Dat hing bij mij af van de km stand... en de combi met andere werkzaamheden daar.
Bij aankoop van mijn 5,5 jarige auto waren die gele schuimpjes (aanslagrubbers) bij 1,5 ton gescheurd. Die waren bij Autodoc nog geen €10 per stuk. Door te late levering heb ik toch een Monroe hoezen/aanslagrubber set moeten kopen via de reguliere handel a €30. Vervangen heb ik gelijk laten doen icm hulpveren en nieuwe remblokjes in PL, dus lage arbeidskosten.
Maar het is niet zoveel werk aan de achterkant omdat de veer daar niet om de schokbreker zit. Ik schat een 1 - 1,5 uur werk.
Nu zit ik op 3,1 ton en zijn die schokbrekers nog in orde.
Het is een overweging om het zo te laten in NL; als dan de schokbrekers eerder kapot gaan omdat ze niet meer beschermd zijn door de hoezen dan is dat pech. Achter zijn de schokbrekers tussen de €35 en €75 per stuk en met nieuwe hoezen wil je misschien dan ook gelijk nieuwe stevigere veren of hulpveren laten monteren.
Dat heb ik zo aan de voorkant laten doen. De schokbrekers waren daar nog goed, maar ik was de slappe veren zat. Voor €200 kocht ik nieuwe gewone Bilstein schokbrekers met Eibach veren. Voor is (de)montage veel meer werk en ben je meer kwijt aan arbeidsuren.
Ik zou gewoon zo doorrijden. Ik vond het geluid op een hobbelige weg wat vreemd en kwam er zo achter dat de hoezen rammelden. Evt. de hoezen op een andere manier hoger hangen, typ rap door een gesmolten gaatje in de hoes...., metalen draadje.... en hopen dat ze niet rammelen en de schokbreker toch nog wat beschermen.....? De hoes een ribbel hoger zetten op het rubber door de -nu onderste- ribbel in de hoes te proppen??
Ik vind €600 wel prijzig voor de achterkant; voor de voorkant nieuwe Monroe brekers en veren zou ik bij bijna 3 jaar geleden bij bandenboer De Sprint €630 kwijt zijn. Excl. uitlijnen, hoezen, schotels e.d.