Schok via contactsleutel

MarcoO2

Forumguru
Sinds enige tijd krijg ik vaak een electrisch schokje (zo'n statische vonk, zeg maar) als ik mijn sleutel in het contact steek. Het metaal van de sleutel geleidt dat vrolijk naar mijn hand. Tot voor kort heb ik daar nooit last van gehad.

't Is ook echt alleen als ik de sleutel in het contact steek, als ik daarvoor de auto zelf of iets anders van metaal aanraak, gebeurt er niets.

Hebben meer mensen hier last van, en heeft er iemand enig idee waar dat vandaan kan komen?

Ronnie

Forumguru
De koude (drogere) lucht maakt zowel de auto's als de mensen statisch geladen;
Sleutel in het contact maakt de verbinding tussen de twee polen en er ontstaat een vonkje.
Vroeger had men soms een rubber/metaal strip onder de auto en deze maakte contact met de aarde voor de ontlading.(moest ook helpen tegen wagenziekte)
Als je eerst de auto aanraakt met de (volle) hand, of een beetje krachtiger iets vastpakt van de auto is de ontlading reeds geschied.
Schoenen met lederen (geleidende) zolen wil ook wel helpen.

Roco

Lid
Ja...maar dan krijg je alsnog de klap.
Wat ik vroeger altijd deed, was een metalen sleutel goed vastpakken(knijpen) en daarmee de auto aanraken. De vonk springt over tussen ding en sleutel en jij voelt de vonk niet.
Op de deur had ik (vanwege uitstappen) een plaatje gemaakt en die zat met een 100 k of 1 Mohm weerstand aan het frame.
dan is de vonk ook minder en niet te voelen.(wel eerst de voet buiten op de grond zetten)

MarcoO2

Forumguru
Maar het is echt alleen als ik de sleutel in het slot steek. Als ik zelf eerst de auto aanraak, gebeurt er niets, ook niet als ik schoenen met leren zolen draag. Da's toch raar...

Ronnie

Forumguru
Als je het contactslot aanraakt is dit metaal op metaal, geleidt dus beter.
Je zou hetzelfde effect krijgen wanneer je een blank stukje carosserie aanraakt want de lak is een isolator.

Ronnie

Forumguru
Misschien zit de bedrading niet goed en staat er 12 volt op je contactslot.
:grin:
Van 12 V krijg je echt geen optetter hoor; Je kunt een accu ook rustig bij beide polen vastpakken ......
En op een andere manier kan er ook geen hoogspanning bij het contactslot komen, dan zou het al aan de massa (-) moeten liggen en dan wordt de Can-Bus helemaal gek!

EdK

Forumguru
zout water is de reden , vooral als het nieuwjaarswater is !!
zeer geleidend en schokgevoelig !!!:D

zoooooooo :ot::ot:

Fabia

† In Memoriam
De koude (drogere) lucht maakt zowel de auto's als de mensen statisch geladen;
.

Vooral dat laatste ken ik heel goed. Op een of andere manier zijn mijn vrouw (ja ja) en ik niet goed geladen. Elke keer hebben we een schokje als we elkaar aanraken, kussen :545:. En ga aub nou niet verder denken. Het is best lastig elke keer zo'n tets.
O ja is dit nu ontopic of offtopic :ot: :ahum: ??

MarcoO2

Forumguru
Wat mij betreft ontopic Rudi! ;) Het gaat er tenslotte om dat er een vonk overspringt! :D

Maar Ronnie, ik denk dat jij gelijkt hebt en dat het komt doordat het blank metaal is. En zo hard is het inderdaad niet hoor!

Ik zal morgen als ik bij mijn auto kom ff een kras met de sleutel maken tot ik blank metaal raak, eens kijken of ik dan ook een schok krijg.

EdK

Forumguru
Vooral dat laatste ken ik heel goed. Op een of andere manier zijn mijn vrouw (ja ja) en ik niet goed geladen. Elke keer hebben we een schokje als we elkaar aanraken, kussen :545:. En ga aub nou niet verder denken. Het is best lastig elke keer zo'n tets.
O ja is dit nu ontopic of offtopic :ot: :ahum: ??

Met andere woorden, de vonken vliegen er nog steeds vanaf !! :smiley29:

Octavia_II

Actief lid
Sinds enige tijd krijg ik vaak een electrisch schokje (zo'n statische vonk, zeg maar) als ik mijn sleutel in het contact steek. Het metaal van de sleutel geleidt dat vrolijk naar mijn hand. Tot voor kort heb ik daar nooit last van gehad.

't Is ook echt alleen als ik de sleutel in het contact steek, als ik daarvoor de auto zelf of iets anders van metaal aanraak, gebeurt er niets.

Hebben meer mensen hier last van, en heeft er iemand enig idee waar dat vandaan kan komen?

Toevallig recentelijk nieuwe vloermatten in je Skoda gekocht? (of schoenen) :winkie:

Groet,

Charlie

Ik heb daar namelijk ook wel last van die Statische elektriciteit. In de zomer dan kan ik amper de wagen aanraken of ik heb dan prijs maar in de winter nooit. Ik dacht dat het door het gegalvaniseerd metaal was waar onze skoda word van gemaakt met mijn vorige auto's ford fiesta en mazda 323 nooit last van gehad.

Bothje

Heel gewoon lid
Sinds enige tijd krijg ik vaak een electrisch schokje (zo'n statische vonk, zeg maar) als ik mijn sleutel in het contact steek.
Heb hier ooit ook last van gehad, bij een andere auto.
Het bleek bij mij toen een bepaalde trui te zijn die statisch geladen werd door beweging......
Gaf soms een flinke tetter met vonkjes. :1884:

Bovenaan Onderaan