Schokdemper hoes achter vervangen

ArjanGr

Senior Member
De schokdemper hoes, nouja eigenlijk het stootrubber is al enige tijd gescheurd rechtsachter. Met goed schoonmaken en ducktape heb ik t nog bijna 2 jaar kunnen rekken. Maar wil m nu toch wel vervangen. Ik heb de onderdelen al in huis. Nu nog tijd vinden om eraan te beginnen.
Heeft iemand een HowToChange handleiding toevallig? Mijn Haynes werkplaatshandboek beschrijft alleen het compleet vervangen van de schokdemper.

De specifieke vraag: moet ik de bout waarmee de schokdemper onderaan aan het chasie zit loshalen en dus vervangen?

Alvast dank voor reacties
Model 2006, BME (hatchback)

Bakkertje

Forumguru
Zit de schokdemper niet gewoon los naast de veer?
In dat geval is het een kwestie van onder en boven loshalen van de bouten en dan pak je de schokdemper er zo tussenuit.

De bout hoef je niet te vervangen.

Kijk ook even naar:

ArjanGr

Senior Member
Bedankt Bakkertje! Demper zit idd los naast de veer. Duidelijk filmpje. Ik hoop alleen dat die bout onderaan los wil. Zit natuurlijk al ruim 10 jaar vast. Zal wel effe goed inspuiten met wd40.

Gewoon goed heet stoken; brander erop. Dan wil elke bout doorgaans wel los.. vooral als er fabriek af locktide op zit. Voor dergelijke boutjes werkt een creme brulee brander goed; mooie kleine punt vlam..

En als je hem wil vervangen wel even naar de specs van de bout kijken..
Kan best zijn dat het een 10.9 stalen bout en moer is.. uiteraard kun je ook bij de dealer origineel spare parts bestellen..

Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Graag gedaan hoor, heb het ooit bij mijn Passat uit 1998 gedaan en dat was in 2006, ging gewoon met een ratel en dop los (en weer vast natuurlijk).
Het is zo gebeurd en niet heel spannend, aan de voorzijde is een heel ander verhaal ..

Overigens zou ik, als de boel toch los ligt, de schokdempers ook vervangen, volgens mij vallen de kosten daarvan reuze mee.

ArjanGr

Senior Member
Mn auto heeft ondertussen al 2 ton gelopen(benzine). Wil er dus nie meer dan nodig onderhoud aan plegen.

Bakkertje

Forumguru
Dat kan uiteraard, een monroe schokbreker kost je 40 tientjes per kant en brengt je niet alleen meer comfort maar ook een stukje veiligheid. http://www.autodoc.nl/monroe/7435685?gadw=1&gclid=CJGrurWOkNECFSEG0wod-CUP3Q
Maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf bekijken (ligt er natuurlijk ook aan hoelang je de auto wilt blijven rijden). Als het weer wat beter wordt ga ik ook met onze new Beetle aan de slag (auto uit 99) maar die heeft ook nog geen 130 dkm gelopen. Maar die is verder helemaal in orde op de schokbrekers en remmen rondom na. Ik weet dat ik daarvoor zo'n 400 euro kwijt ben en een zaterdag sleutelen, maar dan is ie wel weer helemaal veilig op weg. En die auto levert niets meer op en rijden we dan ook helemaal op ..

Mn auto heeft ondertussen al 2 ton gelopen(benzine). Wil er dus nie meer dan nodig onderhoud aan plegen.
Daar is niets mis mee; nogmaals; houd rekening met de sterkte van de bout.
In dit geval word de bout zijdelings belast.

Als je bijv langs de Hubo gaat ofzo en je krijgt een pisbakstaal 4.3 boutje dan kan deze breken na verloop van tijd.. gebruik geen RVS bout; A2-70 is dan waarschijnlijk wat je in je handen gedrukt krijgt welke zwakker is dan 8.8 staal.

Dus kijk even wat er op de kop van de bout / moer staat;

strengths.gif

Bovenaan Onderaan