Schijfremmen vooraan vervangen

Joske

Forumguru
Allen,

zou mijn voorste remmen willen vervangen door nieuwe schijven en (logischerwijs) nieuwe remblokken. Nu heb ik daar niet zo bijzonder veel ervaring mee.. Ik zou op een online-site een set van Bosch willen bestellen (staan in promotie) maar ik kan kiezen uit 2 diameters van remschijven.

Set van 2 remschijven
BOSCH - Ref: 0 986 479 036


remschijftype
Geventileerd

Toepassing
Vooras

diameter (mm)
239

remschijfdikte (mm)
18

aantal gaten
5

technische informatie
Hittebestendig


OF deze set:

Set van 2 remschijven
BOSCH - Ref: 0 986 478 853


remschijftype
Geventileerd

Toepassing
Vooras

diameter (mm)
256

remschijfdikte (mm)
22

aantal gaten
5

technische informatie

Hittebestendig

Mag ik eender welke set steken? Heb geen flauw idee wat er nu onder zit.
Het is een fabia combi 2006 1.4 tdi 70 pk

Alvast bedankt voor de feedback







 

Chatslet

Forumguru
Over het algemeen hebben de dieseltjes en de modellen met RS of ST oid er achter de grotere schijven. Toch is het verstandig om even een krik, kruissleutel en rolmaat te pakken. Meten is weten.
Vervangen doe je voor de veiligheid liever op een brug. De boel kan na verloop van tijd flink vast komen te zitten dus reken er maar op dat je met een rubberen hamer aan de gang kan om de schijven er af te tikken. Dit wil je niet doen als je auto op een krik staat want als die daar van af lazert ben je verder van huis. De naafen lichtjes in smeren met kopervet of keramisch vet. Het zelfde doe je met de achterzijde van de remblokjes waar ze op de remklauwen komen. Op deze manier krijg je de boel ook weer los.
 

ArjanGr

Senior Member
De afmeting van de schijf hangt af van welke remklauw je hebt. Ik heb een Fabia 1 Hatchback 1.2 ook uit 2006 en deze heeft op de remklauw FSII staan. Als ik dan in ETKA kijk dan houdt dat in dat ik de 239 mm nodig heb.

FSII = 239 mm
FSIII = 256 mm
En je hebt nog een andere soort remklauw LUCAS ofzo en die heeft een diameter van 288 mm. Maar dat is denk ik alleen voor een RS ofzo?

Dus mijn advies zou zijn. Kijk even door je velg heen (als dat lukt) op de buitenkant van je remklauw. Daar moet FSII of FSIII ingekerft zijn.
 

Joske

Forumguru
Bedankt voor de reactie en details. Heb stalen velgen, dus haal er morgenvroeg wel even de velg af en bekijk het eens goed. Bedankt alvast!!
 

Cordoba

Forumguru
Soms kun je ook een grotere schijf plaatsen, maar dan moet je wel zeker weten dat remschijf en remklauw makkelijk binnen je velg past (en als je verschillende velgensets hebt, ook binnen je wintervelgen).
 

Chatslet

Forumguru
:confused:
Wil je dit eens toelichten?

Omdat dat over het algemeen de modellen met meer koppel zijn en de remmen doorgaans harder moeten werken. Kijk maar eens bij een willekeurige webshop met onderdelen. Zoek op een bepaald model auto en kies verschillende motoren. Je zult zien dan er voor de diesel varianten en de sport varianten 9 van de 10 keer grotere schijven en blokken naar voren komen.
 

Adoks

Senior Member
Zoals gezegd even opmeten.

Als extra tip zou ik willen zeggen dat je ook moet nadenken over het terugdrukken van je remzuigers. Voor zover je dit nog niet hebt gedaan.
 

Michelv.

Forumguru
terugdrukken zuigers van de voorzijde geeft geen problemen, bij de achterzijde geeft dat wat problemen omdat die zuigers er tegelijkertijd in gedraaid moeten worden ivm de handrem functie
 

Joske

Forumguru
Heb dus vandaag het boeltje eens opengelegd. Inkeping op remklauw FS III en remschijf gemeten kom ik op 256 mm uit. Dus nu weet ik wat te bestellen :). Alleen, hoe weet ik nu of mijn remschijf écht versleten is? Als ik de gehele schijfdikte meet, kom ik ongeveer op 20 mm uit, wat eigenlijk de dikte zou zijn bij een nieuwe schijf? :crazy: Blokken zijn 7 mm dikte (ongeveer). Auto heeft 130K km, maar dat is geen referentie voor het vervangen van de schijven veronderstel ik?
 

Ronnie

Forumguru
Je kunt de schijven vervangen wanneer de slijtagebraam (opstaande buitenrand van de schijf) zo'n 1-1,5 mm is. Meestal zitten er tegen die tijd ook al behoorlijk wat onregelmatigheden (rillen) op de schijf....
 

Joske

Forumguru
Ja die 1,5 mm is zeker het geval.. Mijn stuur trilt ook hevig bij snelheden boven 100km/u, of ligt dat niet aan de remschijven?
 

Ronnie

Forumguru
Eerst dan maar de schijven vervangen, trilt de zaak dan nog steeds dan ook ver voorwielen laten balanceren.
 

Joske

Forumguru
Welke blokken zou ik nu moeten bestellen? Heb er mét waarschuwingscontact en zonder.. Maar die met waarschuwing zijn 10 euro goedkoper?? Daar snap ik de logica niet van, ik kan dat draadje gerust afknippen van die blokken veronderstel ik?

grtn
 

Chatslet

Forumguru
Kijk eerst eens of er nu een draadje naar je remblokken loopt. Zo ja dan knip je het draadje liever niet af.
 
Bovenaan Onderaan