Schokdempers achter vervangen

marx-7

Senior Member
Nu was ik de laatste tijd aan het twijfelen geslagen met de huidige benzineprijzen en ben gaan zoeken naar een diesel. Kwam al snel tot de conclusie dat het vervangen van mijn Octavia met mijn budget alleen diesels te koop waren met astronomische kilometerstanden of ze stonden bij bedrijven die ik niet vertrouwde.

Dus ik ga mijn Octavia station wat tlc geven zodat hij er weer een tijd tegen aan kan want hij bevalt me na 4 jaar nog steeds erg goed. Allereerst ga ik 2 apk aandachtspunten aanpakken en eerst de schokdempers aan de achterkant. Vervangen lijkt simpel dus daar maak ik me niet druk om maar bij navraag bij de Brezan kwamen die aan een prijs van 185 euro de 2 voor Monroes. Na wat rondzoeken op internet kwam ik ze ook een stuk goedkoper tegen en zelfs verschillende types.

Nu neig ik toch naar die van de Brezan want: 99,9% zeker dat ik de goede heb eb zo niet snel terug gebracht en geruild. Met die van Winparts.nl ben ik daar niet zeker van want zit er nu verschil in die dingen?

Marc

darkprojectx

Forumguru
misschien handig als je even vermeld wat de verschillen dan zijn die je schijnbaar hebt opgemerkt.
Wat ik me kan bedenken is dat de motoruitvoering van de auto ermee te maken heeft, of 4x4, of juist weer harde korte demping of zachte lange demping.
Als je echt twijfeld haal je ze toch gewoon bij de dealer?
2 dempers los zullen echt niet zo eng duur zijn. Er zijn zoooooooooooooooooooooo veel vervangende dempers te krijgen..

marx-7

Senior Member
Bij winparts vul je je kenteken in dus de gegevens zijn bekend. maar bij de dealer informeren kan ik inderdaad ook even doen maar ik kan me niet voorstellen dat ze daar goedkoper zijn.

Bakkertje

Forumguru
Niet alles is schrikbarend duur bij de dealers. Ik heb me wel eens verbaasd over prijzen van onderdelen waarvan ik dacht dat ze achterlijk duur zouden zijn en uiteindelijk heel goed betaalbaar waren.

The bone collector

Senior Member
Zit wel degelijk een verschil in, met Monroes zit je wel safe denk ik. Of neem de standaard schokdempers als je daar tevreden van was, denk niet dat het zoveel meer gaat kosten dan die 185 euro bij de dealer.

marx-7

Senior Member
Niet alles is schrikbarend duur bij de dealers. Ik heb me wel eens verbaasd over prijzen van onderdelen waarvan ik dacht dat ze achterlijk duur zouden zijn en uiteindelijk heel goed betaalbaar waren.

Ja dus wel!

Ben net terug van de Skoda dealer en de schokbrekers die zij aanboden waren inclusief BTW bijna 30 euro duurder dan de Monroe schokbrekers bij de automaterialen boer. Men wist niet eens hoeveel levertijd er op zat....

Heb ze bij de Brezan besteld en kan ze morgenvroeg oppikken en knoop ik ze meteen er onder.

marx-7

Senior Member
Zit wel degelijk een verschil in, met Monroes zit je wel safe denk ik. Of neem de standaard schokdempers als je daar tevreden van was, denk niet dat het zoveel meer gaat kosten dan die 185 euro bij de dealer.

die 185 was bij de Brezan, bij de dealer ging ik dik boven de 200 euro uit komen

marx-7

Senior Member
Vanmorgen de schokbrekers opgehaald, om 10 uur begonnen en om 11 uur zaten ze eronder, stelde geen r**t voor. Zijn alles bij elkaar 3 bouten en het hele gevaarte valt eronder uit:cool:.

Maar een wereld van verschil zeg. Na het nemen van een drempel staat de achterkant meteen stil ipv nog 2 keer door te deinen. Me (en de octavia ook) happy.

Nu nog een fuseekogeltje vervangen, distrubutie laten doen en hij kan er weer een hele tijd tegen.

Is er trouwens iets bekend van de betrouwbaarheid van deze 1.6 motoren? Mijne heeft nu 220.000 kilometer gelopen, hoef maar een half litertje olie bij te vullen elke 10.000 kilometer en heb helemaal niet het gevoel dat deze motor "minder" wordt. Hij loopt nog steeds rustig en goed.

Bovenaan Onderaan