Schokkende automaat

SkodaMan

Actief lid
Mijn O2 2.0FSI 6-aut. moet naar de garage /forum/images/graemlins/frown.gif. Moet ik hem een hele dag missen, snik. De automatische versnellingsbak (niet DSG) schokt nogal bij het overschakelen van 1 naar 2 en van 2 naar 3. Er komt een nieuw kleppenblok (?) en elektronica in.
Heeft iemand hier ervaring mee?

higgy

Forumguru
(laat ik nou niet eens geweten hebben dat je ook een gewone automaat kon bestellen, ik dacht dat je altijd een DSG-bak kreeg!) /forum/images/graemlins/blush.gif

SkodaMan

Actief lid
De diesels krijgen een dsg bak vanwege het hoge koppel. Een benzine versie krijgt een klassieke 6-bak met hydraulische koppelomvormer. Da's eigenlijk jammer want de dsg bak is zuiniger, schakelt vloeiender en kan afremmen op de motor. Waarschijnlijk zullen alle automaten in de Volkswagen groep straks een dsg automaten krijgen.

Pim

Lid
hmmm, sterke benzineversies 2.0turbo, V6 in de Golf, A3 en TT krijgen ook DSG
Zou dus ook een RS met DSG moeten (kunnen)komen

SkodaMan

Actief lid
Jammergenoeg zien veel mensen het met de hand schakelen als "sportief" terwijl je met een automaat domweg sneller bent. Nederland heeft onterecht last van het DAF syndroom. Automaten worden geassocieerd met gehandicapten en bejaarden terwijl je met een moderne automaat heel sportief kan rijden.

Vooral de DSG automaat met z'n twee versnellingsbakken (één voor de even en één voor de oneven versnellingen) en dus twee servo gestuurde droge-plaat-koppelingen zijn per definitie geschikt voor sportief rijden.

JeroenT

Nieuw lid
Ik heb dezelfde motor en automaat en heb een vraag daarover. Rijdend tussen de 80 en 100 km per uur komt er een hoog "gillend" geluid uit, denk ik, de versnellingsbak. Het meeste geluid (het is niet hard, als de radio aanstaat hoor je het nauwelijks) hoor je wanneer het gas losgelaten wordt. Geef je weer gas bij dan verdwijnt het grotendeels. Het geluid is dus alleen te horen tussen 80 en 100. Het maakt trouwens niet uit of de automaat in de 5 of in de 6 staat. Exact hezelfde geluid. Heeft iemand ervaring hiermee. Kan het kwaad? Bij de dealer zeiden ze even aankijken... Oh ja, ik heb er nog maar 1400 km mee gereden..
Hopelijk kan iemand me gerust stellen.

SkodaMan

Actief lid
Ik ken het niet maar als het niet aan de versnelling (5 of 6) ligt is het misschien rijwind die bij een bepaalde snelheid door wielkast of motorruimte fluit.

TheoS

Nieuw lid
Beste mensen,

Sinds 4 weken rij ik een Octavia 2 met tiptronicautomaat uit 2006. Het is onze eerste automaat en het bevalt prima. Wat mij wel opvalt is dat de automaat af en toe hard schokt bij terugschakelen, het lijkt dan of je over een forse riggel rijdt. Het gebeurt meestal als ik de auto laat uitrollen op de uitvoegstrook. Soms ook bij gewoon afremmen. Volgens mij gebeurt dit meestal bij terugschakelen naar de 4e versnelling. Op het forum heb ik hier nog niets kunnen vinden. Heeft iemand hier ervaring mee?

groet,

Theo

Noord26

Forumguru
Theo,

Welkom!

Dit topic is 7 jaar oud, denk niet dat die personen nog zo zullen reageren..

Heb je dit ook gemerkt tijdens een proefrit? Neem aan dat je 3-6 maanden BOVAG garantie hebt? Auto uit laten lezen bij een dealer? Heb je een verleden van de auto, met name wanneer voor het laatst de bakolie en eventuele daarin aanwezige filters zijn ververst?

TheoS

Nieuw lid
Beste Noord26,

ik had wel gezien dat dit topic al behoorlijk oud was. Alleen vond ik dat mijn vraag hier wel paste i.p.v. een nieuw topic te openen.

Tijdens de proefrit heb ik het wel gemerkt, maar dacht dat het een richel in de weg o.i.d. was. Uiteraard heb ik BOVAG garantie (6 mnd), ik maak me er in die zin ook niet heel erg ongerust over. Het verleden van de auto is bekend, is altijd bij dezelfde garage in onderhoud geweest.
Of de bakolie al is ververst etc. weet ik niet. De auto heeft nog maar 50K kilometers ervaring. Weet niet of dat dan al nodig is. Ik ga er zeker mee terug, heb al even contact gehad. Een monteur zou meerijden. De moeilijkheid is dat het niet altijd gebeurt en de momenten dat het wel gebeurt verschillen.
Ga binnenkort langs bij de garage, maar was benieuwd of dit probleem bekend is. Op het forum kan ik eigenlijk niets vinden.

Noord26

Forumguru
Bakolie is ook afhankelijk van de leeftijd en niet alleen van de kilometer-stand. Eerst maar eens olie daarvan verversen lijkt mij? Kwaad kan dat in ieder geval nooit.

Bovenaan Onderaan