schokbrekers, of veer

ab-skoda

Nieuw lid
Hallo,
Probleempje opgetreden denk ik met vering schokbrekers. Ik heb geen yota verstand van auto's, is ook mijn 1e auto, Skoda felicia, fantasische auto, rijdt mooi, zuipt wel. De auto staat scheef, linksachter en bonkt wanneer iemand instapt op de bij rijderstoel. Ook iets te merken met het scherp sturen, dan bonkt de auto ook, aantek. op het keuringsrapport; fusee-kogel, aandachtspunt voor vlgnde keuring.
Skoda felicia combi 1998.
In hoeverre wanneer je hier een tijdje mee door rijdt is het gevaarlijk, ik ga de boel wel laten repareren, tzt.
Hoe kan je checken of veer of schokbreker niet ok is.
Oh en nog wat ook, de centr deurvergr. doet het niet meer, zekering is ok.
Wel jammer, auto sinds dik half jaar in bezit en dan t een na het andere.

bedankt voor tips, hulp en uitleg voor zoverre

ab

Desperado

Forumguru
Dat probleem ken ik. Mijn ex zwager heeft het ook gehad. Was een doorgerotte veerschotel.
Gezien je beschrijving zou ik er zeker niet te lang mee doorrijden. Je veroorzaakt er waarschijnlijk alleen maar meer schade mee en het is nog eens levensgevaarlijk ook.

Cordoba

Forumguru
Ik dacht eigenlijk in eerste instantie aan een gebroken veer, maar wat Desperado beschrijft, kan net zo goed de oorzaak zijn. Hier echt zo snel mogelijk iets aan laten doen, de kans is gewoon vrij groot dat in een bocht of bij (noodzakelijk) stevig remmen de auto uitbreekt, en je alle controle verliest, en de auto bijv. gaat rollen (over de kop).

Centrale deurvergrendeling is een luxe ding, veiligheid is het belangrijkste.

The bone collector

Senior Member
Gebroken veer kan, heb ik ook gehad met een Felicia. Met een visuele inspectie kan je al heel veel zien, lekt de schokdemper, is de veer errond gebroken of is de veerschotel doorgeroest (iets wat regelmatig gebeurt bij een Felicia op ouderdom).

Als de auto scheef hangt, moet je daarmee beginnen (en niet meer doorrijden uiteraard). Dat bonken kan ook van de fuseekogel komen (eveneens levensgevaarlijk) of van de draagarmrubbers (veel minder gevaarlijk), maar dan zal je het luide bonken ook vaak horen op oneffen wegdek of bij het oprijden van een borduur of dergelijke.

JJB

Lid
Heb dit met mijn Felicia Combi destijds ook gehad, onderste veerschotel bleek toen afgebroken (doorgeroest). De veer hangt dan los en de auto komt scheef te staan.
Wanneer dat bij jou ook het probleem is zou ik er zeker niet te lang mee doorrijden. Behalve dat het niet lekker rijdt is het ook onveilig: de andere veerschotel wordt dan zwaarder belast en die is waarschijnlijk ook niet nieuw meer...

ab-skoda

Nieuw lid
Laatst hebben we het wiel verwijderd om veer en schokbreker te checken; veer was in orde, schokbreker niets aan te zien. Toch, hij hangt links-achter scheef. Ik las over nivo-regeling, olie bijvullen. Zou de schokbreker kunnen lekken?

We hebben al een aantal maanden de banken eruit, we vervoeren wel eens vaker meubilair. Zou het constant rijden zonder banken effect kunnen hebben? We hebben 'm keer ook zwaar beladen en bestuurder is ook nog s (links dus) 110 kilo.

Fusee kogel was een aantek. op APK rapport, apk, weer in juni.
kogel had slijtage kleiner dan 1,0 mm

pansaebr

Actief lid
Beste ab-skoda,

Neem anders eens een paar foto's en post ze hier, eventueel een houten lat naast het wiel om het verschil tussen beide kanten te tonen ,of hoe de schokbreker er aan toe is. De schokbreker kan ook lekken.
groeten

Bruno

The bone collector

Senior Member
Dat rijden zonder banken en het gewicht van de bestuurder, lijkt me niet echt belangrijk.

De achterste schokdempers zijn bij een Felicia vrij eenvoudig zelf te vervangen (over bijvullen heb ik nooit gehoord), ik geloof dat dat wel de oplossing zal zijn.

Bovenaan Onderaan