Schokken/ inhouden Octavia III 1.2 tsi

Hans64

Lid
Ik ben Hans en heb een octacia 3 uit 2013 gekocht. Ik rij er nu 2 weken mee en merk dat de motor wat schokt/ hapert bij het optrekken. Ook als ik met constante snelheid rij, schokt en hokt hij.
Is dit een bekend probleem bij de 1.2 tsi en heeft iemand daar ook last van en hoe is het opgelost?
Ik hoor t graag, zodat ik wat actie kan ondernemen naar de verkoper.

ertromp

Forumguru
Een ketting heeft de O3 1.2. TSI niet dus daar geen probleem te verwachten.
De eerste serie waar jij er zo gezien het bouwjaar 1 van hebt hadden nog wel eens problemen met bobines / bougies
Best is inderdaad uitlezen

Joh@n

Forumguru
@ertromp geen ketting? Het is toch hetzelfde blok als in een Golf 6 uit 2011? Die van mij had gewoon een ketting destijds, hoop gedoe mee gehad toen. Overigens ook met schokken/inhouden, zou zomaar kunnen dat je bougiekabels zijn aangevreten. Alleen uit het Haagse....daar komen die beesten niet voor.

oco1979

Forumguru
hebt twee soorten 1.2 TSI :

die met 1197cc is distributieriem (O3)
bj 2013 - heden
kleppen 16V vermogen 63 - 81 Kw

die met 1198cc is ketting(02)
bj 2010-2013
kleppen 8V vermogen 77kw

even opgezocht.

dvdlely

Forumguru
Een ketting heeft de O3 1.2. TSI niet dus daar geen probleem te verwachten.
De eerste serie waar jij er zo gezien het bouwjaar 1 van hebt hadden nog wel eens problemen met bobines / bougies
Best is inderdaad uitlezen

Klopt. Ik had j.l. met mijn 1.2 TSI ook dat ie ging hokken en inhield. Hij gaf ook melding op het dashboard (uitlaatgassen iets.. ). Bleek dat mijn bougie van Cilinder 1 aan de bovenkant en onderkant deels was afgebroken (WTF).

Hans64

Lid
de bobine van cilinder 3 en bougies zijn vervangen. Geen duidelijke verbetering. Daarna: uitlezen gaf een duidelijk groot verschil bij "verkeerde verbrandingen" (zie bijlage). Terug bij garage geweest en na onderzoek bleek de inlaat sterk vervuild (zie foto's) en na schoonmaak lijkt alles weer ok.

Bijlagen

• IMG_20180818_145938 (002).jpg
    IMG_20180818_145938 (002).jpg
    1,3 MB · Weergaven: 97
  • inlaattsivuil (002).jpg
    inlaattsivuil (002).jpg
    1,3 MB · Weergaven: 114
  • inlaattsischoon (002).jpg
    inlaattsischoon (002).jpg
    1,2 MB · Weergaven: 98

Hans64

Lid
Ja, het viel onder de garantie en alles netjes afgehandeld.
Er staat nu 192.000 op de teller.
De motor loopt nu heel netjes. Geen klachten meer gelukkig.
Dank oco1979 voor de link.

Bovenaan Onderaan