Schijf of trommelremmen??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jkz

Lid
Gisteren een witte fabia GL gespot met kenteken PST. Ik zag dat hier toch dunlop banden en trommelremmen achter op zaten!! Kan iemand dit verklaren, ik meende begrepen te hebben dat de fabia model 2011 schijfremmen achter en continentalbanden heeft!!
Was benieuwd of iemand hier een verklaring voor heeft en tevens vroeg ik me af wat nu beter is/ goedkoper in onderhoud / slijtage e.d., schijf of trommelremmen??

Grt.
 

Tallguy

Forumguru
Banden worden soms door PON vervangen door Conti, omdat PON ook leverancier is van Conti, naast de importeur van de VAG auto's. Het is een kwestie van jezelf dubbel bedruipen dus :)
Als er andere banden opzaten dan is de kans groot dat het lichtmetalen velgen betrof. Van PON hebben we gehoord, toen we daar een jaar of wat geleden op bezoek waren vanuit ons forum, dat ze de banden op LM velgen meestal laten zitten.

Trommelremmen achter is volgens mij standaard, tenzij je EPS hebt gekozen.

Qua onderhoud weet ik het niet zeker, maar ik vermoed dat trommelremmen misschien zelfs iets langer meegaan dan schijfremmen, maar....dat weet ik dus niet zeker. Als het echter nodig is om de remschoenen in een trommelrem te vervangen, vermoed ik dat de arbeidskosten wel hoger zullen liggen dan met schijfremmen.
 

Peter_Octavia

Forumguru
Voor zover ik weet worden alleen de hatchback greenline met schijfremmen achter geleverd. Hier op het forum al gezien en ook bij de dealer.

Ik heb in ieder geval nog gewoon trommelremmen achter samen met ESP op mijn Combi.

Auto is in week 7 van dit jaar geproduceerd.
 

Jkz

Lid
Kan wel zijn maar mijn hatchback heeft toch echt schijfremmen achter hoor en die van henm ook!! Kijk anders maar in het fotoalbum van henm daar staat een foto van de remmen! Tevens heb ik bij de dealer ook een combi met schijfremmen en conti banden gezien, vindt het toch een beetje vreemd allemaal!!

Ps: we hebben het hier over de greenline met standaard esp!

Gr.
 

Noord26

Forumguru
Mijn GL Combi staat op Conti's. Die van mijn vader stond op Dunlops. Beide goede merken, zou me er pas druk om gaan maken als het onbekend merk is..

Alle GL's geleverd aan NL hebben standaard schijven voor en trommelremmen achter. Als je achter schijven hebt is het mogelijk dat het via een van origine buitenlands aangeleverd product is.

ESP is volgens mij standaard.
 

Berry

Senior Member
Ze laten de banden ook zitten als ze geen gelijkwaardige conti's hebben
Kan natuurlijk want er worden aardig wat GL verkocht
 

Jkz

Lid
Toch blijft het raar dat die gl's die ik heb gezien en conti en schijfremmen hadden! De hatchbacks hebben sowieso schijfremmen achter! Het zou toch niet kunnen dat alle hatchbacks bestemd waren voor het buitenland?
Verder is het niet echt een probleem natuurlijk, conti of dunlop maakt mij ook niet uit! Ik was gewoon benieuwd of iemand hier iets meer van wist!!
Grt.
 

Jkz

Lid
Schijven achter zou kunnen duiden op import uit de BRD! Daar hebben ze wel schijfremmen achter.

Dat kan niet, auto is toch in NL besteld , kleur opties, enz! Is gewoon NL auto!!
Daarom vroeg ik me dit ook af! Import kan niet!
Voor zover ik weet hebben alle hatchbacks schijfremmen achter in NL!!
 

erik2907

Actief lid
Kan niet, bestaat niet :). Ik ken nl. autodealers (van meerdere merken), vooral in de grensstreek, die afspraken hebben met collega dealers uit de BRD / B om auto's aan elkaar te leveren via (grijze)import. Dat gebeurt vooral als in de omringende landen wel voorraad is en in het thuisland niet.
Zelf heb ik ook overwogen om een Greenline te importeren vanuit de BRD maar had uiteindelijk geen zin in de rompslomp omtrent import. Vergelijk ALLE accessoirres maar eens tussen de Duitse en NL folder en zoek de verschillen op je Skoda!
Daarnaast weet ik van PON dat mogelijk in de loop van 2011 VOI ingevoerd zal worden (onderhoud elke 30.000 km). Het zou dus ook goed mogelijk kunnen zijn dat je één van de eerste bent met de kleine 2011 update.
 

Noord26

Forumguru
Besteld oorspronkelijk in NL wil niet zeggen dat een auto ook daadwerkelijk oorspronkelijk geproduceerd is voor NL.
Gezien de belastingregels in NL is het zeer aannemelijk dat een geproduceerde auto voor een ander land, waar schijfremmen achter wel standaard zijn, geexporteerd is naar NL.

Waar kan ik die foto's van de HB GL's vinden?

@ erik: VOI verhaal toch gewonnen? Dat zou zeer fijn zijn idd!
 

erik2907

Actief lid
@Noord26

Niet zozeer gewonnen, maar destijds toen ik er mee bezig was gaven ze aan dat elke auto een bepaalde wens van het publiek moet vertegenwoordigen. Met andere woorden, vraag en aanbod in relatie tot een goede prijs- en kwaliteitsverhouding. Bij het dealer overleg met PON kwam VOI steeds vaker ter sprake en dat was de aanleiding om te gaan testen met als MOGELIJKE invoerdatum medio 2011.
Andere landen hadden al VOI en dezelfde motor maar ivm de belastingwetgeving wil men safe spelen. Dus dat zou mogelijk betekenen aanpassing van de software (o.a. motormanagement) en dat moet eerst getest worden.
 

Cordoba

Forumguru
@Noord26
...
Bij het dealer overleg met PON kwam VOI steeds vaker ter sprake en dat was de aanleiding om te gaan testen met als MOGELIJKE invoerdatum medio 2011.
Andere landen hadden al VOI en dezelfde motor maar ivm de belastingwetgeving wil men safe spelen. Dus dat zou mogelijk betekenen aanpassing van de software (o.a. motormanagement) en dat moet eerst getest worden.

Lijkt me niet: bij de Seat Ibiza is al vanaf productieweek 44? in 2010 het VOI een feit. Zelfde motor, zelfde platform, alleen ander merk binnen het VAG-concern. Overigens was er ook bij Seat-dealers veel onduidelijkheid/onwetendheid over welke auto met VOI wordt afgeleverd.
 

Noord26

Forumguru
Verschil tussen wel of geen VOI lijkt mij een extra kleine beurt om de 15.000km. Want bij VOI komt het er op neer dat je elke 30.000km een grote beurt (a €300,-) geeft en dat is ongeacht VOI of niet?
Een kleine beurt kost €160,- voor een Fabia II. Dat vind ik een nette prijs als je auto dan helemaal na gekeken wordt na 15K ipv 30K kilometers.

Maar dit onderwerp gaat niet over VOI..
 

erik2907

Actief lid
@cordoba
Even goed lezen, het zijn niet mijn woorden maar die van een medewerker van PON. De Greenline voor NL heeft een ander motormanagement dan de Greenline voor andere EU landen, laat staan de VW Polo en de Seat Ecomotive. Ik heb zelfs de juridische dienst van PON op mijn dak gehad omdat ik e-mail van hun aan mij publiceerde op het forum i.v.m. het schenden van het auteursrecht!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan