak zitten scheef (productiefout), of de rest van de trekhaak is scheef of verkeerd gemonteerd.

PizzaPieter

Forumguru
Trekhaak op eerdere auto stond scheef nadat ik er achteruitrijdend, extreem zachtjes, een muurtje mee had geraakt. Alleen scheef gezien vanaf de zijkant; fietsendragerkont stond omhoog.

Nu is het lastig een muurtje te raken vanaf de zijkant, maar mogelijk heeft iemand geen briefje achtergelaten op parkeerplaats

Sjoda Octaaf

Actief lid
Nee, alles was zichtbaar nieuw. De verf die er nu af is komt doordat er al een paar duizend kilometer een caravan aan de haak heeft gezeten
scheve stabilisator van de caravan?

Op de foto lijkt de kogel niet in het geheel rond versleten is behalve onder de kogel, zijn de klemcupjes erin wel goed in distel?
Wellicht spelling in de kogel en trekhaak en bv door bocht nemen tik ie wellicht scheef.

Mocht je nog een oude type kogel hebben zonder stabilisator, zou ik even Kogel in de teflon of licht in de vet zetten.

Sjoerdb

Forumguru
Draai de bouten even los en beweeg aan de kogel. Daarna de bouten weer netjes op moment vast (laten) zetten, informatie is overal te vinden.

Sjoerdb

Forumguru
Het is een los deel, te vervangen bij schade, iedereen kan hem los maken, vast zetten moet met goed beleid,

@hemi24 ik zeg niks over lomp behandelen, dat geeft alleen maar schade die niet te herstellen is, maar als dat de oplossing lijkt in jouw ogen

hemi24

Forumguru
@Sjoerdb : Volgens mij is het klemdeel van de haak aan beide kanten vlak gefreesd, dus daar is weinig aan af te stellen…

1658744288306.jpeg

enige waar je wellicht iets mee zou kunnen ‘spelen’ is de ruimte op de bevestiging tussen carrosserie en het trekhaakframe.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Sjoerdb

Forumguru
Eerst maar proberen wat er aan ruimte op zit, of lekker aan de dealer overlaten. De bouten zien we op eerste foto, of er vlakke kanten aan zitten heb ik niet kunnen zien.

1983jeroen

Forumguru
Er zitten inderdaad vlakke kanten aan dus afstellen gaat waarschijnlijk niet.
Ik ben nog in afwachting van een reactie van de dealer.

Qua constructie zie ik niet in waarom dit bewust gedaan zou zijn door de fabrikant

Bovenaan Onderaan