schokdemper geluid

VEEJAY

Forumguru
Heren,

Als ik 's ochtend vroeg wegrij dan hoor ik een krakend geleid van de schokbrekers als ik over drempels heen ga. Na een tijdje rijden is het volgens mij weg. Is dit normaal?

Volgens mij niet. Ik heb dit wel eens met een oudere auto meegemaakt en daarvan waren de schokdempers versleten. Zal dit bij jouw niet het geval zijn maar even naar de garage kan geen kwaad lijkt me.

Dutch4x4

Senior Member
Nu al kraakjes?

Ja, wel met de gare schokdempers die deze middag zijn afgevoerd, maar weer helemaal stil en vooral stevig maar toch nog redelijk comfortabel met de nieuwe verstelbare Koni's die er nu onder zitten.

Maar goed, de oude standaarddempers bléven piepen en kraken, ook als de hydrauliek was opgewarmd, zeg maar. Die waren echt op: de inslag deed zowat niks meer (dat voelt hard, hoor!) terwijl de uitslag juist te overdadig was geworden (dus da's hotseknotsen over hobbels). Dus als de demping verder wel goed functioneert, is het misschien gewoon wel nieuwigheid.

En anders meteen de stereo vol aan. Je hebt toch niet voor niets een subwoofer achterin. Zet 'm dan ook aan! /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/wink.gif

VEEJAY

Forumguru
jha, ik breng mijn vriendin regelmatig 's ochtends naar haar werk, ik denk niet dat ze blij is met jouw advies ;)

Ik heb erop gelet en het is echt alleen maar 's ochtends..

`"Mijn" octavia had dat ook, vandaag eerste service beurtje en nu is het kraken weg.
Wel kreeg ik de opmerking dat de hoofdmonteur vandaag bij PON was voor een overleg onder andere hier over. Hij belt me morgen op, het was iets met andere olie? Zodra ik meer weet meld ik me hier weer even.

@Veejay, hier exact hetzelfde probleem, 's ochtends bij wegrijden kraakt er e.e.a. en verdwijnt voor een groot deel na verloop van tijd. Met kou is het overigens nog erger. Auto moet binnenkort een kleine beurt hebben en zal het aankaarten. Ik heb zelf het idee dat het bepaalde scharnier punten van de wiel ophanging zijn.

sunnyboy

Senior Member
Ik heb daar meen ik in een ander draadje al over gelezen.
Volgens mij bij kraakjes en piepjes o.i.d.
M.i. is het de wielophanging die kraakt. Of de kunststof veerpootschotels.
Bij mij kraakt het ook aan de voorkant.
Ook de portierrubbers kraken en er rammelt wat aan de linkerkant van het dahboard.
Aangezien het bedrijf waar wij de auto hebben gekocht z'n dealerschap van Skoda kwijt is moet ik een afspraak met een andere dealer gaan maken.
En zoveel vrije tijd heb ik niet.

aLo

Nieuw lid
Ook ik heb "last" van een krakend geluid bij de eerste twee drempels die ik s'ochtend tegenkom.

Belletje afgelopen vrijdag gehad. Ze gaan nu nieuwe rubbers bestellen. Het geluid komt doordat bij diep inveren de rubbers waar de schokdemper aan vast zitten elkaar aan de binnenkant raken. Ik zal de ervaringen hier weer posten natuurlijk.

LenK

Forumguru
Vorige week bij een dealer geweest. Heb ook de krakende vering gemeld. Alleen: de monteur was wezen rijden en had niks gehoord. Zeker watjes in zijn oren gehad.
Het is nu met de hogere temperatuur wel minder dan een paar weken geleden, maar het is toch nog duidelijk hoorbaar. Ze hadden geen zin in de reparatie denk ik, maar ik kom er ongetwijfeld op terug tzt.
Heeft iemand een idee of doorrijden tot extra slijtage of beschadiging van iets kan leiden?

Bovenaan Onderaan