Schokken dsg bij wegrijden

76sgxk

Nieuw lid
Hallo heb sinds kort een octavia 2, dsg, 1.2 liter. Bij het wegrijden schokt de dsg een paar keer over. Dus schokt de auto bij het wegrijden, ongeveer 2a3 schokjes. Eerst deed hij het alleen na lange afstanden te hebben gereden nu ook als hij koud is. Weer iemand wat de oorzaak kan zijn ? 112000km op de teller
 

Rosinfield

† In Memoriam
Klinkt als versleten koppelingsplaat. Misschien veel mee file gereden. Dat krijgt een van de platen het behoorlijk te verduren omdat er nauwelijks sprake is van een 1e versnelling. Dat en om wat later te laten opschakelen (in D) zijn redenen waarom men de software van de bak vaak laat optimaliseren. De dealer kan vaststellen in hoeverre plaat slijtage hier het probleem is
 

CDK

Forumguru
Testen van de DSG 7 kan je natuurlijk ook zelf, je kan dan het beste tijdens het rijden even handmatig de 4e versnelling selecteren, de 4e versnelling maakt namelijk gebruik van de 2e koppeling en dat is de koppeling die het meest te lijden heeft. Duw de pook al rijdend vanuit de D stand handmatig naar rechts en geef rustig gas, vanaf ongeveer 1700rpm moet je dan vol accelereren maar NIET de kickdown intrappen, dus NIET door de klikstand in je gaspedaal!! Let hierbij goed op je toerenteller, als je deze ineens omhoog ziet schieten en vervolgens weer terug ziet zakken dan is het tijd om je beurs te trekken voor een nieuwe koppeling :jaja:
 
Laatst bewerkt:

76sgxk

Nieuw lid
Hallo dank voor jullie snelle reactie ! @Corné de Kluijver dus vanuit stilstand in de 4e versnelling langzaam optrekken tot 1700 toeren en dan versneld doortrekken ? Zouden jullie deze reparatie bij een skodadealer laten doen of bij een dsg specialist ?
 

Canon-Eye

Forumguru
Zouden jullie deze reparatie bij een skodadealer laten doen of bij een dsg specialist ?
Ik zou naar een dsg-goeroe gaan, die kan meteen de software van de bak voor je aanpassen (en omdat je er toch bent, krijg je daar misschien nog wat korting op ook).

De dealer stuurt 'm daar vermoedelijk ook naartoe trouwens - moeten er opeens twéé bedrijven aan verdienen...
 

Rosinfield

† In Memoriam
ik denk niet vanuit stilstand, maar rijdend op enige snelheid (rond 4e versnelling) handmatig in 4 houden/zetten en dan naar 1700 toeren gaan en dan vol gas
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

andrehj

Forumguru
dus vanuit stilstand in de 4e versnelling langzaam optrekken tot 1700 toeren en dan versneld doortrekken
Knappe jongen als je dat lukt...
Nee, zoals al gezegd, even naar een rustig weggetje en daar accelereren tot 40 km/h. Dan staat ie wel in de vier. Nu pook opzij en gasgeven tot de kickdown. Kijken of toerenteller en snelheidsmeter gelijk op gaan.
Beter nog: Een kind/vrouw meenemen in de auto en die even een filmpje van de klokkenwinkel laten maken. Kun je het later rustig terugkijken (en uploaden naar Youtube, zodat wij ook mee kunnen kijken).
 

76sgxk

Nieuw lid
Hallo allemaal gisteren nog even geprobeerd, maar stevig doortrekken vanuit de 4 gaat prima toerenteller en snelheid lopen evenredig op. Zou het schokken nog een andere oorzaak kunnen hebben ? Heb even geprobeerd vanuit stilstand vol op te trekken, dan schokt hij ook een paar kaar maar tevens gaat de ASR regeling werken dus dan koppel genoeg ?
 

CDK

Forumguru
stevig doortrekken vanuit de 4 gaat prima toerenteller en snelheid lopen evenredig op. Zou het schokken nog een andere oorzaak kunnen hebben ? Heb even geprobeerd vanuit stilstand vol op te trekken, dan schokt hij ook een paar kaar maar tevens gaat de ASR regeling werken dus dan koppel genoeg ?

Met optrekken vanuit stilstand kan je niet testen en de motor heeft altijd koppel ook als je koppeling versleten is.....
De schokken die je voelt zou ook zomaar een mechatronic probleem kunnen zijn.
Als je het hinderlijk vind en het niet vertrouwd kan je beter een expert raadplegen.
 
Bovenaan Onderaan