Schokken bij hard remmen.

Bas Jansen

Senior Member
Vandaag een vervelend probleempje geconstateerd bij de station.
Moest even iets harder remmen dan normaal en hoorde een rammelend en schokkend geluid.
Ik had het idee dat de rem vastsloeg oid.
Ook het abs lampje ging later aan en bleef branden.
Na de auto later opnieuw gestart te hebben bleef het lampje uit.

Ben even langs de garage geweest met de vraag wat het kan zijn.
Heeft even snel naar de remmen gekeken, remblokken (vernieuwd bij aanschaf) en vloeistof waren het niet dus waarschijnlijk de abs ring.
Nu is mijn vraag, kan dit kloppen en weet iemand ongeveer de kosten voor het vervangen hiervan?

Spierings

Forumguru
ABS ring is van metaal, daar kan niks mee gebeuren. Kan zijn dat er vuil bij zit..

Wat voor storing zat erin, anders is het gokken..

Joske

Forumguru
kan een tijdelijke storing op het ABS systeem geweest zijn denk ik dan. Maar zoals reeds gezegd, meten is weten. Welke storingen waren opgeslagen?

Bas Jansen

Senior Member
Ja dat is even een vraag dat durf ik niet te zeggen.
Hij moet nog uitgelezen worden.

Moet er wel bijzeggen dat ik het ook voelde in het rempedaal het schokken.

Maar zonder foutcode is het moeilijk te zeggen dus begrijp ik.

Paar maanden terug ook een soortgelijk iets meegemaakt nu ik terug denk, maar dat verweet ik aan een slecht wegdek.
Zou wellicht met elkaar in verband kunnen staan.

Antera

Donateur
Schokken is duidelijk je ABS die ingrijpt. Reden van blijven branden is alleen te achterhalen door uit te lezen wanneer het lampje brand. Dus mocht hij weer branden zou je dus meteen even de garage of een forum lid moeten opzoeken met draaiende motor om ff te checken

Bas Jansen

Senior Member
@Joske
Moet je heel eerlijk zeggen van wel.
Maar de combinatie met het geluid en een glijdende auto deed mij wel vermoeden dat er iets aan de hand zou kunnen zijn.

Joske

Forumguru
had zo al een vermoeden aan je reactie te lezen ;)

maar dat neemt niet weg dat er geen lampje mag blijven branden natuurlijk!

Bas Jansen

Senior Member
Ik had eigenlijk meer het idee dat de abs juist niet functioneerde, gezien de combinatie van gebeurtenissen.
Meer het gevoel dat de boel juist blokkeerde.

Zal zodra ik foitcodes weet deze plaatsen voor meer duidelijkheid!

Cordoba

Forumguru
Als er echt een fout is geweest, is die nog een poosje in het geheugen van de ECU aanwezig (ik dacht iets van 50 starts), en kun je dus alsnog uitlezen. Je kunt ook even kijken om te rijden en zien of je de fout opnieuw kunt opwekken door op een veilige plek (met niet al te hoge snelheid) vol in de remmen te gaan, en zorgen dat de ABS in moet grijpen (dus vol doortrappen, tot 'm voelt kloppen in het rempedaal). Let hierbij op (geen) verkeer achter je dat hier niet op rekent, en dat je ruimte hebt als de auto gaat schuiven of uit wil breken.

Bas Jansen

Senior Member
Wat blijkt mijn broer had zijn vag kastje nog.
Had er even niet hij stil gestaan.
Net even langs geweest en auto uitgelezen.
3 foutmeldingen.

17978 startonderbreker
41792 no data
29859 no data

Niets wat wijst op iets met abs oid zo te zien.
Ook geprobeert het te repoduceren maar dat lukte het niet.
Verwacht dus een vocht of vuil probleem.

Bovenaan Onderaan