Schokbrekers vervangen

pansaebr

Actief lid
Iemand een idee wat het me kost om alle schokbrekers te vervangen van een felicia 1.3MPI combi van 2000 (50kw) versie.
Ik heb 2 jaar terug de achterste vervangen maar 1 begint te lekken ( Staat er nog geen 20d km onder maar ja ) dus voor mij geen schokbrekers meer van het merk magnum.

Groetjes
Bruno
 

pansaebr

Actief lid
Ronnie,

Geen ABS is wel een break , wat bedoel je met een versterkte carrosserie ??

groetjes
Bruno
 

Ronnie

Forumguru
Wanneer de auto ABS in combinatie met een 1.6 of 1.9 TDI motor heeft, wordt de carrosserie versterkt. Maar dit is dus niet het geval......
Voorschokbrekers 1.3: 6U6 413 031 B prijs: € 78,12 incl. per stuk;
Achterschokbreker: 6U9 513 031 B € 67,83 incl. per stuk. (gasdrukdempers speciaal voor combi)
 
Denk ook ergens tussen de 150 en 250 euro.
Ik zou alleen de kosten kwijt zijn voor de aanschaf (via Internet) monteren doe ikzelf wel.
 

pansaebr

Actief lid
Ronnie,

Achteraan zelf vervangen is geen enkel probleem , vooraan zie ik direct niet zitten (heb angst om de uitlijning om zeep te helpen )

Groetjes
Bruno
 

Ronnie

Forumguru
Voor heb je ook een verenspanner nodig...... Aan een nieuwe uitlijning (wanneer je voor ook vervangt) ontkom je inderdaad niet.
 
Hoi,

2 jaar geleden mijn schokbrekers voor laten vervangen door een beun ( koste me 350 eurie) . Omdat het eigenlijk een KL werk is ik had ook geen veer spanner ( heb je echt nodig vroeger wel eens gedaan met een spanband. Is wel goed afgelopen, maar ik had op de Lts wat foto,s gezien wat er gebeurt als ze los klappen. Niet fijn hoor. ) Voor de keuring 2 nieuwe schijfremmen er op gelegd omdat ze trilde. Toen ik mijn auto wilde op bokken zag ik dat een schokbreker erg los zat. Geprobeert die van boven af vast te draaien wat niet lukte. Via via maar veerspanners geleent en eens gekeken wat er loos was. Wat wil nu het geval, de beun hat de metale kupjes verkeer geplaats waar door ik eigenlijk dik 2 jaar al rond reed met een losse schokbreker. De andere kan had hij wel goed gedaan ( ik weet niet of het per ongeuk is gebeurt of dat hij geen zin had om de andere kan weer los te maken). alles los gehaald toch maar nieuwe rubber en lager er in gezet de boel weer gemonteert. Toen ik ging rijden stuurde de wagen weer normaal, ik hoefde niet zo te trekken aan het stuur. van de week even laten uit lijnen en hij kan naar de keuring.
Tips: zorg dat je van te voren 2 a 3 dagen de boel flink in spuit met Ammal of zo iets dat de bouten en de veer poort lekker vlot los komt.
Groetjes edje
 

pansaebr

Actief lid
Ronnie,
een verenspanner heb ik, hoe de schokbrekers losnemen ??
De nieuwe schokbrekers zijn besteld ( voor + achter ) .
Waar op letten ???
 

Ronnie

Forumguru
Zijn verder geen moeilijke zaken te verwachten; 2 moeren bovenin de veerpoothouder(binnenscherm) losdraaien, klembout onderin bij de fusee losdraaien, poot uitnemen en verenspanner erop zetten, aandraaien tot de veer speling krijgt. Daarna de bovenste moer op de schokbrekerglijstang
losdraaien en dan kun je alles er in volgorde afnemen (let vooral op de volgorde!!).Bij het monteren van de veer moet je even erop letten dat de uiteinden boven en onder goed in de schotels zitten.
 

Bijlagen

  • Veerpoot_01 Mar. 23 20.46.jpg
    Veerpoot_01 Mar. 23 20.46.jpg
    46,4 KB · Weergaven: 78
  • Achterschokbreker_03 Mar. 23 21.13.jpg
    Achterschokbreker_03 Mar. 23 21.13.jpg
    42 KB · Weergaven: 64
De beun had kup 8 en cup 15 omgedraait waardoor de vering eigenlijk veerde op een puntje van de onderste kup.

Het is ongeveer een uurtje werk voor de voorkant. valt dus eigenlijk wel mee. Het is ( vond ik ) eng omdat je weet dat er veel spanning op de veren staat.

Suc6.

Edje
 
Ik heb zelf mijn vorige Felicia en Favorit verlaagd en toen ik ze wegbracht om de uitlijning te controleren , constateerden we dat de uitlijning nog goed was.
Alles losgehad , maar niets verdraaid aan stuurkogels of zo iets.
Ik doe namelijk bijna alles zelf aan de auto, indien noodzakelijk zelfs de koppakking( ook al een keer gedaan)
en dat voor een niet auto monteur
 

pansaebr

Actief lid
Beste,

Gisteren de schokbrekers vervangen in 2u20 ( voor + achter )
Achterste scghokbrekers zonder problemen kunnen vervangen vooraan zaten de schroeven muurvast nadat ze flink behandeld waren met kruipolie en een paar tikken van de hamer kwamen ze los. Nu van de week de afregeling van de lichten controleren de wegligging is weer stukken beter.
Bedankt voor alle goede tips en tekeningen.
Groetjes
 

Ronnie

Forumguru
Mooi dat het gelukt is! Misschien toch eens over een luchtsleutel(plof) nadenken...... heb ik ook, een wereld van verschil!
Bedankt voor de feedback!
 

pansaebr

Actief lid
Ronnie,
met een luchtsleutel uitgevoerd schroeven vooraan zaten vastgeroest waren nog de orginele schokbrekers waar de auto 11jaar geleden de fabriek mee verlaten heeft, wagen heeft ondertussen een 118dkm afgelegd.terwijl hij op de brug stond opgemerkt dat de leidingen onderaan beginnen te roesten . is voor 2de helft van mei om te behandelen.
Van de zomer de rest van de wagen de kleine roestvlekken te behandelen, zodat ik nog een paar jaar kan van genieten van deze wagen.
 
Bovenaan Onderaan