Schokkend accelereren

Dag,

Sinds afgelopen dinsdag schokt onze O2 bij het accelereren. Ik merkte het het eerst bij rijden in nat weer, bij accelereren vanaf 80kmh bij ongeveer 2500tpm, maar omdat het wegdek behoorlijk nat was gaf ik daar de schuld in eerste instantie aan. Vandaag echter bij compleet droge omstandigheden hetzelfde euvel en inmiddels ook bij het wegrijden bij een verkeerslicht. Het gevoel is alsof de auto iets inhoudt en daarna weer vol vermogen krijgt. Bij constante snelheid en toeren geen probleem.

Ik vraag me af wat dit zou kunnen zijn, iemand soortgelijke ervaringen?
 

Stakie75

Senior Member
Ik merk al een tijdje hetzelfde. Heb een O2 Combi TSI Greentech, 122PK. Pas nog een beurt gehad, maar ze hebben niks kunnen vinden toen.

Afgelopen weekend voor het eerst met vouwwagen erachter gereden en toen leek het nog erger.
Ben benieuwd naar andere reacties en oplossingen.
Ga in augustus 3 weken naar Toscane en hoop dan toch dat het weg is, lees opgelost is.
 

Cordoba

Forumguru
Er zijn meerdere mogelijke oorzaken:
  • als het motortoerental gelijkt schokt met de snelheid is de koppeling in orde, gaat het schokken van het motortoerental niet gelijk met de snelheid dan zit het probleem in de koppeling
  • als motortoerental en snelheid gelijk opgaan, maar schokkend accelereren, en dan met name onder iets lastiger omstandigheden (flauwe bocht, helling enz.) dan zou ik het als eerste in één van de homokineten gaan zoeken.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Is het ontsteking systeem in orde? Bougies, kabels en bobine. Foutcodegeheugen uit laten lezen geeft mogelijk nog een aanwijzing.
Brandstof systeem controleren, pompdruk en regelaar of een slechte injector mogelijk.
Turbo wastegate klep bediening in orde?
Als dat allemaal in orde is dan pas aan de echte dure onderdelen denken zoals een koppeling.
 

Stakie75

Senior Member
Zal het eens voorleggen aan de garage, of het koppeling kan zijn en of we die dan gaan vervangen? Anderhalve maand geleden bij beurt geen enkele foutmelding.
Moet er nog tot december mee doen, daarna een nieuwe O3 combi.

Eerst de hagelschade laten fixen, heb ruim meer dan 100 deukjes in dak & motorkap. Noodweer in ZO Brabant afgelopen donderdag, maar kom nog goed weg als ik zo om me heen kijk.

Zoals ik al aangaf, moet er nog 6 mnd in rijden, maar dit zijn er teveel om niet te repareren.
 
Dank voor de reacties! @Cordoba, ik merk het inderdaad voornamelijk in flauwe bochten en optrekken bij een lichte helling. Bougies of andere onderdelen van de ontsteking zou ook nog mogelijk kunnen zijn, hij maakte gisteren ook wel (eenmalig en kortdurend) een vreemd ploffend geluid bij hellend wegrijden. Zie mezelf geen diagnose stellen, morgen maar even contact met de verkoper zoeken.
 
Inmiddels voor as donderdag een afspraak gemaakt bij Eric Boom in Hilversum, die ook de garantie afhandeling vanuit Bosch Car Service kan verzorgen. Benieuwd naar de bevindingen, het euvel begint zich steeds meer te manifesteren.
 

reeseend

Forumguru
Vocht op de ontstekingsonderdelen lijkt mij de boosdoener in deze. Misschien zijn de bougiekabels aan het doorslaan door het vocht.
 

Joske

Forumguru
Mij lijkt het ook eerder ontstekings gerelateerd dan de koppeling.. Uitlezen moet zinvol zijn.
 
Ja, werd aan het eind van de middag gebeld. De bougiekabels slaan door, moeten vervangen worden.

Wordt me geadviseerd om ook meteen de bougies mee te nemen, die hadden eigenlijk bij de 120K beurt al vervangen moeten zijn. Is kennelijk door de leasemij niet goedgekeurd voor de laatste beurt tijdens het leasecontract, heb de Octavia bij 133K van Leaseplan overgenomen. Nu dus maar de vervanging van de bougies proberen te claimen bij de garantie, hoewel dit een 'verbruiks'onderdeel betreft en ze het in principe niet willen vergoeden.
 

Cordoba

Forumguru
Bougies is wel een punt van 'achterstallig onderhoud' wat je niet zo maar kunt constateren, en de ervaring leert dat bij niet vervangen van de bougies op het voorgeschreven moment, je dan vaak na pakweg 15.000 km de problemen krijgt.
 

ertromp

Forumguru
Bougies is inderdaad een belangrijk punt op het TSI CAXA blok
Heb zelf de bougies al bij 65K vervangen en dat vond ik toen al merkbaar
Goede NGK kopen en het scheelt je enorm tov de garage als je het zelf doet
 
Bougies is inderdaad een belangrijk punt op het TSI CAXA blok
Heb zelf de bougies al bij 65K vervangen en dat vond ik toen al merkbaar
Goede NGK kopen en het scheelt je enorm tov de garage als je het zelf doet

Ik zal eens vragen wat ze bij Eric Boom gebruiken. Kosten voor vervangen van de bougies zijn 119 euro... Gouden uitvoering zeker! ;)
 
Welke bougies erin zitten, heb ik uiteindelijk niet meer gevraagd. Die 119 euro is conform de Skoda onderhoudsprijslijst. Gisteren de auto opgehaald, het schokken is in ieder geval verdwenen. Nu nog maar gaan declareren bij de garantie maatschappij...
 

Cordoba

Forumguru
Ik zal eens vragen wat ze bij Eric Boom gebruiken. Kosten voor vervangen van de bougies zijn 119 euro... Gouden uitvoering zeker! ;)

Bij sommige blokken zijn met name de bougies van cilinder 2 en 3 zeer moeilijk bereikbaar. Bij mijn vorige auto (Seat Cordoba met AFT-blok) was er zelfs een speciale tool om de bougies te wisselen, doordat deze verscholen zaten onder de variabele venturi.

Destijds een eigenwijze garage die oordeelde dat vervangen van de bougies niet nodig was, ondanks de voorschriften, en zo'n 10-12000 km later had ik allerlei vreemde klachten (afslaan van de motor) die uiteindelijk veroorzaakt werden door versleten bougies.
 

ertromp

Forumguru
Op het 1.4TSI CAXA blok heb ik de volgende bougies gebruikt:

NGK PZFR6R
Elektrodeafstand 0,9mm

Kosten per bougie zijn rond de €12,-

Aanhaalmoment voor montage is 30Nm

Bij CAXA blok een klus die je goed zelf kunt doen
Ook eerst de demontage van de bobines stelt weinig voor
 
Bij het indienen van de claim bij de garantie maatschappij zag ik in de meegekregen onderhoudshistorie dat niet alleen de bougies niet waren vervangen bij de 120K beurt, maar ook het interieurfilter, brandstoffilter en luchtfilter zijn niet vervangen. Dit meteen ook geclaimd. Zojuist reactie gekregen. Het luchtfilter was bij 90K vervangen, voor de overige zaken wordt dit gewoon vergoed door ofwel de garantie ofwel LeasePlan als verkoper.
 
Bovenaan Onderaan