Schokbrekers vervangen.1.9 tdi 1z5

chris01

Senior Member
ik merk dat onze octavia uit 2006 voor wat soepel word . als ik over vluchtheuvel rijd hoor ik ook goed de schokbrekers. dat is een wat sissend geluid.
nu denk ik er over om ze zelf te gaan vervangen. ben wel aardig handig, maar kan wel wat tips gebruiken over hoe en wat te doen. welk merk ? en welke juist niet.
wat ik allemaal los moet halen ?
daarna laat ik hem uiteraard uitlijnen.

Spierings

Forumguru
Moet je wel gereedschap voor de veren hebben.. Neem aan dat je dat niet hebt aangezien dat je vraagt hoe het moet.

Is gewoon een kwestie van bovenzijde losschroeven, onderzijde los maken, fuseeklem iets open maken en schokbreker incl veer eruit pakken.

Vervolgens moet je de veer samenknijpen en de moer van de veerpootlager loshalen en de schokbreker is los..

Uitlijnen is niet nodig aangezien je niet aan de afstelling rommelt en de rijhoogte hetzelfde blijft..

Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Of Bilstein dempers

Bijgevoegde handleiding is in het Duits. Hopelijk heb je er wat aan

Bijlagen

• 05.pdf
    433,8 KB · Weergaven: 19
  • 04.pdf
    348,5 KB · Weergaven: 8
  • 03.pdf
    422,4 KB · Weergaven: 7
  • 02.pdf
    417,3 KB · Weergaven: 10
  • 01.pdf
    348,6 KB · Weergaven: 14

chris01

Senior Member
@ertromp , dit ziet er goed uit. duits heb ik vroeger op school gehad, moet hiermee lukken denk ik.
nu nog een goede site vinden voor schokbrekers ( vooral niet te duur ) haha.

achterschokdempers zijn goed op de stoep of op een brug. de voorschokdempers is een iets moeilijker verhaal. Daar zou ik zelf niet aan beginnen als je er totaal geen inzicht in hebt....

Bovenaan Onderaan